پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رييس سازمان راهيان نور و گردشگري بسيج گفت: از پارامترهایی که یکی دو سال است بخوبی به آن پرداخته شده، رعایت مسائل ایمنی براي كاروانهاي راهيان نور است كه اين موضوع هم در سطح خودرویی و هم در سطح ریلی مورد توجه جدي قرار گرفته است.

سردار يعقوب سليماني رييس سازمان راهيان نور و گردشگري بسيج در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: توسعه ظرفیت‌های ریلی و بهسازی اتوبوس‌هاي كاروانهاي راهيان نور مورد توجه بوده و در همین راستا یک مستند ایمنی سفر تولید شده و برنامه‌های آموزشی انجام گرفته است. 

وي افزود: تاكنون تعداد بسياري از مديران كاروانهاي راهيان نور تحت آموزش ايمني قرار گرفته اند كه بر اساس آمار بیش از 45 هزار نفر از مدیران کاروان‌ ها تا پایان سال 1393  تحت آموزش ايمني قرار مي گيرند.

وي اضافه كرد: البته در برخی از زیرساخت ‌ها بویژه در خطوط ریلی و جاده‌ای محدودیت‌هایی وجود دارد اما با این حال تاکنون جهت رعایت ایمنی، تلاش‌های خوبی هم صورت گرفته است.

رييس سازمان راهيان نور و گردشگري بسيج با اشاره به اشتياق جوانان براي خادمي شهدا گفت: در حال حاضر21 هزار نفر خادم داوطلب داریم که سالانه نزدیک به 7 هزار از این داوطلبان مشغول فعالیت می‌شوند. چون به کار‌گیری تمام این افراد با ظرفیت‌های موجود امکانپذیر نیست. گاهی هر متقاضی برای خادم شدن تا 3 سال در نوبت قرار می‌گیرد.

سليماني افزود: در میان خادمین شهدا، طلبه هست، دانشجوی پزشکی، دانشجوی فنی هم هست که همگی به عنوان داوطلب شرکت می‌کنند و بدون چشمداشت مادی در این سفر‌ها و موقعیت‌ها حضور می‌یابند.

وي اضافه كرد: این حضور خادمان برای همه جذابیت دارد و ممکن است که برخی از آنان چنین درخواستی داشته باشند که در جمع این خادمان حضور پیدا کرده و حالات آنان را تجربه کنند.

رييس سازمان راهيان نور و گردشگري بسيج با اشاره به خاطرات داوطلبين خادمي شهدا گفت: ما زائر آلمانی داشتیم که برای بازدید مناطق عملیاتی اعزام شده و وقتی روایت‌ها را شنید و در فضای معنوی آن مناطق قرار گرفت، درخواست کرد که یک شب به عنوان خادم در مناطق جنگی خدمت کند.

سليماني افزود: این زائران از فرآیندی که در مناطق عملیاتی در قالب راهیان نور انجام می‌شود در ابتدا و در بدو ورود اطلاع کاملی نداشته‌ اند و تمام برنامه‌ های ما برایشان تازگی داشت.

وي اضافه كرد: دو سال پیش بود که من خودم به عینه شاهد بودم زائری آلمانی داشتیم که به عنوان زائر در مناطق جنگی حضور پیدا نکرده بود، بلکه به عنوان توریست آمده بود.  وقتی وی را به خوزستان می‌بردند تا منطقه را ببیند، حجم جمعیت و حجم خودرو‌ها و فضایی را که دیده بود برایش سؤال ایجاد شده بود. درمسیربه منطقه فتح المبین و از آنجا هم به منطقه طلائیه رفته بود ودر انتها به اروند کنار رسیده بود. این سفر برایش خیلی تازگی داشت. توضیحات را توسط مترجمان دریافت می‌کرد اما بدون برنامه قبلی در این مسیر قرار گرفته بود وکاملاً شگفت‌زده بود. این حرف‌ها برای آن زائر آلمانی جالب بود و درخواست کرده بود که اگر امکان دارد یک شب خادمی کند. دوستان چند ساعتی وی را در‌‌ همان منطقه به این خدمت مشغول کرده بودند.

وي خاطرنشان ساخت: جایگاهی که راهیان نور دارد بستر‌ها و زمینه‌هایی به وجود می‌آورد که وقتی زائران در آن فضا قرار می‌گیرند و برایشان تشریح می‌شود که به کجا آمده‌اند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

رييس سازمان راهيان نور و گردشگري بسيج در مورد در اختيار گذاشتن امكانات راهيان نور بسيج براي زائران حسيني مخصوصا در مقطع زماني اربعين گفت: نخستین توافق در این زمینه با سازمان حج و زیارت صورت گرفت و تفاهمنامه‌ای با این سازمان امضا شد تا زیر ساختار راهیان نور در اختیار عاشقان کوی حسینی قرار گیرد.  

سليماني افزود: سه قرارگاه امیرالمؤمنین(ع) در ایلام، حضرت عباس(ع) در چزابه و قرارگاه امام حسین(ع) در شلمچه مستقر شده‌اند و برای خدمت‌رسانی در بازگشت زائران از این سفر زیارتی - معنوی هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.  

وي اضافه كرد: بر اساس این توافقنامه هر ساله ظرفیت و امکانات راهیان نور در ایام محرم و صفر تا پایان مراسم اربعین حسینی در اختیار زائران اربعین حسینی قرار می‌گیرد و تا پایان مراسم اربعین حسینی و زمان ورود زائران حسینی به ایران، اعزام کاروان‌های راهیان نور متوقف می‌شود و این زائران می‌توانند از وسایل و امکاناتی همچون اتوبوس‌های جوان سیرایثار، ظرفیت اردوگاه‌های متمرکز کشوری و... استفاده کنند. 

سليماني خاطرنشان ساخت: تأکید ما از ابتدا این بوده که کارها با سهولت بیشتر انجام گیرد. این اتفاق افتاده و با همکاری سازمان حج در حال عملیاتی شدن است. اعتقاد ما براین است که این راه امتداد عاشورا است و نیزامتداد دفاع مقدس است از این رو هر سال نشاط و طراوت آن بیشتر می‌شود.