پايگاه خبري تحليلي «پارس»- لیلا کریمی- سید مسعود شجایی طباطبایی، مدیر مسئول کیهان کاریکاتور خانه کاریکاتور ایران، دبیر اولین مسابقه کاریکاتور داعش است. رییس خانه كاریكاتور ایران اعتقاد دارد که که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه كاریكاتور توانسته‌ایم هنر كشورمان را در عرصه بین المللی مطرح كنیم . با وی گفت و گویی درباره مسابقه داعش و هولوکاست و مسایل پیرامون آن انجام داده ایم که می خوانید:  

* از فعالیت های خانه کاریکاتور بگویید؟ 

  فعالیت های خانه کاریکاتور به بخش های مختلفی تقسیم می شود که بخشی از آن آموزش  است و بعضی از این فعالیت‌ها نمایشگاهی و یک سری از فعالیت‌ها از طریق سایت ایران کارتون به صورت مجازی انجام می شود. بیشترین فعالیت ما در حوزه مجازی است .
 هم تعداد بازدید کنندگان سایت بالا است و هم ارتباط خوبی با هنرمندان داریم . چون وقتی نمایشگاه فیزیکی برگزار می شود به خاطر مشکلات عدیده چون هزینه‌های شهری ، ترافیک و مسافت راه و... تعداد خاصی از علاقه مندان در نمایشگاه حضور پیدا می کنند ولی زمانی که نمایشگاه را به صورت مجازی در سایت قرار می دهیم، تعداد بازدید کنندگان در ایران و به خصوص خارج بیشتر می شود. بنابراین تمام تلاشمان این است که در فضای مجازی و دیگر سایت‌هایی که با آن ها همکاری داریم، کارهای جدی در حوزه بین الملل ارایه دهیم .می توان گفت هر فصل در خانه کاریکاتور یک اتفاق بزرگ را پیگیر بودیم. در سال گذشته بحث غزه  و بعد مسابقه مرگ بر آمریکا و دیگر بحث هولوکاست و مسابقه کاریکاتور داعش که در جریان است . 
بنابراین نه تنها نسبت به این موضوعات بلکه، درباره موضوعاتی که در حوزه سیاسی اتفاق می افتد، واکنش نشان می دهیم . مثلا در همین اتفاق اخیر که در پی حمله عربستان صورت گرفت آثاری از هنرمندان مسلمان کشورهای عربی دریافت کردیم. 

* آیا در سایت ایران کارتون با کشورهای دیگر و کاریکاتوریست های دنیا در تماس هستید؟
تقریبا می توان گفت با اکثر کاریکاتوریست های بزرگ چه در ایران و چه خارج در ارتباط هستیم و این بدان علت است که فعالیت‌های ما در حوزه مجازی بسیار گسترده و تعداد مسابقاتی که برگزار می شود ، بسیار است. در این اواخر چهار مسابقه چون غزه، مرگ بر آمریکا، هولوکاست و داعش برگزار کردیم و این باعث می شود ما با هنرمندان زیادی در تعامل باشیم . 

* با چه کشورهایی بیشتر تعامل دارید؟
بیشتر با کاریکاتوریست های ترکیه ، برزیل، صربستان، اندونزی است. 

* واکنش هنرمندان متعهد جهان، نسبت به فجایعی مانند فتنه در سوریه یا تجاوز عربستان و هم پیمانان آن به یمن و... چگونه است؟

خیلی جالب است که بیشتر کاریکاتوریست های دنیا پذیرفته‌اند در حوزه تخصصی کاریکاتور کشور ایران ، حرف اول را می‌زند. هر اتفاقی که در جهان می‌افتد، کاریکاتوریست های دنیا با ما ارتباط برقرار می کنند که چه مسایلی را مطرح کنند. بسیاری از کاریکاتوریست های جهان درباره تجاوز عربستان به همسایه خود یمن کاریکاتور کشیدند و آنها را در سایت ایران کارتون قرار دادیم. حضور پر تعداد هنرمندان از هر گوشه دنیا باعث افتخار و دل گرمی ما است. 

* آیا ایجاد تشکل جهانی برای انسجام بخشی و اتحاد هنرمندان  متعهد کاریکاتور - فارغ از هر ملیتی - الزامی نیست؟
این اتفاق را چند سال پیش به صورت جدی پیگیری کردیم در همین راستا با حضور آقای  لی یو ای وانگ  از کشور چین ، آقای اردوگان کارایل از ترکیه ، آقای کافرلی از آذربایجان ، آقای مارسیو لیته از برزیل نشستی برگزار شد. به یک توافق هم رسیدیم که تشکلی از هنرمندان کاریکاتوریست  داشته باشیم . چون این  کشورها در حوزه کاریکاتور بسیار کار کرده اند اما مشکلاتی چون تامین منابع مالی و مشکلاتی از این دست باعث شده؛ این تشکل به طور کامل شکل نگیرد اما ارتباط بسیار خوبی با این کشورها داریم و هر کدام از این افراد مسئول سایت های تخصصی در دنیا هستند . 
در این وقایع اخیر که کشورهای مسلمان به نوعی درگیر اتفاقات شدند ، ضرورت  اتحاد بین کشورهای مسلمان احساس می شود. مشارکت کشورهای مسلمان هم بسیار بالاست . زمانی که توهین روزنامه شارلی ابدو اتفاق افتاد بلافاصله  خبر برگزاری مسابقه هولوکاست را اعلام کردیم.
 تعداد کاریکاتورهایی که برای مسابقه هولوکاست فرستاده شد، بسیار بالا بود و بیشترین کاریکاتور ها از کشورهای مسلمان است .مسلمانان به شدت نسبت به این قضیه جدی و مصمم هستند . بیشترین تعداد در مسابقه هولوکاست از کشور اندونزی است. نسبت به مسایل مذهبی اندونزی بسیار حساس و جدی است و تقریبا تمام کاریکاتوریست های حرفه این کشور، کاریکاتور ارایه دادند . 

