پايگاه خبري تحليلي «پارس»- در فرهنگ ما، روزهاي آخر سال به رسم قشنگ خانه تکاني اختصاص دارد؛ غبارروبيِ بيرون و درون، ظاهري و باطني و اغلبمان، خسته از پشت سر گذاشتن يک سالِ پر فراز و نشيب، به دنبال فرصتي براي ايستادن، آرام گرفتن، فکر کردن، دور شدن از روزمرگي ها، چشيدن طعم تجربه‌اي‌ متفاوت، تاملي بر آنچه گذشت و تجديد روحيه براي رو به رو شدن با برنامه‌هاي‌ سال پيش رو هستيم. سفر، به خصوص سفرهاي معنوي و زيارتي، اولين انتخاب بسياري از ما ايراني هاست. خيلي‌ها دوست دارند آخر سال در فضايي معنوي و متبرک، با خودشان خلوت و حساب و کتاب کنند؛ به برکت معنويتِ فضا، کوله بار سنگينِ آشفتگي‌ها و ناکامي‌ها را سبک کنند و لحظه تحويل سال را با حال و هوايي معنوي، تجربه کنند. بعضي‌ها عتبات را انتخاب مي‌کنند و گروه زيادي مشهدالرضا(ع) را؛ خيلي‌ها هم به‌امامزاده‌هاي‌ شهر و گلزارهاي شهدا مي‌روند. در اين ميان، سال هاست که انتخابِ عده‌اي‌ هم سفر به کربلاي ايران است. مناطق عملياتي جنوب و غرب که حماسه‌ها، قصه‌ها و رنج‌ها و خاطرات زيادي از لحظه لحظه‌هاي‌ هشت سال دفاع و غيرت و ايثار و شهادت در دل دارد. سال هاست که کاروان هايي تحت عنوان «راهيان نور»، همزمان با روزهاي پاياني سال و ايام تعطيلات نوروز، از سراسر ايران براي بازديد از مناطق جنگي و زيارت قبور و قدمگاه شهدا راه مي‌افتند تا يکي دو روز را دور از هياهوي شهرهاي بزرگ، در سکوت و خلوتِ دشت‌ها و تپه ماهورهايي بگذرانند که روزهايي نه چندان دور، محل شکل گيري عمليات‌هاي‌ بزرگ و رفت و آمد شهدا و ملائک بودند. اين کاروان‌ها به همت «ستاد راهيان نور» که با خدماتي مثل تبليغات و اطلاع رسانيِ مناسب، آماده سازي مناطق و يادمان ها، اجراي برنامه‌هاي‌ فرهنگي، مذهبي و هنري، ارائه‌امکانات بهداشت و اسکان و تغذيه، تامين امنيت زائران، آموزش و انسجام نيروهاي روايتگر و خادم، تداوم ارتباط با زائران پس از برگشت از سفر و... ميزبان کاروان هاست، شکل مي‌گيرد. روز بيستم اسفندماهِ هر سال در تقويمِ رسمي کشور، روز «راهيان نور» نام گرفته است. اگر تجربه حضور در اين کاروان بزرگ را نداريد، اگر هنوز فضاي اين سفر متفاوت را تجربه نکرده‌ايد، اگر دچار يک سري پيش داوري‌ها هستيد و اگر دلتان مي‌خواهد تا دير نشده، شما هم امسال راهيِ سرزمين نور شويد، پرونده‌امروز را دنبال کنيد.

salroozrahyan (5)

همه‌چيز درباره ثبت‌نام «راهيان نور»
اين سال ها، معمولا در روزهاي آخر اسفندماه و ايام تعطيلات نوروز، خيلي‌ها به عشق شهدا، بار سفر مي‌بندند تا راهي دياري شوند که يادگارهاي زيادي از روزگار جنگ و حماسه دارد. اگر شما هم مشتاق سفر به سرزمين شور و حماسه هستيد، ممکن است راهنماي جمع و جور ما به کارتان بيايد.

