به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی رییس سازمان میراث‌فرهنگی در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه به شایعاتی که راجع به رفتن او از سازمان میراث‌فرهنگی شنیده می‌شد اشاره کرد و گفت: « افرادی که منافع‌شان به خطر افتاده شایعه رفتن ما را پخش کرده‌اند.»

سلطانی‌فر در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها به شایعه خداحافظی‌اش از سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: کسانی که منافعی در سال های اخیر داشته اند و اکنون یکی دو سال است به آن منافع نتوانسته‌اند دست پیدا کنند هر روز یک شایعه برای ما درست می کنند که من اکنون به همکارانم می گویند گوششان بدهکار این شایعات نباشد چون حرکت خوبی که در سازمان به وجود آمده را به اتفاق هم و با قدرت بیشتری ادامه می دهیم.

 مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه صبح امروز ( 28 اردیبهشت‌ماه ) در کاخ گلستان برگزار شد‌. رییس سازمان میراث‌فرهنگی کشور در جمع موزه‌داران و کارشناسان میراث‌فرهنگی اعلام کرد که نمایشگاه هفت‌هزار سال تاریخ تمدن در کشورهای مختلف راه‌اندازی می‌شود.

او گفت: « این مجموعه حدود 9 سال تعطیل شده بود، بنابراین تصمیم داریم بتوانیم این مجموعه را از ابتدای سال 2016 باتوجه به امکاناتی که از منابع مالی داریم در کشورهای مختلف راه‌اندازی کنیم، چراکه کشورهای مختلف اشتیاق زیادی برای نمایش این اشیاء دارند.»

مسعود سلطانی‌فر همچنین بیان کرد: « توسعه پایدار و پروژه‌ی ملت سازی یکی از مهم‌ترین اهدافی است که کشورها و تمامی حکومت‌ها دنبال می‌کنند. چراکه مردمی که در یک محدوده جغرافیایی که به آن تمامیت ارضی یک کشور می‌گویند با علایق و باورهای مختلفی زندگی می‌کنند که باید در راستای منافع ملی و حفظ آرمان‌های آن کشور  هماهنگ، همسو و هم‌مسیر باشند.

او گفت: « در ایران مردمی با باورهای مذهبی مختلف از اقوام گوناگون زندگی می‌کنند و میراث‌فرهنگی در مسیر ملت‌ سازی هر کشوری تاثیر و جایگاه بسیار مهمی دارد. به‌عبارتی گذشته پرافتخار و بررسی تاریخ و هویت فرهنگی مردم در یک مجموعه و افتخاراتی که در گذشته داشته‌، به کمک می‌کند تا ما در مسیر پروژه ملت سازی و بهره‌برداری بیشتر از آن نسبت به کشورهای دیگر عمل کنیم..»

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری‌، در این میان موزه‌ها مکانی هستند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان تبلور تاریخی استفاده کرد و اشیایی که در موزه‌های مختلف به نمایش درمی‌آیند هر کدام بیانگر بخشی از فرهنگ و تمدن پرافتخار این کشور هستند.

او تاکید کرد:« امیدوارم در این سرزمین که نام آن را کشورموزه گذاشته‌ام آثار بیشتری را از دل خاک بیرون بکشیم تا بتوانیم  آثار و میراث فرهنگی دوره‌های مختلف گذشته که بیانگر حیات تاریخی مردم است را به نمایش بگذاریم.»

او همچنین از دستاوردهای سازمان میراث‌فرهنگی در طول یکسال گذشته خبر داد و گفت: «یکی از مهمترین اقداماتی که سازمان میراث‌فرهنگی در یکسال گذشته داشته تلاش ویژه‌ای بود که برای استرداد آثار تاریخی ایران از بلژیک و آمریکا انجام شد.

به گفته سلطانی‌فر، سازمان میراث فرهنگی با مشارکت دفتر حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری توانست اشیاء خوروین و چغامیش را بعد از 50 و 35 سال کشمکش بعد از غلبه در محکمه‌های مختلف کشورهای اروپایی به ایران بازگرداند. و اینکه سازمان میراث‌فرهنگی در این مدت چند ماهه دو محموله تاریخی به کشور بازگردانده شده، از دستاوردهای مهم این دولت است.

