به گزارش پارس به نقل از فارس آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در جمع مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم و برخی از جانبازان قمی با اشاره جایگاه شهید و شهادت در اسلام اظهار کرد: در آیات قرآن و روایات اسلامی می‌توان مقام شامخ شهدا، ایثارگران و جانبازان در راه خدا را به وضوح مشاهده کرد.

وی افزود: جهادگران در راه خدا آنقدر اجر و ثواب می‌برند که ذکر اصل مسئله بسیار سنگین است و در برخی آیات قرآن هم فقط به حواشی آن اشاره شده از جمله سختی‌هایی که جهادگران در راه مبارزه با دشمنان خدا متحمل می‌شوند و برای هر یک از آنها اجری در نظر گرفته می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه جانبازان هم در اسلام دارای مقام رفیعی هستند گفت: این افراد هم ستارگان درخشانی هستند که جهاد فی سبیل‌الله کرده‌اند و در این راه از جانشان مایه گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: اینکه جانبازان در برنامه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور یابند چندین درس و پیام مهم برای عموم اقشار دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی از این پیام‌ها عنوان کرد: نخست اینکه مردم متوجه می‌شوند جانبازان با این همه سختی و مشقتی که تحمل می‌کنند به انجام وظایفشان هم اهتمام دارند بنابراین وظیفه خودشان بسیار سنگین است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دومین پیام این حضور، قدر دانستن نظام اسلامی و ارزش‌های آن است گفت: در حقیقت مردم به این واسطه در می‌یابند انقلاب اسلامی ارزان به دست نیامده و هزینه‌های فراوانی برای آن داده شده است.

وی افزود: حضور جانبازان و ایثارگران در فعالیت‌های مختلف در سطح اجتماع فایده دیگری هم دارد به این ترتیب که افراد سالم در می‌یابند حال که مشکل جانبازان را ندارند و حال که آنها پا به میدان گذاشته‌اند، وظیفه خودشان بسیار بیشتر است و نباید کوتاهی کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در مورد حضور ایثارگران و جانبازان در فعالیت‌های گوناگون اجتماعی و فرهنگی ضروری است خاطرنشان کرد: باید مقام شامخ این ستارگان نورانی را بیش از پیش به مردم یادآوری کرد زیرا امنیتی که امروز به طور کامل بر کشور ما حاکم شده در سایه شهادت‌ها، جانبازی‌ها و ایثارگری همین افراد حاصل شده است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: عقیده داریم جانبازان و شهدا دارای حق و منتی بر گردن این ملت بوده و امنیت امروز را مدیون آنها هستیم.

وی در خاتمه به مسئله انتشار تصاویر شهدا در سطح شهرها و روستاها به عنوان فعالیتی فرهنگی و مثبت اشاره کرد و افزود: شایسته است به گونه‌ای در این زمینه عمل شود که این کار به روزمرگی دچار نشده و تصاویر شهدا برای مردم به یک تصویر عادی تبدیل نشود بلکه همواره یادآور فرهنگ ایثارگری باشد.