زمان و شرايط سفرهاي راهيان  نور
اعزام به مناطق عملياتي جنوب کشور در قالب کاروان‌هاي‌ راهيان  نور از ابتداي اسفندماه شروع مي‌شود و تا ۱۵ فروردين ادامه خواهد داشت. امسال بيست و پنج هزار خادم در شبکه مرکزي خادمين ستاد، حضور دارند که ۸۶ درصد از آن‌ها تحصيلاتشان بالاي کارشناسي است و در دوره ‌هاي‌ ۱۰ تا ۱۲روزه در يادمان‌هاي‌ دفاع  مقدس، ايفاي مسئوليت مي‌کنند. در کاروان‌هاي‌ راهيان  نور تلاش شده است با کمک گرفتن از افراد بومي و محليِ مناطق عملياتي، خدمت  رساني به مسافران، به بهترين شکل انجام شود و زائران به لحاظ بهداشت، اسکان و تغذيه مشکلي نداشته باشند. قبل از آغاز سفرها، مسير و مناطق اسکان کاروان‌ها مورد بازديد قرار مي‌گيرد تا همه   چيز براي خدمات رساني مهيا باشد. همچنين بعد از هر دوره اعزام، مسئولان به بررسي سفر‌ها از طريق پرسش از مردم و کارکنان مي‌ پردازند. هدف از اين بررسي  ها، يافتن معايب و محاسن است.

salroozrahyan (4)

سفر دانشجـويي
بسيج دانشگاه‌هاي‌ دولتي، آزاد، پيام  نور و... محلي براي ثبت  نام در کاروان‌هاي‌ دانشجويي راهيان  نور است. ويژگي اين تورها، تخفيف قابل توجه براي دانشجويان است. زمان اعزام کاروان ‌هاي‌ دانشجويي در تاريخ‌هاي‌ مختلف صورت مي‌گيرد و بايد اين زمان را از دانشگاه خودتان پيگير باشيد. در ضمن با توجه به محدوديت ظرفيت، نمي‌ توانيد از طريق دانشگاه‌هاي‌ ديگر ثبت  نام کنيد و بايد يک راست سراغ دانشگاه خودتان برويد. آن‌ها که اين سفر را تجربه کرده‌اند، از آن به  عنوان خاطره ماندگار دوران دانشجويي ياد مي‌کنند، پس فرصت را از دست ندهيد. در ضمن يادتان باشد که اغلب کاروان ‌هاي‌ دانشجويي از پذيرش همراه معذورند. در صورت تکميل ظرفيت، اولويت با دانشجوياني است که قبلا تجربه اين سفر را نداشته  اند.

سفر خانوادگي
اگر قصد داريد به شکل خانوادگي و با خودروي شخصي راهي مناطق عملياتي جنوب شويد، تسهيلاتي براي شما در نظر گرفته شده است. شروع برنامه ‌هاي‌ بازديدهاي خانوادگي با خودروهاي شخصي از تاريخ ۲۷ اسفند تا ۷ فروردين سال آينده خواهد بود. ثبت  نام هم از چند هفته قبل شروع شده و هنوز ادامه دارد. شما بايد تاريخ مورد نظر خود و تعداد نفرات را با تماس تلفني به دفتر روابط عمومي ستاد راهيان نور اعلام کنيد و بعد از پرداخت هزينه  ها، کدي سه رقمي دريافت و از طريق سامانه اين ستاد، اقدام به ثبت نام کنيد. هزينه اين سفر به شکل خانوادگي، براي هر نفر هفتاد هزار تومان است که شامل اسکان، غذا و برنامه‌هاي‌ فرهنگي در طول سفر است.

سفر کارواني
اگر خودتان هيئت داريد يا جمعي را تشکيل داده  ايد و مي‌ خواهيد در قالب يک کاروان راهي مناطق عملياتي جنوب کشور در روزهاي آينده شويد، بايد با ستاد راهيان  نور تماس بگيريد. اين کاروان‌ها هم مانند کاروان‌هاي‌ دانشجويي، فقط تا قبل از شروع سال جديد به مناطق عملياتي جنوب کشور اعزام خواهند شد. ثبت  نام هم از چند هفته قبل شروع شده و هنوز ادامه دارد. هرچند، روزهاي پاياني ثبت  نام در حال سپري شدن است. بعد از پرداخت هزينه که نفري هفتاد و پنج هزار تومان است، کدي سه رقمي براي ثبت  نام به شما مي‌دهند که مي‌توانيد مراحل بعد را با آن طي کنيد. کروکي مسير کاروان و مجوز ورود به محل اسکان هم قبل از حرکت به شما داده مي‌شود.

سفر انفرادي
امسال براي نخستين بار چنين امکاني در ستاد راهيان  نور فراهم شده است تا اگر کسي خواست، بتواند به شکل انفرادي راهي مناطق عملياتي شود. حرکت کاروان  هايي که افراد به صورت انفرادي در آن‌ها قرار مي‌ گيرند فقط در تاريخ 27 اسفند تا 6 فروردين است. در حقيقت در اين حالت شما در کاروان ‌هاي‌ هيچ  يک از سازمان‌ها و مساجد و هيئت ‌ها قرار نمي‌گيريد و کاملا شخصي به اين سفر و البته در قالب يک کاروان اعزام مي‌ شويد؛ به همين دليل هزينه اين روش از راه ‌هاي‌ ديگر بيشتر و صد و شصت هزار تومان براي هر نفر است.

