به گزارش پارس به نقل از مهر، سهم جمعیت بیش از سه میلیون و 100 هزار نفری مازندران تنها هفت سینما با هشت سالن است و از 58 شهر استان 51 شهر سینما ندارد و جوانان آن برای تماشای فیلم به شهرهای دیگر سفر می کنند.

طبق بررسی ها هیچ یک از شهرهای مازندران دو سینما ندارد و به ازای هر 388 هزار نفر یک سالن و به ازای هر 443 هزار نفر جمعیت یک سینما وجود دارد. بیشتر سالن های سینمایی موجود در مازندران وابسته به حوزه هنری است و تنها سینما جهان نمای چالوس وابسته به بخش خصوصی است.
 
در حال حاضر شهرهای آمل، ساری، بهشهر، بابلسر، چالوس و تنکابن و بابل دارای سینما هستند و سینماهای دیگر شهرهای مازندران یا مخروبه اند یا تعطیل و فروخته شدند.
 
سالهاست که اهالی بسیاری از شهرهای مازندران حسرت تماشای فیلم در یک آخر هفته تعطیل در سالن سینما را در دل دارند و بناچار یا باید پای برنامه های عموما تکراری سیما بنشیند و یا به شبکه های نمایش خانگی هجوم آورند.
 
سینما دیگر سینما نیست
 
سینما در مازندران دیگر سینما نیست و کاربرد سینما بودنش را هم از دست داده است و بسیاری از سالن های سینما برای تامین هزنیه ها و مخارج به محل برگزاری کنفرانس ها، میتینگ های تبلیغاتی سیاسیون و یا مجالس ترحیم و جشن های عروسی تبدیل شده است و چراغ لابراتورهای سینمایی کمتر روشن است.
 
 
بررسیهای میدانی در سالن های سینمایی مازندران حکایت اسفباری است که بسیاری از مدیران سینما تنها به دلیل عشق و علاقه به فرهنگ این مرز و بوم، چراغ سالنهای سینما را روشن نگه داشته اند.
 
اکران فیلم های پرفروش سال تنها با تماشاگرانی در حد انگشتان یک دست یا تجمیع سانسها و یا حضور جوانانی که سینما را پاتوقی برای دیدارهای عاشقانشان قرار داده اند، واقعیتی است که در زیر پوست سینماهای مازندران، اکران می شود.
 
سینماهایی که برج می شوند
 
اکنون بسیاری از سینماهای دوران کودکی و جوانی مازندرانیها یا برج شده اند، یا نانوایی و یا به دلیل اختلافات بر سر ارث و وراثت تعطیل مانده اند. وضعیت کنونی سینماهای مازندران درحالیست که روزگارانی چراغ سینما در بیشتر مناطق استان روشن بود و مردمان استان نیز همانند اهالی زمانه ما چندان با سینما قهر نبوده اند.
 
در سالهای نه چندان دور، در کوچه سجادیه نکا یک سینما بود و بسیاری از شهروندان منطقه به یاد می آورند که نانوایی امروز این محله، روزگاری، یک سالن سینمای پرزرق و برق بود و غذای روحی اهالی را تامین می کرد.
 
در ساری، سینما سپهر، سپر نبود سینما در شهرهای شرقی و مرکزی استان شده است و با این حال، چرخ این سینما به گفته مسئولانش، آنگونه که باید نمی چرخد و مجبورند برای تامین مخارج، اقدام به برپایی همایش ها و مراسم داشته باشند.
 
قائمشهر، روزگاری دو سینما داشت و اینک هیچ اثری از آن نیست و سیمرغ، جویبار و سوادکوه، فریدونکنار، نور و محمودآباد، کلاردشت، کجور و پول نیز از سینما تنها نامش را شنیده اند. 
 
 
در نوشهر، سینمای کوچک خیابان متصل به بندر سالهاست که چراغش خاموش شده است و وعده سینمای کوچک سه بعدی نیز هنوز محقق نشده است و سینما جهان نمای چالوس، جور سینما دوستان غرب مازندران را به دوش می کشد و این سینما نیز با انبوهی از مشکلات، روزگار می گذراند.
 
پس از آنکه سینما ارشاد چالوس به دلیل مشکلات و اختلافات ارث و وراثت تعطیل شد، هر روز اخبار ضد و نقیضی از تداوم فعالیت سینما جهان نما به گوش می رسد، یک روز می گویند می خواهد مجتمع تجاری و روزی دیگر می گویند می خواهد تالار عروس شود. 
 
