این جشنواره در قالب‌های داستان، خاطره، عكس و كاریكاتور و با محوریت موضوعات جلوه‌های فتنه اسلام آمریكایی، فتنه سال 88، فتنه داعش تكفیری، فتنه تشیع انگلیسی و فتنه رفاه‌زدگی و سازشكاری برگزار شد. این دوره به بزرگداشت جهانگیر خسروشاهی اختصاص داشت.
 اما رحیم مخدومی دبیر پنجمین دوره جشنواره رسول آفتاب با انتشار نامه سرگشاده‌ای از بایکوت این جشنواره توسط مدیران دولتی انتقاد کرد.
در این نامه آمده است: چهارمین جشنواره مردمی «رسول آفتاب» هم مثل دوره سوم در غیبت معنادار دولتمردان ارشاد به پایان رسید. نمی‌دانم فلسفه دولتمردان ارشاد به جز مسائل فرهنگی و از همه مهمتر حمایت از حرکت‌های فرهنگی در راستای نظام و منویات امام فرهنگی نظام چیست؟ وقتی ما از کنار حضور آنان در محافل جریان‌های معاند نظام و مسافران برلین و حامیان فتنه با اغماض می‌گذریم، چرا آنها نمی‌توانند با ما بنشینند؟ جناب دکتر صالحی معاون محترم فرهنگی وزارت ارشاد از بدو حضور در این مسند، تقاضای دیدار «رسول آفتاب» را نمی‌پذیرد و هیچ دلیلی هم برای این بی‌اعتنایی ذکر نمی‌کند.جناب دکتر ضرغامی مدیرکل محترم ارشاد استان تهران اجازه نداد پوسترهای فراخوان جشنواره «فتنه اسلام آمریکایی» به ادارات تابعه و مجموعه‌های فرهنگی ارسال شود و تاکنون تمامی نامه‌های رسول آفتاب را هم بی‌جواب گذاشته است.
همچنین در این مراسم از چهار خانواده شهید به تناسب موضوع جشنواره دعوت شده و تقدیر به عمل آمد؛ خانواده شهید ذوالعلی شهید بصیرت و معرفت، شهید حاج حسن شاطری شهید جبهه تكفیری، شهید تهرانی مقدم شهید بین‌المللی در مقابل استكبار و شهید مصطفی احمدی روشن شهید هسته‌ای. در پایان این مراسم نیز با حضور خانواده شهدا از نفرات برگزیده جشنواره تقدیر به عمل آمد.
در این مراسم، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری گفت: خسروشاهی نسبت به رمان انقلاب اسلامی همیشه  دغدغه‌مند بوده و دغدغه ایشان و نویسندگان دیگر از جمله آقایان رحماندوست، مرحوم فردی و حسین حداد، به ایجاد جشنواره داستان انقلاب منجر شد كه خوشبختانه هنوز هم برگزار می‌شود و خوشحالیم كه اكنون یكی از دغدغه‌های نویسندگان ما نوشتن درباره انقلاب و دفاع مقدس است.
جهانگیر خسروشاهی نیز تاكید كرد: در سال 88 اتفاقاتی افتاد كه زمینه‌های فرهنگی آن خطرناك است. من ادبیات داستانی را ورق زده‌ام و دیده‌ام كسانی كمربندها را محكم بسته‌اند كه با یك رمان یا داستان كوتاه گفته‌های شبكه‌های بیگانه را تقویت كنند. مسئولان باید مراقب این خطرهای فرهنگی باشند.
مجتبی رحماندوست، نویسنده و نماینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اگر از حقایق فتنه سخن نگوییم جای ظالم و مظلوم تغییر می‌كند و حقیقت دگرگون خواهد شد.
گلعلی بابایی دبیر بخش خاطره در «چهارمین جشنواره مردمی رسول آفتاب» گفت: در این وانفسای فرهنگی کشور به ثمر رساندن چنین جشنواره‌ای بدون حامی مشقت بسیاری دارد و تنها روحیه بسیجی موجب شد که این جشنواره به منزل برسد. 
در پایان این مراسم، برگزیدگان این جشنواره به این شرح معرفی شدند: در بخش داستان؛ مرضیه نفری شایسته تقدیر برای داستان «خورشید پشت ابر نمی‌ماند»، بیژن کیا از شیراز به عنوان نفر سوم برای اثر «مرد واقعی»، محمدرضا پستک از تبریز به عنوان نفر دوم برای داستان «طرح سیاه» و سلیمان کدیور (در حوزه بزرگسال) با داستان «رجعت عبیدالله» و محمد سرشار (در حوزه کودک و نوجوان) برای داستان «ما و کدخدایی که نمی‌خواست ما فرفره داشته باشیم» به عنوان نفر اول معرفی شدند. بخش عکس برگزیده‌ای نداشت و تنها حامد نیرومند از خراسان رضوی شایسته تقدیر شناخته شد. در بخش کاریکاتور محمود آزادنیا و محبوبه پاکدل از مشهد و فاطمه پیروی از شیراز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.در این بخش، محسن اسدی و حمید صوفی از کرج رتبه سوم، لوک دس جیم از کشور چین به عنوان نفر دوم و پیمان علیشاهی از تهران به عنوان نفر اول معرفی شدند.در بخش خاطره هم اثری شایسته تقدیر یا برگزیده معرفی نشد.