دو آدمِ متفاوت با يک تجربه مشترک
شايد غير از سفر به مناطق عملياتي در قالب کاروان‌هاي‌ راهيان نور، نشستن پاي حرف‌هاي‌ کساني که فضاي معنوي اين سفر را تجربه کردند هم يکي از راه‌هاي‌ درکِ حال و هواي سرزمين نور و روشني باشد. به همين دليل، گفت وگويي داشتيم با سارا، بيست و پنج ساله، دانشجوي دانشگاه تهران که‌امسال، با وجود تمام بدبيني هايش، براي اولين مرتبه، سفر راهيان نور را تجربه کرده است و محمد، که سال هاست، هر سال به شوق و ذوق پذيرايي از زائران در قالبِ طرح خادم الشهدا، راهيِ مناطق عملياتي جنوب مي‌شود. دو آدمِ متفاوت با يک تجربه مشترک!

salroozrahyan (3)

يک سفر غافلگير کننده!
سارا که تازه از اهواز برگشته، بعد از اين که مي‌پرسم چه خبر؟ مکثي مي‌کند و مي‌گويد: «راستش من به هواي يک سفرِ تفريحي و سياحتي و صرفا براي همراهي با هم اتاقي هايم به اين سفر رفتم. نمي‌دانم چرا ولي ذهنيت مثبتي از جنگ و مناطق جنگي نداشتم. تا پيش از اين سفر، حتي درکي از شهيد و شهادت نداشتم و اگر از من مي‌پرسيدي شهدا براي چه رفتند و جنگيدند و جان خود را فدا کردند، جوابي نداشتم. ما با قطار از تهران به اهواز و از اهواز با اتوبوس به‌انديمشک رفتيم. تا اينجا، کل مسير به حرف و موزيک و خنده گذشت. در انديمشک، براي خوشامدگويي، برنامه‌اي‌ با حضور و روايتگريِ سردار يکتا برگزار شد و اولين تلنگر، اتفاق افتاد. حرف‌هاي سردار، حرف هايي ساده و سرراست بود و عجيب به دل مي‌نشست. از صبحِ روز بعد، درست بعد از نماز جماعتِ صبح، بازديد از مناطقي مثل دوکوهه، فکه، چزابه، طلاييه، هويزه، شلمچه، اروند و نهرخين و علقمه شروع شد. طي سفر، کم کم تصورات نادرستي که در طول ساليان در ذهن برخي از ما شکل گرفته بود، اصلاح شد. دلمان نرم شد. شانه‌ها لرزيد و اشک‌ها به ياد جوانانِ همسن و سال خودمان که بي خيالِ زيبايي‌هاي‌ زندگي، شهادت را انتخاب کرده بودند، جاري شد.بد نيست بدانيد هرسال، کاروان راهيان نور دانشگاه تهران، با ياد و نامِ يک شهيد خاص متبرک است. امسال شهيد الهام بخش کاروان، سيد شهيدان دانشجـو، سيدحسين علم الهدي بود که عمده برنامه‌هاي‌ فرهنگي، حول محور شخصيت و خاطرات و وصيت و ديدگاه‌هاي‌ وي، شکل گرفته بود. من در قالب يک کاروان هفتصدنفره و با يک کوله پشتي سبک به اين سفر رفتم اما آنقدر لحظه لحظه اين چند روز، جذاب و گيرا بود که با کوله باري سنگين از خاطرات برمي گردم. روايتگريِ راوياني که با همسر و بچه کوچک ساکن آن مناطق بودند، برنامه‌هاي‌ فرهنگي-هنري از جمله رزم شب ها، کتاب‌ها و بروشورهاي پرمحتوا، خادماني که ما را از زير قرآن رد مي‌کردند و برايمان اسپند دود مي‌کردند و حتي کفش هايمان را واکس مي‌زدند و همچنان لبخند به لب داشتند و از همه مهم تر، درکِ حال و هواي جنگ و شهدا، تجربه متفاوتي از فضايي متفاوت به من هديه داد. هميشه فکر مي‌کردم شهيد شدن، يک شيوه پايان زندگي است اما حالا مي‌دانم که شهادت يک سبکِ زندگي است!»

