یش از دوماه از صدور حکم ریاست بر سازمان صداوسیما برای دکتر محمد سرافراز می گذرد و طی این مدت کوتاه، شاهد بی سابقه ترین تغییرات در سطوح مدیریتی- اجرایی این سازمان بوده ایم.

به گزارش پارس، خيبرنوشت:وقتی خبر از آمدن سرافراز به عنوان رییس صداوسیما منتشر شد، امید به وزیدن هوای تازه در این رسانه اثرگذار و ملی، فزونی یافت و بسیاری که نسبت به برخی عملکردهای مهندس ضرغامی و همکارانش انتقاد داشتند (به ویژه در یک سال پایانی ریاستش) دل به تغییرات احتمالی و البته مثبتی بستند که با آمدن سرافراز ممکن بود به وجود بیاید.

اما در مدت 70 روزی که از ورود رییس جدید به ساختمان شیشه ای می گذرد، شتاب زدگی، اقدامات عجولانه و به نوعی در تضاد با احکام صادره از سوی وی برای معاونانش و برخی مسایل دیگر موجب شده تا امیدهای شکل گرفته، همگام با سرعت تغییرات، کمرنگ شوند.

انتخاب یک معاون زن به عنوان رییس صدا برای اولین بار (که مخالف با دیدگاه های اسلام و مراجع عظام تقلید و مومنین جامعه هست) و ادغام ها و حذف ضربتی شبکه هایی که برای افتتاح آنها، هزینه های سرسام آوری از جیب بیت المال پرداخت شده، تنها نمونه ای از همه آن چیزی است که طی این مدت کوتاه شاهد آن بوده ایم.

اما در این نوشتار، بنای آن داریم تا به بخشی از اقدامات تامل برانگیز رسانه ملی در معاونت سیما و حوزه مدیریتی آن بپردازیم؛ شاید موثر افتد.

* علی اصغر پورمحمدی، معاون سیما؛ 57 ساله

تلویزیون؛ سیمای جوانان یا باشگاه بازنشستگان؟یکی از اقداماتی که از آن به عنوان اولین ضربه به امیدشکل گرفته جهت ارتقای سطح رسانه ملی می توان یاد کرد، انتصاب علی اصغر پورمحمدی، به معاونت سیما بود. پورمحمدی از مدیران سابق تلویزیون بود که به جهت پاره ای مشکلات با مجموعه مدیریتی حاکم بر دوره گذشته این سازمان، از رسانه ملی خداحافظی کرده بود. فردی 57 ساله که البته محبوب برخی مجریان خاص و البته پرحاشیه تلویزیون هست؛ همانانی که همیشه در پی دراختیارداشتن آنتن های زنده تلویزیون هستند تا بتوانند سلایق و دیدگاه های شخصی خود (که بعضا در تضاد با بسیاری از مسایل هست) را به خورد مخاطب بدهند.

پورمحمدی سالهاست که در تعویق بازنشستگی به سر می برد.

با شناختی که از سرافراز موجود بود، انتخاب پورمحمدی به معاونت سیما توسط وی بسیار عجیب می نمود که البته به هر شکل، این اتفاق افتاد. اما در حکم صادره از سوی رییس رسانه ملی به معاونت جدید سیما، عبارت وجود دارد با این مضمون که: "توجه به ظرفیت‌ها واستعدادهای جوانان مومن، انقلابی و آگاه".

در ادامه، جهت تحقق یا عدم تحقق این بند مهم در حکم انتصاب پورمحمدی، بررسی هایی صورت گرفته که در ادامه می آید:

* رضا پورحسین، قائم مقام سیما؛ 55 ساله
تلویزیون؛ سیمای جوانان یا باشگاه بازنشستگان؟
یکی از نخستین احکام صادره از سوی اصغر پورمحمدی، انتصاب دکتر رضا پورحسین به عنوان قائم مقام سیماست. فردی با بیش از 30 سال سابقه خدمت، که دارای دفتر مشاوره روانشناسی در خارج از سازمان صداوسیما است. وی همزمان، مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه "رویش روانشناسی" و صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه "مجله کودک" نیز هست.

پورحسین علاوه بر فعالیت های فوق، در یکی از دانشگاه های تهران تدریس هم می کند.

کاملا مشخص است که فردی با مشخصات ذکر شده، نمی تواند وقت کافی برای مسئولیت جدید در قائم مقامی معاون سیما را بگذارد و قطعا، در این زمینه مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

کما اینکه طبق برخی شنیده ها، دکتر پورحسین که همینک در طبقه نهم ساختمان معاونت سیما مستقر است، معمولا روزها نزدیک به ظهر به محل کار خود وارد می شود.

از نکات تامل برانگیز دیگر، مبلغ گزافی است که طی این مدت برای دفتر کار آقای قائم مقام هزینه شده، به طوری که چندین اتاق موجود در آن تبدیل به یک اتاق یا سالن بزرگ شده و ضمن افزودن برخی امکانات دیگر، این دفتر رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. شنیده ها از مبلغی چند میلیونی برای انجام این تغییرات حکایت می کنند که این مساله در تعارض با روحیات با ساده زیستی دکتر سرافراز است.

پورحسین، از زمان مناظرات تاریخی در انتخابات ریاست جمهوری سال 88، مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و پیرامون نحوه اجرای آن مناظرات توسط وی، عبارات طنزآمیزی در سطح جامعه منتشر گردید.

