به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حجت الله ایوبی که عصر چهارشنبه 26 شهریورماه در موزه سینما سخن می‌گفت،ادامه داد: ایران و چین دو تمدن کهن و قدیمی با مشترکات فراوان هستند به طوری که بسیاری از زبان‌های دنیا را این دو کشور اختراع کرده‌اند.


او خطاب به رییس سازمان ملی رادیو، تلویزیون و مطبوعات چین و نیز سفیر این کشور در ایران بیان کرد: شما 150 سال پس از میلاد، کاغذ را اختراع کردید و اروپایی‌ها تقریبا 1500 سال بعد از کاغذ و قلم شما استفاده کردند. ما و شما ملتی هستیم که هنری به اسم خوشنویسی را داریم و تنها تمدن‌هایی هستیم که خط برای‌مان یک هنر تلقی می‌شود.

ایوبی با اشاره به اینکه دو کشور ایران و چین تقریبا همزمان با یکدیگر سینما را شروع کردند ادامه داد: امروز جهان علاقه‌مند است حرف‌های پدرها و پدربزرگ‌ها را بشنود. ما و شما از جهت تمدنی در مقام پدر و پدربزرگی هستیم و چه قدر خوب است که می‌توانیم برای جوان‌ها به زبان سینما سخن بگوییم.

رییس سازمان سینمایی ایران در ادامه با بیان اینکه امروز در جهان، سینمای ایران و سینمای چین وجود دارد با شوخی و خنده خطاب به مسئولان سینماگران چینی حاضر در مراسم گفت: امیدوارم مردم ایران همان‌قدر که کالاهای چینی را خوب می‌شناسند و در خانه‌هایشان کالاهای این کشور زیاد دیده می‌شود سینمای چین را هم بشناسند. همچنین خیلی خوب می‌شود اگر ما بتوانیم با معاون وزیر چین معامله‌ای را انجام دهیم.

ایوبی درباره این معامله با همان لحن شوخی گفت: می‌توان شرایطی فراهم کرد تا یک بیستم سینماهای چین فیلم‌های ایرانی و یک بیستم سینماهای ایران هم فیلم‌های چینی را نمایش دهند. البته به سینماگران ایرانی این را بگویم که با یک بیستم سینماهای چین تقریبا هزار و 100 سینما گیرشان می‌آید. اما ترجیح می‌دهم عدد آن طرف را نگویم.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که از امروز، تاخیر 100 ساله در روابط دو کشور ایران و چین جبران شود.

به گزارش ایسنا در این مراسم هانگ سن سفیر چین در ایران هم در سخنانی با اشاره به تاریخ فیلمسازی این کشور که از سال 1905 میلادی آغاز شده است گفت: ما همیشه با کوشش تمام به توسعه تبادل فرهنگی دو کشور می‌پردازیم و یقین داریم این هفته فیلم فرصت خوبی را برای دو کشور چین و ایران به منظور ایجاد تبادلات سینمایی فراهم می‌کند.

هفته فیلم چین در تهران با نمایش 5 فیلم «خاطرات پلیس»، «پرواز شمشیر در دروازه اژدها»،« شریک چینی»، «راه» و نمایش «شاه میمون» در موزه سینما برگزار خواهد شد.