به گزارش پارس به نقل از تسنیم‌، حدود سه ماه به آغاز بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمان باقی مانده است،‌ نمایشگاهی که هرساله به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور برگزار و پذیرای ناشرانی از سراسر کشور می‌شود.

هر چند پس از گذشت یکی دو ماه از پایان دوره پیشین این نمایشگاه زمزمه‌هایی در میان مدیران ارشاد مبنی بر تغییر مکان نمایشگاه از مصلی به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شنیده می‌شد و علی جنتی به عنوان موافق اصلی این انتقال بر این جابه‌جایی تأکید داشت و حتی چندین بازدید نیز از مکان سابق نمایشگاه کتاب تهران انجام شد،‌ اما در نهایت در پایان شش ماهه نخست سال تصمیم بر این شد که نمایشگاه که سال‌‌هاست خانه به دوش است،‌ در همان مصلی امام خمینی(ره) برگزار شود.

این روزها که شورای سیاست‌گذاری و شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه در حال ترسیم نقشه راه دوره بیست و هشتم است‌، بیش از هر چیز بودجه ذهن مسئولان را به خود مشغول کرده است‌، بودجه‌ای که حسابی کمبود دارد. بنا به گفته محمود آموزگار سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه‌، بودجه پیش‌بینی شده برای نمایشگاه کتاب در لایجه پیشنهادی به مجلس ۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است‌، در حالی که اگر بخواهیم نمایشگاه کتاب در سال ۹۴ را به شکل سال گذشته برگزار کنیم،‌ بیش از دو برابر این رقم نیاز داریم.

طبیعی است که وزارت ارشاد برای جبران این کسری بودجه دست به کار شده و ضمن کاهش هزینه‌های برگزاری نمایشگاه بر درآمدزایی از محل نمایشگاه کتاب به منظور جبران بخشی از کمبود بودجه تأکید داشته باشد.

در این راستا علی جنتی وزیر ارشاد در روزهای اخیر نخستین گام برای تأمین هزینه‌های نمایشگاه کتاب تهران را برداشت،‌ جنتی در نامه‌ای به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خواستار تخصیص بودجه در نظر گرفته برای نمایشگاه کتاب در لایحه بودجه، پیش از آغاز به کار نمایشگاه کتاب تهران شده است.

بنا به گفته شهرام‌نیا رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، این رقم معادل ۵ میلیارد تومان است. در سال‌های گذشته نیز نظیر چنین اقداماتی انجام شده است‌ و وزاری مختلف برای تخصیص زودتر از موعد بودجه نمایشگاه کتاب اقدام کرده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید با تأمین بودجه اصلی نمایشگاه کتاب تهران،‌ مسئولان چه تدابیری برای جبران کمبود بودجه نمایشگاه کتاب دارند.