* میزان شرکت کشورهای اروپایی در مسابقه هولوکاست چگونه بود ؟
نکته ای که خیلی جالب است؛ در کشور فرانسه قوانین سختی علیه کسی که راجع به "هولوکاست" حتی شک کند، وجود دارد. اولین بار سال 1989 آقای فریسون نسبت به آمار هولوکاست تحقیقی انجام داد که ایشان را به زندان انداختند و اولین قانونی که درباره هولوکاست شکل گرفت به اسم” فریسون” است. حداقل مجازات افرادی که راجع به هولوکاست تحقیق کنند 300 فرانک نقدی و دو الی سه سال زندان در نظر گرفته شده است . و در حال حاضر” دیوید ارویل” از انگلستان در اتریش به خاطر تحقیق درباره هولوکاست در زندان به سر می برد . با این حال ما از کشور فرانسه تعداد زیادی شرکت کننده در مسابقه هولوکاست داریم که تمامی آنها با اسم مستعار شرکت کرده‌اند. تنها دو الی سه نفر با اسم خودشان شرکت کردند. ما با کاریکاتوریست‌های فرانسوی بعد از ارسال کاریکاتور در تعامل بودیم و به آنها جرایم سنگین کشورشان به خاطر شرکت در این مسابقه را  گوشزد می کردیم. درحقیقت در کشور های اروپایی از جمله فرانسه، توهین به پیامبران و ادیان؛ مصداق آزادی بیان محسوب می شود ولی زمانی که به موضوع هولوکاست می رسیم که موجودیت اسراییل را زیر سوال می‌برد ، به شدت برخورد می‌کنند‌. آقای منوشه امیر( مدیر بخش فارسی رادیو رژیم صهیونیستی)  ما را آدم خوار توصیف می کند و در سازمان ملل علیه ما اقامه دعوی می کنند که "جلوی این مسابقه در ایران را بگیرید و حتی کشورهای شرکت کننده را تحریم کنید.” وزارت امور خارجه آمریکا تمام قد جلوی مسابقه ایستاد و خیلی جدی از اسرائیل حمایت کردند و... 

شجایی طباطبایی

* آیا نمایشگاه هولوکاست در کشورهای دیگر هم برگزار می‌شود؟

برگزاری نمایشگاه هولوکاست در دیگر کشورها سخت است و تنها کشوری که در آن واقعا امکان  ارایه و مخالفت جدی با اسرائیل وجود دارد ، ایران است. در دیگر کشورها هراس از اسرائیل و لابی‌های آنها وجود دارد. وقتی این نمایشگاه را در فضای مجازی راه اندازی می‌کنیم، ما را به اهدافمان - به خاطر بازدیدکنندگان بالا - می‌رساند. 

* آیا در یک برنامه دراز مدت قصد دارید که نمایشگاه ها و جشنواره ها با موضوعات سیاسی و مبتلا به جهان و به ویژه جهان اسلام را گسترش دهید؟

اگر از حمایت و مشارکت سازمان هایی چون موسسه اوج و حوزه هنری بهرمند باشیم ، مایلیم نسبت به اتفاقات خاصی که در کل دنیا می افتد چون تجاوز عربستان به یمن، ورود جدی کنیم و کار انجام دهیم. 

* آثار رسیده در مورد کاریکاتور داعش چگونه است؟

در این مسابقه قصد داشتیم چهره واقعی این گروهک جعلی را که بازیگردان اصلی آن  رژیم منحوس صهیونیستی  است، نشان دهیم . در آینده این مسابقه می تواند روشن کننده اهداف این گروهک تروریستی باشد . 

* بیشترین تعداد آثار رسیده درباره مسابقه داعش از چه کشورهایی است؟

بیشترین تعداد آثار در زمینه مسابقه کاریکاتور داعش ، از کشور چین است و کارهای هنرمندان چینی، نشان دهنده این است که در جریان حقیقت داعش هستند . 

* واکنش قطر نسبت به موضوعیت چهره امیر قطر در مسابقه ، چگونه بود ؟ 
ما وقتی اسم ولیعهد قطر را در فهرست  چهره ها آوردیم . سفارت قطر خیلی تند  وارد مذاکره با دبیرخانه مسابقه  شد و ما اعلام کردیم بانی این کار خصوصی است و به آنها اعلام کردیم  که دست از پشتیبانی و حمایت داعش بردارید تا ما هم چهره امیر قطر را از فهرست چهره های سردمداران حامی داعش برداریم .لازم به ذکر است ملک سلمان، پادشاه عربستان به بخش چهره‌ها اضافه شده است. بعضی از افراد می‌پرسیدند که هزینه این مسابقات از کجا تامین می شود؛ ما هم در جواب می‌گوییم همان طور که در خارج کسانی هزینه می‌کنند تا رژیم صهیونیستی را سر پا نگه دارند ، خیلی از افراد در ایران هم مایلند برای نابودی این رژیم هزینه کنند . 

 * آرزوی موفقیت برایتان داریم... یک سوال دیگر: آیا زمان آن نرسیده که یک روزنامه تخصصی کاریکاتور داشته باشیم؟ 

به شکل جامع یک نشریه تخصصی در زمینه کاریکاتور نداریم اما نشریه دو هفته نامه "بزنگاه " کار آقای بیژنی وجود دارد  امیدواریم به صورت هفتگی چاپ شود  و بتواند جای خالی یک نشریه طنز را پر کند.