به گزارش پارس،محمد صائبی در گفت و گو با ایسنا،گفت: متروی تهران روزانه میزبان 2.5 تا سه میلیون نفر است و بر همین اساس سعی شده است که از این ظرفیت برای فرهنگسازی در ایستگاه‌های مترو استفاده شود.
 
وی با بیان اینکه مردم در مترو کمترین صدا را می‌شوند گفت: این در حالی است که مردم در مجموعه مترو نیازمند یک آرامش بصری هستند و بر همین اساس سعی شده است که تمام برنامه‌های معاونت فرهنگی و هنری مترو بر پایه القای آرامش طراحی شود.
 
صائبی با اشاره به برپایی خیمه‌های نیمه بهشت در ماه مبارک رمضان گفت: در این خیمه‌ها به سوالات شرعی مسافران پاسخ داده می‌شد، به دلیل استقبال بی نظیر خیمه‌های حسینی را در ماه محرم برپا کرده و در نظر داریم خیمه‌های فاطمیه را در طول ایام فاطمیه به منظور پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی برپا کنیم و این در حالیست که برای نخستین بار زنان نیز به عنوان مشاوره در این خیمه‌ها مستقر می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه بیشترین سوالات شرعی و دینی مردم استخراج شده است، گفت: در نظر داریم با همکاری ستاد اقامه نماز و حوزه علمیه قم کتاب بیشترین سوالات شرعی را منتشر و در آستانه نوروز این کتاب در ایستگاه‌های مترو توزیع می‌شود.
 
صائبی با بیان اینکه مترو شهر زیرزمینی نابی است، گفت: در تدوین برنامه‌های معاونت فرهنگی و هنری مترو سعی کرده‌ایم که فرهنگ استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم به طوری که پس از استخراج عمده مشکلات مردم در مترو بر روی آنها برنامه ریزی لازم صورت گرفته و جالب است بدانید که خرابی مترو و ورود آقایان به واگن مخصوص بانوان حجم بالایی از شکایات ایستگاه‌های مترو را به خود اختصاص داده بود و بر همین اساس تمرکز بر روی حل این مشکل آغاز شد.
 
وی با اشاره به فرهنگ سازی غیر مستقیم مسافران مترو گفت: در طول سال سعی کرد‌ه‌ایم که بر اساس مناسبت‌هایملی و مذهبی فضای مترو را آذین بسته و با استفاده از احادیث، شعر و ... پیام‌های اخلاقی را به مردم گوشزد کنیم.
 
وی با بیان اینکه حتی برای سکوها و بنرهای داخل قطار طراحی‌های خاصی در نظر گرفته شده است، گفت: حتی برای حل معضل پله برقی از شاعر کشورمان مصطفی رحماندوست درخواست کرده‌ایم تا اشعاری را در این زمینه بسرایند و پس از آن با تصویر سازی‌های جدید این پیام‌های اخلاقی را در سطح ایستگاه‌های مترو منتشر کرده‌ایم.
 
صائبی با اشاره به برنامه‌های ویژه دهه فجر نیز گفت: از جمله برنامه‌های خاص دهه فجر دیوار نویسی و حضور افرادی تحت عنوان سربازان زمان پهلوی است که در برخی ایستگاه ها در طول دهه فجر مشاهده می‌شود که افرادی خاص اقدام به دیوار نویسی اشعار و شعارهای زمان انقلاب را انجام می‌دهند.
 
صائبی با بیان اینکه تمامی ایستگاه‌های مترو تحت تاثیر دهه فجر آذین بسته شده‌اند، گفت: پخش سرودهای انقلابی و اجرای این سرودها توسط گروه سرود کودکان از جمله برنامه‌های مترو برای دهه فجر است.
 
وی همچنین از برپایی نمایشگاه عکس و اسناد انقلاب در مترو خبر داد و گفت: همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته با قوه قضاییه برای نخستین بار کارگاه‌های مشاوره حقوقی با حضور 10 وکیل دادگستری ایجاد می‌شود که افراد می‌توانند به صورت رایگان مسائل حقوقی خود را با این افراد در میان بگذارند.
 
وی همچنین از برپایی کارگاه مشاوره سلامت در ایستگاه‌های مترو خبر داد و گفت: به مناسبت دهه فجر پزشکان در غرفه‌های مترو حاضر و ضمن ویزیت رایگان افراد به آنها توصیه‌های پزشکی ارائه می‌کنند.
 
صائبی همچنین از اجرای نمایش‌های صوری در واگن و سکوی مترو خبر داد و گفت: افراد این گروه تئاتر با ایجاد بحث‌های صوری و غیره نکات آموزشی و اخلاقی را به مسافران گوشزد می‌کنند.