* محمدرضا جعفری جلوه، مدیر شبکه دو؛ 55 ساله

تلویزیون؛ سیمای جوانان یا باشگاه بازنشستگان؟جعفری جلوه انتصاب دیگر پورمحمدی بود برای مدیریت در شبکه دو. وی 35 سال قبل وارد سازمان صداوسیما شد و از آخرین حضورش به عنوان مدیر یک شبکه در تلویزیون، نزدیک به 10 سال می گذرد. جعفری جلوه دارای سابقه طولانی بازنشستگی است.

گفتنی است گودرزی، قائم مقام وی نیز از بازنشستگان سازمان صداوسیما محسوب می شود.
* حسین ساری، مدیر شبکه آموزش
تلویزیون؛ سیمای جوانان یا باشگاه بازنشستگان؟
دکتر حسین ساری از دیگر مدیران دوران جدید سیماست که برای مدیریت شبکه آموزش انتصاب شده است. او سابقه مدیریت در یکی از شبکه ها را نیز دارد که طی آن مدت، نسبت به عملکرد وی برای تحقق اهداف درنظر گرفته شده برای جامعه هدف شبکه مذکور، انتقاداتی وارد است. حسین ساری نیز سالهای متمادی است که بازنشست شده است.

* بهرام محمدی نیا، مدیر شبکه قرآن(!)؛ 58 ساله

تلویزیون؛ سیمای جوانان یا باشگاه بازنشستگان؟یکی از احکام پرحاشیه پورمحمدی طی مدت اخیر، به حکم انتصاب محمدی نیا برای شبکه قرآن (و معارف سابق!) باز می گردد. در این حکم معاونت سیما، آشکارا عبارت معارف از ادامه این شبکه حذف شده و درواقع، احتمالا در آینده از این شبکه (طبق متن حکم صادره) تنها پخش برنامه های قرآنی در دستور کار قرار خواهد گرفت!

بهرام محمدی نیا دارای مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت است و 8 سال است که بازنشست شده است.

* حسین کرمی، مدیر شبکه نسیم، 52 ساله
تلویزیون؛ سیمای جوانان یا باشگاه بازنشستگان؟
دکتر حسین کرمی از جمله مدیرانی است که از گذشته تاکنون همچنان فعالیت خود را در بخش مدیریتی شبکه ادامه می دهد. وی تا قبل از این، همزمان مدیر دو شبکه نمایش و نسیم بود که با ادغام شبکه نمایش و تماشا، همینک نیز به عنوان مدیر دوشبکه نسیم و نمایش مشغول فعالیت هست.

کرمی نیز در تعلیق بازنشستگی به سر می برد و همزمان، به تدریس در دانشگاه هم می پردازد. همین مساله باعث شده تا نتواند به صورت کامل و تمام وقت در محل کار خود حضور داشته باشد.

***
اگرچه درباره تغییرات تامل برانگیز، اتفاقات عجیب، تصمیمات خلق الساعه و شتاب زده، اخبار بازگشت برخی مجریان پرحاشیه و زمزمه هایی که طی مدت اخیر موجب نگرانی کارمندان صداوسیما شده، مستندات دیگری نیز در اختیار هست، اما به جهت همراهی با رییس جدید رسانه ملی، فعلا به همین اندازه بسنده می شود و البته متذکر می گردد که در صورت ادامه این روند، وظیفه روشنگری و اطلاع رسانی نزد رسانه های انقلابی محفوظ خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که انتخاب دکتر سرافراز با 53 سال سن، نسبت به مهندس ضرغامی 55 ساله، نشان از آن دارد که نظام، در رویکردی صحیح و باعنایت به اینکه بخش اعظم جامعه ایرانی را جوانان تحصیلکرده و متعهد تشکیل می دهند، به جوانگرایی و استفاده از پتانسیل های جدید، باانگیزه و دارای افکار نو و تازه روی آورده است. حتی در حکم سرافراز برای معاونت سیما نیز بر این مساله تاکید مضاعف شده اما نگاهی به سوابق مدیرانی که طی 2 ماه اخیر به کار گرفته شده اند، نشان می دهد که در واقع، نوعی بازگشت بازنشستگان به سطوح مدیریتی رسانه ملی به وقوع پیوسته است.

آیا این افراد که بعضا سالها در صداوسیما، افکار و توانایی های خود را به نمایش گذارده اند، می توانند موفق به دمیدن هوای تازه باشند؟! آیا افرادی که یا بازنشست شده اند یا در آستانه بازنشستگی قرار دارند، از انگیزه های لازم جهت پیشبرد اهداف عالیه انقلاب اسلامی در تنها رسانه فراگیر این گفتمان برخودار هستند؟ افرادی که به اقتضاء سن و سوابق، بعضا در فضای بیرونی رسانه ملی برای خود مشغولیات دیگری را نیز فراهم آورده اند.

 

تلویزیون؛ سیمای جوانان یا باشگاه بازنشستگان؟ + سوابق برخی مدیران سیما


با کمال احترامی که برای افراد فوق الذکر و سوابق آنان قائل هستیم اما معتقدیم که تحقق منویات امام خامنه ای و آرمان های انقلاب اسلامی در گذر از پیچ بزرگ و سرنوشت ساز تاریخی، نیاز به جوانان متخصص و متعهدی دارد که با نوآوری ها بتوانند نشاط را به رسانه ملی بازگرداندند و افراد باسابقه، در نقش مشاورانی که بتوانند انتقال تجربیات داشته باشند، حاضر شوند.

امیدواریم مسایل فوق، موجب بازنگری در روند حرکتی فعلی سیما واقع شده و امیدهای شکل گرفته برای قرابت رسانه ملی با گفتمان انقلاب اسلامی به این زودی دچار کمرنگی و یاس نشود و شایسته سالاری، جای خود را به مسایل دیگر ندهد.