به گزارش پارس به نقل از مهر، مرور اخبار فرهنگی این هفته را با خبر تقدیم لایحه حمایت از مالکیت فکری به مجلس شورای اسلامی آغاز می‌کنیم.

به این ترتیب، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، این لایحه را که به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۱۳۹۳/۰۷/۰۲ هیئت وزیران به تصویب رسیده بود، در تاریخ ۱۳۹۳/۰۸/۰۶ برای طی تشریفات قانونی به مجلس تقدیم کرد.

لایحه حمایت ازمالکیت فکری مشتمل بر سه کتاب مالکیت ادبی و هنری، حقوق مرتبط به مالکیت صنعتی و مالکیت علمی است.

روحانی لایحه «حمایت از مالکیت فکری» را برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

اعلام نتایج انتخابات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران

دور اول انتخابات ناشران و کتابفروشان تهران از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۵ آبان برگزار شد و از مجموع ۱۰۲۵ عضو اتحادیه، ۴۰۹ نفر در این انتخابات مشارکت کردند و در نتیجه انتخابات از حد نصاب فراتر رفت.

نتایج این انتخابات به این ترتیب اعلام شد:

۱- محمود آموزگار با ۲۵۱ رای
۲- محمدرضا توکل صدیقی با ۲۲۶ رای
۳- مسعود پایدار داریان با ۱۹۶ رای
۴- محمد مهدی فخری زاده با ۱۹۳ رای
۵- هومان حسن پور با  ۱۹۰ رای    
۶- فتح الله فروغی دهکردی با ۱۸۱ رای
۷- یحیی دهقانی ب ا  ۱۷۱ رای به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره انتخابت شدند.

همچنین مرتضی احمد آخوندی با ۱۶۸ رای، فرهاد تیمور زاده با ۱۶۷ رای و زهره حسین زادگان با ۱۵۷ رای به عنوان سه عضو علی البدل هیئت مدیره انتخاب شدند.  سید عباس حسینی نیک با ۲۱۳ رای به عنوان بازرس اصلی و مهدی صادقی صادق آبادی با ۸۸ رای به عنوان بازرس علی البدل انتخابات شدند.

عضویت ۱۹۵ ناشر جدید در شابک

بر اساس اطلاعات ثبت شده در واحد شابک موسسه خانه کتاب، تعداد شابک واگذار شده در بازه زمانی شش ماه نخست سال از ۱۳۹۳/۰۱/۰۱ تا ۱۳۹۳/۰۶/۳۱ به تفکیک استان‌ها اعلام شد.

به این ترتیب، طی ۶ ماه گذشته ۱۹۵ ناشر جدید عضو شابک شده‌اند.

خانه ترجمه نیز در یک ماه گذشته ۶۶۳ عنوان کتاب که اصل آن فارسی نیست را شناسایی و تفکیک کرده است که شامل ۴۰۵ عنوان کتاب انگلیسی، ۴۸ عنوان کتاب تایوانی، و ۲۰ عنوان کتاب اردو، ۱۶۷ عنوان کتاب عربی، ۱۰ عنوان کتاب تالیف شده به زبان روسی، ۱۳ عنوان به زبان آلمانی است.

معرفی برگزیدگان دومین جایزه ادبی طاهره صفارزاده

دومین جایزه علمی – ادبی طاهره صفارزاده عصر روز یکشنبه ۴ آبان در تالار سوره حوزه هنری برگزیدگان خود را معرفی کرد. به این ترتیب در بخش شعر پونه نیکویی از استان گیلان و آزاده سالمی از استان اصفهان به عنوان برگزیده معرفی شدند. در بخش مقاله و پایان نامه پژوهشی نیز شراره کامرانی عنوان برگزیده را به خود اختصاص داد.

این کنگره همچنین در بخش انتخاب بانوی برگزیده فرهنگ در سال جاری جایزه خود را به حکیمه دبیران اهدا کرد.

انتشار اسامی ۱۷ خبرگزاری و ۲۷ روزنامه که در نمایشگاه مطبوعات غرفه گرفتند

در اولین روز انتخاب غرفه در نمایشگاه مطبوعات امسال، ۱۳ خبرگزاری و ۲۷ روزنامه، ثبت نام خود را قطعی و غرفه مورد نظرشان را در مصلی انتخاب کردند. با پیگیری خبرنگار مهر مشخص شد که صبح چهارشنبه ۷ آبان، تعداد ۲۵۰ رسانه ثبت نام خود را قطعی و غرفه خود را انتخاب کردند.

تا ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه روز چهارشنبه، تعداد ۱۳ خبرگزاری به ترتیب زمانیِ ثبت نام قطعی شامل حوزه، سینماپرس، ایمنا، فارس، برنا، دانشجو، اهل بیت (ابنا)، دانشجویان ایران (ایسنا)، شبستان، کار ایران (ایلنا)، پانا، آریا و قدس (قدسنا)، غرفه خود را انتخاب کردند.

همچنین ۲۷ روزنامه شامل گسترش صنعت، اصفهان زیبا، مردمسالاری، کسب و کار، راه مردم، آرمان امروز، رسالت، جوان، اسرار، فرصت امروز، فرهیختگان، اقتصاد پویا، نسل فردا، آسیا، کار و کارگر، آفتاب یزد، ۱۹ دی، شرق، کارون، روزان و جهان صنعت، همشهری، ابتکار-ابتکار جنوب، خراسان، جام جم، کیهان و قدس، ثبت نام و انتخاب غرفه خود را قطعی کردند.

زمان انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات موکول شد

دور اول انتخابات هیئت نظارت بر مطبوعات برای تعیین نماینده مدیران مسئول همانند ۱۴ دوره قبلی به حد نصاب نرسید و این انتخابات در دور دوم یعنی ۲۰ آبان برگزار خواهد شد.