سفري از جنس رحمت و آرامش!
محمد در مسير برگشت از خرمشهر، کمي خسته‌اما با انگيزه مي‌گويد: «آرامش، گمشده زندگي‌هاي‌ اين روزهاست. همه يک جورهايي به دنبال قرار و آرامش هستند و هر کس به فراخور حال، آرامش را در وجود کسي يا چيزي جست وجو مي‌کند. براي من، سال هاست اين قرار و آرامش، در مناطق عملياتي اتفاق مي‌افتد. آرامش، کليدواژه اين سفر است. من در طول سال ها، با افراد و اقشار و تيپ‌هاي‌ مختلفي، سفر راهيان نور را تجربه کردم و باور کنيد اغلبشان در اين حال و هوا با من مشترک بودند. باران رحمتي را تصور کنيد که بر سر همه، پير و جوان و غريبه و آشنا مي‌بارد و همه را سيراب و آرام مي‌کند. حال و هوايي از جنس هواي حرم مطهر امام رضا(ع). با اين که بارها آمده‌ام و رفته‌ام، باز هم همه چيز برايم تازه است و به محض برگشت به خانه، دلم تنگ مي‌شود. اين سفرها و خدمت به زائران زيارتگاه شهدا، برکات زيادي برايم داشته، اثر مطلوبي روي زندگي ام گذاشته و الحمدلله حال دلم خوب خوب است. البته که اين سفر، يک جور سفر جهادي است و سختي‌هاي‌ خاص خودش را دارد. پياده روي‌هاي‌ طولاني، کم خوابي و برنامه‌هاي‌ سنگين فرهنگي، غذاهاي سبک و ساده، مسيرهاي سنگلاخ و هواي نامناسب و کمبود امکانات. اما همه اين‌ها با اين تصور که يک روزي، جواناني از جنس خودمان، به خاطر رضاي خدا و براي خاطر ما، نه دو سه روز که بعضا ماه‌ها و سال ها، اينجا بودند و سخت تر از اين‌ها را تجربه کردند، قابل تحمل است. شايد خيلي‌ها از شهيد و شهادت حرف بزنند اما پاي عمل که مي‌رسد، رفوزه شوند. مهم ترين اتفاق دروني که در طول اين سفرها براي من افتاده، يادآوريِ مدام اين نکته است که حواسم جمعِ رفتارها و تصميم‌هاي‌ روزمره باشد، که راهيان نور و شهدا و مفهوم عميق شهادت برايم تبديل به يک عادت و کليشه نشود و از سبک زندگيِ شهدا، غافل نشوم».

salroozrahyan (2)

نکات طلايي براي راهي نور شدن
* ساده و سبک سفر کنيد. يک کوله پشتي براي به همراه داشتن لوازم ضروري مثل کارت شناسايي، ملحفه، حوله، يک دست لباس، مهر و تسبيح، مسواک، ليوان و قاشق و چنگال، تلفن همراه و شارژر کفايت مي‌کند.

* در طول سفر از نماز اول وقت و جماعت، نماز شب، صلوات بر محمد و آل محمد(ص)، قرائت قرآن و فاتحه براي علو درجات شهدا غافل نشويد.

* در برنامه‌هاي‌ جمعيِ فرهنگي-هنريِ کاروان، حضور فعال داشته باشيد و سعي کنيد با دل سپردن به روايتگريِ راويان و وصيت نامه شهدا، حال و هواي روحاني ايام دفاع مقدس را تجربه کنيد.

* از خارج شدن از جاده و مسيرهاي تعيين شده خودداري کنيد و به تذکرات نيروهاي انتظامي، توجه ويژه داشته باشيد.

* از همراهان و گروه خود جدا نشويد.

* نظافت را در کليه مناطق رعايت و از ريختن زباله در مکان‌هاي‌ مختلف خودداري کنيد.

* هر چند در اين سفر و قدم به قدم نشريات، بروشورها و راويان به شما کمک خواهند کرد تا با مناطق و عملياتي که در آن انجام شده و.... آشنا شويد اما بد نيست قبل از سفر اطلاعات جزئي جمع آوري کنيد و با مطالعه به اين سفر برويد تا بهره بيشتري ببريد.

* به خاطر اهداف سفر و حس و حالش، در انتخاب همسفران دقت لازم را داشته باشيد و از آن مهم تر خودتان هم همسفر خوبي باشيد.

* اين سفر به خصوص در طول مسير ظرفيت هايي براي تفريح هم دارد اما توقع تان را از سفر قبل از آن مشخص کنيد.

* اين سفر هم مي‌گذرد و اين فرصت هم تمام مي‌شود؛ سخت نگيريد و از دشواري‌هاي‌ شيرين سفر به عشق شهدا، چشم پوشي کنيد. راستي براي ما هم دعا کنيد.