در کتاب سینما در مازندران تالیف داود لطیفی آمده است، سومین سینمایی که در تنکابن آغاز بکار کرد، شهر فرنگ نام گرفت که در سال 53 و با ظرفیت 400 صندلی تاسیس شد، مالک این سینما حمید ناصح عرب بود ودارای درجه 3 بود، اوایل سال 57 نیک بخش سینما را اجاره کرد و پس از پیروزی انقلاب سینماده مصادره و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرف و هنر و نام آن به انقلاب تغییر کرد.
 
این سینما در سال 64 عقیل مهری را به عنوان مدیر سینما منصوب کرد و در سال 66 سینما با اجاره ماهانه 470 هزار ریال به امرالله مقربیان اجاره داده شد و در سال 74 سینما انقلاب در اختیار حوزه هنری قرار گرفت.
 
همچنین سینما دریا سلمانشهر که اکنون جزو شهرستان عباس آباد به شمار می رود، در سال 56 به بهره برداری رسید و با پیروزی انقلاب تعطیل شد و این سالن تا سال 66 برای جشن ها و مراسم ها مورد استفاده قرار می گیرد و این روند تا سال 76 ادامه داشت و پس از بازسازی در سال 77 دوباره نمایش فیلم در آن آغاز شد و چون مورد استقبال واقع نگرفت، پس از شش ماه تعطیل شد. 
 
رامسر که عروس شهرهای ایران است قبلا چهار سینما داشت ودر سالهای اخیر دو سینما فخر و هتل رامسر آن فعالیت داشت و سینما فخر اکنون مخروبه شده است و از آخرین باری که سینما هتل رامسر نمایش فیلم داشت، 6 سال می گذرد.
 
 
مازنی ها به کدام سینما سلام گویند
 
در سال هاي اخير 16 سينما در شهرهاي مختلف مازندران تخريب و يا تعطيل شده و جاي خود را به برج ها و پاساژها داده اند و تنها يک سينما به ظرفيت استان افزوده شده به طوري که11 شهر ساحلي مازندران فاقد سينماست.  
 
فردا روز ملی سینماست و به گفته متولیان امر، شهروندان و هم استانیها می توانند بلیت نیم بها تهیه کرده و به تماشای فیلم در سینماها بپردازند اما سئوال اینجاست که شهروندان شهرهای بدون سینمای مازندران با کدام سینما باید آشتی کنند و سلام گویند؟
 
اما ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران درباره وضعیت سینماهای استان در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاری جلسه با معاون سازمان سینمایی وزارت ارشاد خبرداد و گفت: اگر در سطح استان، سالنهایی که امکان تبدیل به سینما را داشته باشند، حمایت می شود.
 
وی بیان داشت: صندوق مربوط به سرمایه گذاری ارشاد از دیگر طرح هایی است که می تواند برای حمایت از ایجاد و احداث سالن های سینمایی کمک کننده باشد.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد قائم شهر نیز با بیان اینکه این نهاد متولی ساخت سینما نیست، گفت: با ورود بخش خصوصی و سرمایه گذار برای ساخت سینما، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند یکسری اقدامات همچون در صدور مجوز و تسهیلات بانکی از آنها حمایت کند و در خصوص تسهیلات وزارتخانه با مشاهده شرایط حمایت می کند.
 
 صادق زارع در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساخت مجتمع های تجاری  اشاره و اظهارداشت: با ساخت مجتمع های تجاری می توانیم سرمایه گذاران را به ساخت پردیس سینمایی، کتابخانه در این مجتمع ها سوق دهیم و مجوز ساخت آنها با فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
 
وی بیان کرد: شرایط پردیس سینمایی با سینما متفاوت است و شرایط خاص سینما را ندارد چرا که سالن آن کوچکتر و امکانات آن کمتر است.
 
این مسئول به رکود سینما اشاره و خاطرنشان کرد: بدلیل عدم مرمت و تعمیرات ساختمان های سینما متاسفانه رکود پیدا کرده است و حضور مردم بدلیل امکانات اینترنتی و شبکه های ماهواره ای در منزل کمرنگ شده است.
 
زارع بیان کرد: ساخت سینما و پردیس سینما با سرمایه گذار و بخش خصوصی اما نظارت کامل نمایش فیلم با فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
وی با بیان اینکه می توانیم از فضاهایی که در مجتمع های فرهنگی داریم برای نمایش فیلم استفاده کنیم، افزود: در شهرستان قائم شهر به مناسبت ها و مراسم مختلف در مجتمع حر این شهرستان نمایش فیلم داریم که شهروندان می توانند از این فیلم ها دیدن کنند و در هفته دفاع مقدس در مجتمع حر فیلم های ویژه این هفته پخش می شود.