"ده نمکی اگر در معراجی ها با ضریبN  حال ما رو گرفته باشه با ضریب 100N حال قرتی ها رو گرفته، از اون جایی که اکثر کارهای سیما یک طرفه حال ما رو می گیرند خب این خودش یک گام به جلوست"

1- مسعود ده نمکی رسانه را خوب می شناسد، نبض مخاطب یا بخشی از مخاطب را هم در دست دارد، این را هم در شلمچه ثابت کرده، هم در سه گانه ی اخراجی ها و هم در رسوایی و حتی در معراجی ها...

2- ده نمکی استاد ساده سازی ست و البته همین ساده سازی هم به جذب مخاطب در کارها کمکش می کند، اما مسئله دقیقا همین جاست که ساده سازی تا کجا جواب میدهد؟ اوج ساده سازی در کارهای ده نمکی در اخراجی های 3 بود، راست و چپ و انقلابی سه طیفی بودند که مدل شده بودند و ساده سازی که نمی دانم چه قدر برای مخاطب باور پذیر بود. اما می دانم تکرار این ساده سازی در سریال معراجی ها خیلی ناشیانه انجام شده خصوصا در نمایش اپوزوسیون در دانشگاه و البته تشکل دانشجویی ...

3- معراجی های ده نمکی از معدود کارهای سیماست که به مسئله ی دانشگاه ورود کرده و البته این خود حساسیت کار را بالا می برد خودتان را جای مخاطبی قرار دهید که خیلی از دانشگاه نمی داند، جای پدر و مادری که مثلا فرزندش امسال کنکور داده یا می خواهد سال بعد دانشگاهی شود، حال قضاوت بکنید تصویری که ده نکمی از دانشگاه می دهد مناسب حال این مخاطب هست یا نه؟! یادمان باشد احتمالا آخرین تصویری که بخشی از  مخاطب عادی ما از دانشگاه به خاطر دارد ماجرای 18 تیر است یا مثلا کلیاتی از  روابط باز دختر و پسر می داند و الخ، فارغ از این که تصویر صحیح است یا نه یا اینکه کم کاری رسانه چقدر در ارائه ی این تصویر موثر بوده باید به این سوال جواب بدهیم که معراجی های ده نمکی قصد دارد این تصویر را اصلاح کند؟ یا می خواهد این تصویر را تشدید کند؟

 4- نمی دانم ده نمکی چه طور می خواهد موضوع تدفین را جمع کند ولی احتمالا با متنبه شدن و جذب جریان مخالف این اتفاق خواهد افتاد. نمی دانم تا این حد ساده سازی کار خوبی ست یا نه ولی می دانم ابله نشان دادن اپوزوسیون و استاد سکولار پاک کردن صورت مسئله است نه ساده سازی و حل آن. حالا که داریم در مورد دانشگاه حرف می زنیم  باید دقیق صحبت کنیم، نقد بنده به معراجی ها ی ده نمکی فقط نقد به کاراکتر فرید چاردونگه و منزل جناب عماد که رهبر اپوزوسیون شده نیست! نقد به تصویر ارائه شده از دانشگاه است.

5- انتظار از ده نمکی باید در حد خودش باشد، ده نمکی ده نمکی است نه حاتمی کیا و نه هیچ کس دیگر ...

پ ن 1: از معدود کاراکتر های نسبتا واقعی که ده نمکی در معراجی ها تصویر کرده کاراکتر دکتر بالا زاده –رئیس دانشگاه- است.

پ ن 2 : ده نمکی اگر در معراجی ها با ضریبN  حال ما رو گرفته باشه با ضریب 100N حال قرتی ها رو گرفته، از اون جایی که اکثر کارهای سیما یک طرفه حال ما رو می گیرند خب این خودش یک گام به جلوست.