قرار بود پانزدهمین دوره انتخابات به منظور تعیین نماینده مدیران مسئول مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در هیئت نظارت بر مطبوعات، ساعت ۱۴ سه‌شنبه ۶ آبان در محل تالار وحدت برگزار شود اما با عدم استقبال مدیران مسئول و حضور نیافتن قاطبه آنها در دور اول، تجربه ۱۴ دوره قبلی تکرار شد و انتخابات به حد نصاب نرسید.

رونمایی از نسخه جدید خبرگزاری مهر

نسخه جدید خبرگزاری مهر هم ابتدای این هفته روز شنبه ۳ آبان رونمایی شد. در فرمت جدید مهر، علاوه بر تغییرات اساسی در گرافیک و شکل و شمایل آن و نیز عناوین برخی سرویس‌ها و زیرسرویس‌های خبری، همچنین ۱۰ خبر مهم روز و پربازدیدترین اخبار، در صفحه نخست قرار گرفته است.

علاوه بر این قابلیت‌ها، در سایت جدید این خبرگزاری، گزارش‌ها و گفتگوهای برگزیده و همچنین سرویس‌هایی تحت عنوان «ایران در جهان» و «اسلام در جهان»، «تازه‌های نشر»، «کاریکاتور» و «چندرسانه‌ای» ایجاد شده است.

دبیر هنری هفتمین جشنواره داستان انقلاب مشخص شد

این هفته همچنین، محمد حمزه زاده معاون هنری و رئیس جشنواره های حوزه هنری، حسین فتاحی از داستان نویسان انقلاب و دفاع مقدس را به عنوان دبیر هنری هفتمین جشنواره سراسری داستان انقلاب منصوب كرد.

فتاحی در دوره گذشته این جشنواره نیز این مسئولیت را عهده دار بود.

انتصاب مدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری

خبر انتصابی دیگر این هفته این‌که علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با صدور حکمی، مجتبی دانشور را به عنوان مدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منصوب کرد. با این انتصاب از این پس اداره‌ این مرکز فرهنگی به زیر مجموعه‌ حوزه‌ مدیرعامل منتقل می‌شود.

مدیر جدید مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری متولد سال ۱۳۵۸ و دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد علوم تربيتي دانشگاه آزاد اسلامی است.وی در آخرین مسوولیت خود از سال ۱۳۸۸ تاکنون به عنوان مدیر روابط عمومی دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش فعالیت کرده است.

بهبودی نسبی احمدرضا احمدی

احمدرضا احمدی، شاعر کودک و نوجوان کشورمان که شامگاه شنبه ۲۶ مهرماه به دلیل مشکلات تنفسی و ریوی و وخامت حال عمومی‌اش با انتقال به بیمارستان آتیه و در بخش پُست CCU این بیمارستان بستری شده بود، بهبودی نسبی خود را پیدا کرد و از بیمارستان مرخص شد.

احمدی این هفته در این باره گفتگویی با خبرنگار مهر داشت و گفت: حدود ۳ شب در بیمارستان بستری بودم و حالم که کمی بهتر شد، ترخیصم کردند. البته وضعیتم کاملاً خوب نشده ولی امیدوارم بدتر از این نشوم. من همچنان تحت درمان و مداوا هستم و فردا دوباره باید خودم را به پزشکان معالج معرفی کنم. نمی‌دانم این دفعه در حد یک معاینه است یا دوباره باید بستری شوم. هر چه دکتر بگوید، انجام می دهم.

وی درباره سابقه بیماری خود گفت: پارسال قلبم را باتری گذاشتم چون قلبم بزرگ شده بود. من ۲۳ سال است با این مشکلات قلبی و  ریوی و تنفسی و قند و تیروئید دست به گریبانم.

احمدی به تازگی و برای دومین بار نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن معروف به نوبل ادبی کوچک، شده است.

اولین حضور ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد

پنجاه و نهمین دوره نمایشگاه کتاب بلگراد روز یکشنبه با شعار «زمان خواندن است» و کشورمان برای اولین بار در این نمایشگاه شرکت کرد.

دراین دوره از نمایشگاه بلگراد که ازجمله نمایشگاه های قدیمی کتاب دراروپا به شمارمی رود، ۸۹۷ ناشر از ۲۰ کشور آثار خود را جهت نمایش عرضه می کنند. موسسه نمایشگاه های فرهنگی هم به نمایندگی از نشر جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در این نمایشگاه حضور یافته است.

در غرفه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و انتشارات الهدی برپاشده است بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در زمینه های ایرانشناسی، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، کودک و نوجوان، ادبیات، شعروداستان، آموزش زبان فارسی و صنایع دستی عرضه شده است که ۱۰۰ عنوان از عناوین ارایه شده به زبان روسی است و توسط رایزنی فرهنگی ایران در بلگراد ترجمه و منتشر شده است.

پنجاه و نهمین دوره نمایشگاه کتاب بلگراد ازتاریخ ۴ تا ۱۱ آبان ماه برگزار می‌شود.

آغاز ثبت‌نام ناشران برای ۶ نمایشگاه استانی کتاب

این هفته همچنین ثبت نام از ناشران برای شرکت در ۶ نمایشگاه استانی کتاب آغاز شد. این ثبت‌نام از روز شنبه ۳ آبان آغاز شد و تا روز شنبه ۱۰ آبان ادامه دارد.

به این ترتیب، فراخوان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، ناشرانی که مایل به شرکت در نمایشگاه‌های کتاب در استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، ایلام، گلستان و خوزستان هستند، می‌توانند از امروز تا ۱۰ آبان ماه به سایت www.icfi.ir مراجعه و ثبت نام کنند.