سلطانی‌فر همچنین درباره اقداماتی که درباره موزه‌ها انجام شده است‌، گفت: موزه خراسان افتتاح شد و به مرور تکمیل می‌شود، در موزه ملی نیز بخش اسلامی که سال‌ها تعطیل بود و همچنین طبقه موزه ملی طی 10 روز آینده راه‌اندازی و افتتاح می‌شوند.

او تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده تا 12 موزه منطقه‌ای و استانی در کل کشور در دست اجرا قرار بگیرد. همچنین موزه مشاهیر در شیراز، کرمانشاه‌، خوزستان‌ و پاسارگاد که 35 سال دست نخورده بود به اتفاق موزه یزد ظرف سه سال آینده یکی پس از دیگری به بهره‌برداری می‌رسند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: در زمینه فرصت و بازسازی، رویکرد اصلی ما با توجه به محدودیت منابع مالی استفاده از منابع بخش خصوصی و مشارکت با این بخش است تا نسبت به مرمت، بازسازی و احیای مکان‌ها اقدام کنیم. با مشارکت این بخش حدود 312 بنای تاریخی که مالیکت خصوصی داشتند‌ را کمک کردیم تا مرمت شود.

او اظهار امیدواری کرد: در سال جاری بیش از 70 مورد بناهای تاریخی را مرمت و بازسازی کنیم. یکی از اقدامات مهم در این سازمان نیز راه‌اندازی انجمن‌های میراث فرهنگی بود‌. با وجود صدها و هزاران بنای تاریخی که وجود دارد، امکان اینکه با یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی بتوانیم همه آنها را کنترل کنیم وجود ندارد؛ بنابراین به سمت مردم رفتیم و نزدیک به 10 سال بود که انجمن‌ها که کارشان بیشتر حفاظت از بناهای تاریخی بود تعطیل شده بودند که خوشبختانه این انجمن‌ها راه‌اندازی شدند و کارشان را از سطح استان شروع می‌کنند و ما تصمیم داریم تا سطح روستا آن را ادامه دهیم تا بتوانیم ظرفیت‌های حفاظت‌های آثار را بالا ببریم.

به گفته رییس سازمان میراث‌فرهنگی، هیات امنای تاریخی یکی از کارهای دیگری بود که در سازمان میراث فرهنگی انجام شد و امروز هفت بنای میراث جهانی و مجموعه سعدآباد هیات امنایش را تشکیل داده است.

او همچنین اظهار کرد: دوستان در پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کارهای خوبی در زمینه فعال کردن پژوهشکده‌های مختلف و امور این چنینی انجام داده‌اند. ساماندهی پایگاه میراث جهانی برنامه‌ای است که از سال گذشته آغاز کرده‌ایم، همچنین تعداد زیادی کارگاه‌های مرمت و بازسازی مکان‌های تاریخی را در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف انجام داده‌ایم. تاکید من بر این است که در همه بناهای فرهنگی و تاریخی کارگاه‌های مرمت فعال داشته باشیم.

او همچنین با اشاره به راه‌اندازی مجموعه نمایشگاه هفت هزار سال تاریخ تمدن بیان کرد: این مجموعه حدود 9 سال تعطیل شده بود، بنابراین تصمیم داریم بتوانیم این مجموعه را از ابتدای سال 2016 باتوجه به امکاناتی که از منابع مالی داریم در کشورهای مختلف راه‌اندازی کنیم، زیرا در این زمینه کشورهای مختلف اشتیاق بسیاری دارند.

سلطانی فر بیان کرد: تلاش ما بر این است با ایجاد ثبات و آرامش در سازمان میراث فرهنگی و به دور نگه داشتن این سازمان از فضاهای کشمکش و سیاسی شرایطی به وجود بیاید تا همه انرژی ما معطوف به توسعه فضای تاریخی کشور باشد.