به گزارش پارس به نقل از ایرنا، علی جنتی عصر چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان صومعه سرا با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی بیان کرد: تحقق این مهم، کشور را به سوی رشد و تعالی سوق می دهد.

وی با اشاره به جایگاه فرهنگی گیلان در کشور افزود: گیلان به لحاظ داشتن فرهیختگان، بسیار غنی است و این فرهیختگان گیلانی همچون پرفسور سمیعی، مایه غرور ملت ایران محسوب شده که باید آنها را حفظ کرد .

جنتی در این زمینه خواستار تدوین و تهیه شناسنامه فرهنگی فرهیختگان گیلانی به صورت کتاب شد.

وی با اشاره به اینکه 72 هزار عنوان کتاب در سالجاری انتشار یافته که نسبت به سال 92 که 64 هزار بوده، هشت هزار عنوان رشد داشته است، اظهار داشت: این امر نشان از آن دارد که سیاست های فرهنگی دولت متفاوت با گذشته است تا فضای بازی ایجاد شود که صاحبان اندیشه و قلم، افکار خود را بیان کنند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین در حوزه مطبوعات و رسانه نیز شش هزار و 500 روزنامه، فصلنامه و ماهنامه در حال منتشرشدن است و در این راستا در فضای مجازی، سایت های بدون مجوز برای دریافت مجوز اقدام می کنند .

* بیمه خبرنگاران؛

جنتی در ادامه با اشاره قطع شدن بیمه خبرنگاران افزود: تمامی خبرگزاری ها و نشریه ها باید خبرنگاران خود را بیمه کنند تا بتوانیم حق بیمه آنها را به نشریه و خبرگزاری تا دو سال آینده پرداخت کنیم.

جنتی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه سینما رشد چشمگیری داشته ایم، افزود: فاخرترین اثر که فیلم سه ساعت و 10 دقیقه ای با عنوان محمد رسول الله (ص) است، امسال به اکران گذاشته می شود.

وی افزود: این اثر در طول 36 سال، فاخرترین اثر از لحاظ فنی و حرفه ای بحساب می آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در 12 سال گذشته، مردم بخاطر تحریم ها دچار مشکلات فراوان بوده و بسیاری از استعدادها و سرمایه ها که باید جذب و استفاده می شد، راکد ماند.

جنتی با بیان اینکه سیاست دولت در 20 ماه گذشته کاهش تورم و رشد اقتصادی بوده، بیان کرد: دولت تلاش می کند تورم را طی امسال به 14 درصد برساند.

وی اظهار کرد: همه تلاش می کنیم رشد اقتصادی را به چهار درصد برسانیم و این امر باید در امسال محقق شود .

جنتی یکی از مشکلات مهم کشور را بیکاری عنوان کرد و افزود: تلاش دولت برای ایجاد اشتغال، دو چندان شده و به دنبال جذب سرمایه های بیرونی هستیم .

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ما دارای بیماری مزمنی است که یک شبه حل نمی شود، اظهار کرد: بیکاری از اول انقلاب با شدت و ضعف وجود داشته که با برنامه ریزی درست و اصولی، می توان کاهش داد.

وی بسیاری از مشکلات بوجود آمده و معضلات اجتماعی را از بیکاری دانست و افزود: گسترش ارتباطات بویژه در فضای مجازی، باعث شده بسیاری از سنت های بومی ما خدشه دار شود.

وی با تاکید بر لزوم حفظ سنت دینی در جامعه افزود: فرهنگ ما با اسلام عجین شده و باید سعی کنیم مانع از تغییر سبک زندگی اسلامی شویم.

* صومعه سرا، نماد خدمت دولت تدبیر و امید

نماینده شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: صومعه سرا به نماد خدمت دولت تدبیر و امید تبدیل شده و در سال گذشته، 180 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه بخش های مختلف آن هزینه شده است.

حمیدرضا خصوصی ثانی مردم صومعه سرا را مردمی همدل و همزبان با دولت دانست و افزود: بارقه سفر دولت تدبیر و امید به روستاهای محروم، رسیده و اثرات آن برای مردم قابل لمس است.

وی با اشاره به اینکه صومعه سرا قطب کشاورزی است، تاکید کرد: این شهرستان نیازمند فناوری های جدید برای توسعه زیر ساخت های آن است.

فرماندار صومعه سرا نیز در این نشست با اشاره به پیشینه فرهنگی و مذهبی و تاریخی صومعه سرا افزود: شناسنامه فرهنگی برای این شهرستان در حال تدوین است.

حسین اسماعیل پور با اشاره به پیشینه علمی این شهرستان افزود: صومعه سرا به عنوان شهری دانشگاهی، نیازمند توجه دولت است.

وی در ادامه به مواردی همچون گردشگری ، تالاب ، ظرفیت های کشاورزی و پروژه های در حال ساخت اشاره و اضافه کرد: برای تکمیل پروژه ها، نیازمند توجه دولت هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به عنوان نماینده رییس جمهوری به صومعه سرا آمده بود، پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدای گرانقدر این شهرستان، از پروژه های چهارراه خاکیان و کنارگذر تولمات بازدید کرد.

شهرستان صومعه سرا در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید، امروز (چهارشنبه) در پانزدهمین سفر استانی، به گیلان آمده اند.

دیدار با روحانیون، علما، سرمایه گذاران ، برگزیدگان و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران از جمله برنامه های رییس جمهوری در این سفر است.

جمعی از وزرا و معاونان رییس جمهوری نیز به نمایندگی از حجت الاسلام حسن روحانی، عصر امروز به شهرستان های گیلان رفته اند تا در جلسات شورای اداری حضور یابند.