به گزارش پارس به نقل از فارس، حمید رضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در بیست و دومین گرامیداشت هفته کتاب که در تالار فرهنگ برگزار شد با اشاره به گزارشی از کتاب و کتابخوانی در وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: توسعه کتابخانه‌های ۴۰۱ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی که ۱۰۱ پژوهش‌سرا توسط معاونت آموزشی متوسطه تشکیل شده، یکی از فعالیت‌های انجام شده است.

وی افزود: تجهیز کتابخانه‌های دانشگاه فرهنگیان، برگزاری ۳۲ دوره جشنواره ادبی و برگزاری ۳ دوره تجلیل از دانش‌آموزان مترجم و مؤلف از دیگر برنامه‌های کتاب و کتابخوانی است.

کفاش ادامه داد: طراحی و اجرای کتابخانه پستی روستایی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ساخت ۱۹ هزار و ۳۷۰ باب کتابخانه توسط سازمان نوسازی مدارس کشور و تشکیل کارگروه کودک و نوجوان با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر فعالیت‌هایی است که در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال تحصیل ۹۳ - ۹۲ تعداد ۲۱ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز در مسابقه مطالعه و تحقیق شرکت کردند، تصریح کرد: از این تعداد ۴ هزار و ۲۶۰ دانش‌آموز در رده استانی و ۸۵۲ نفر در رده کشوری و در قالب گروه‌های ۳ نفره حضور فعال داشتند.

وی با اشاره به تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه مدارس کشور گفت: کتاب‌های موجود مدارس کشور در کتابخانه‌ها در گذشته بیش از ۸۰ میلیون جلد کتاب بود که این عدد در سال ۹۲ به بیش از ۸۴ میلیون جلد کتاب رسیده است و سرانه کتاب هر دانش‌آموز ۶ جلد در کشور است.

کفاش با بیان اینکه ۱۰۳ هزار و ۷۰۲ مدرسه در کشور وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۶۷ هزار و ۵۰۱ مدرسه دارای کتابخانه کلاسی هستند و ۳۶ هزار و ۲۷۱ مدرسه فاقد کتابخانه کلاسی هستند.

به گزارش فارس، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت‌هایی که در هفته کتاب با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد انجام شده است، خاطرنشان کرد: تجهیز کتابخانه مدارس با ۲ میلیارد تومان اعتبار، تجهیز کتابخانه آموزشگاهی و پیش‌بینی صدور کارت با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی، برگزاری مراسم تجلیل از خادمان کتاب که در مجموع از ۳۵ نفر تقدیر می‌شود که ۲۵ فرهیخته و ۱۰ دانش‌آموز هستند و افتتاح ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه با ۸ هزار عنوان کتاب از فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی ‌هستند.

کفاش به اهم برنامه‌هایی که در دولت جدید باید انجام شود، اشاره کرد و گفت: احیای کتاب‌یار رسمی در مدرسه که در گذشته حذف شده است، توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها و رساندن به نرم جهانی، تصویب زنگ رسمی کتاب خوانی در شورای عالی آموزش و پرورش و راه‌اندازی خیرین کتابخانه‌ساز از برنامه‌هایی است که باید انجام شود.