به گزارش خبرنگار کیهان، جعفر پناهی با وجود اینکه به دلیل جرائم امنیتی حق فعالیت سینمایی ندارد، همچنان به ساخت فیلم‌هایش به صورت غیرقانونی ادامه می‌دهد! أثر «این یک فیلم نیست» او با وجود ضعف شدید ساختاری اما به عنوان یکی از ۱۵ نامزد اولیه برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند انتخاب شده بود! فیلم بعدی پناهی نیز با نام «پرده» از جشنواره برلین 2013 جایزه گرفت. اما قابل تامل‌ترین خبر اینکه فیلم جدید پناهی با وجودی که به صورت مخفیانه ساخته شده و حتی موضوع و داستان آن نیز مبهم است، مورد حمایت یک کمپانی فرانسوی قرار گرفته است!
تمامی این اتفاقات، بیش از آنکه در حوزه هنر و مناسبات فرهنگی بگنجد، یک سیاست ورزی مکارانه علیه ایران و گویای تلاش جشنواره‌های غربی برای ایجاد نوعی آپارتاید سینمایی در جهان است.
تأثیر این جوایز و حمایت‌ها باعث شده، بسیاری از هنرمندان و سینماگران برجسته و توانمند ایرانی ناشناخته بمانند، اما افرادی که فاقد جایگاه معتبری در سینمای کشورمان هستند، صرفا به خاطر فعالیت سیاسی و ضدایرانی مطابق منافع غرب، در جهان مطرح و مشهور ‌شوند.
هرچند نمی‌توان در این زمینه مسئولان فرهنگی، قضایی را در گذشته و حال بی‌تقصیر دانست. چرا که یک مجرم امنیتی که طبق قانون و حکم قضایی از ساخت فیلم محروم شده، این امکان را می‌یابد که فیلم ساخته و به جشنواره‌های خارجی ارسال کرده و از آنها جایزه هم بگیرد؟