به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مراسم بزرگداشت شهادت مصطفی چمران و شهدای جنگ‌های نامنظم عصر امروز اول تیرماه 93 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. 

این مراسم با حضور سردار دهقان وزیر دفاع، مهدی چمران عضو شورای اسلامی شهر تهران و برادر شهید، غاده چمران همسر شهید و  اعضای شورای شهر و جمعی از همرزمان شهید برگزار شد.

سردار دهقان وزیر دفاع در این مراسم با اشاره به مسندی که در آن حضور دارد، گفت: مفترخم در مسندی توفیق خدمتگذاری را دارم که روزی شهید چمران این مسئولیت را به عهده داشت. آنگونه که او فرصت دنیا را در هیچ بعدش از دست نداد. هرآنچه که می‌توانست مظهر دنیا باشد از او فاصله می‌گرفت و همین رمز و رازی است که از چمران، چمران ساخت. در مقام این بزرگان به جز آنچه که در قرآن کریم آمده است و سخن معصومین از بیان چه کسانی قادریم وصفشان کنیم. 2 مددکار در این زمینه داریم یکی خود شهدا هستند و یکی دیگر تعبیر امام (ره) که فرمودند از کدام بیان ساخته است که در مقام شهید بتواند قلم‌فرسایی کند.

وی افزود: شهید چمران در مکتب اسلام و در مکتب اهل‌بیت (ع) فرصت یافت از انفوان جوانی خود را درون یک خانواده مذهبی آنگونه بسازد که در شأن یک فرد مؤمن شیعی است در این راه موفق بود. زندگی او دائماً رو به تعالی و تکامل بود تا جایی که این قدرت روحی را پیدا می‌کند و می‌تواند آنگونه که در دست‌نوشته‌هایش آمده صلابت و لطفات در روح او با هم همزمان برقرار باشد. چمران از یک قدرت روحی فوق‌العاده در سایه ایمان برخوردار بودکه باعث می‌شد در هر عرصه‌ای سلامت باشد. همواره ابتکار، خلاقیت و در اوج بودن را کاملاً در او می‌بینید. 

سردار دهقان با اشاره به دیگر ویژگی‌های شخصیتی شهید چمران گفت: فهم درست، درک عمیق و انتخاب درست در مسیر انجام تکلیف از ویژگی‌های شهید چمران بود. زندگی او سراسر عشق، عرفان، مبارزه و کوششی پیگیر برای پیوستن به خدا بود. شهید چمران توسط نظام ستم‌شاهی بورسیه می‌شد اما در همان جامعه حضور داشت و به عنوان متفکر اسلامی در قرن پیچیده 21 فعالیت داشت. چمران می‌تواند در عین آکه در فیزیک کوانتم موفق باشد و در آن به دقایق ظرفیتهای مادی برسد در اوج عرفان  و روحیه معنوی هم خود را قرار دهد و فراموش نکند انسان مکتب اسلام بایستی به اوج خدا برسد.

وی افزود: شهید چمران می‌توانست در جامعه آمریکایی ضمن آنکه مسلمان باشد و فعالیت سیاسی می‌کند زندگی راحت مادی خود را نیز داشته باشد اما در لبنان فضایی را انتخاب می‌کند برای خدمت به مردم. محرومترین منطقه را برای خدمت انتخاب می‌کند و آنجا جهاد و مبارزه و خدمت را در هم می‌آمیزد. اگر آن روحیه تقوا و خودسازی را توانسته بود در خود ایجاد کند تجلی آن را در تبعیت محض از ولی‌امر خود می‌داند. همان موقع مطرح بود روشنفکرانی فکر می‌کردند با فهم خود و درک عقلی می‌توانند رسم دین را انتخاب کنند اما شهید چمران در این میان با وجود این تفکرات خود را در مقام تسلیم ولی‌امر می‌داند. او در مورد احساس خودش نسبت به امام موسی‌صدر می‌گوید من عاشق شما هستم چرا که شما را خلیفه خدا در زمین می‌دانم و اطاعت شما را واجب می‌دانم. شهید چمران این روحیه را تا زمان شهادت با خود همراه دارد.

وزیر دفاع با اشاره به شخصیت چمران از نگاه امام و رهبری گفت: بعد از شهادت چمران امام پیامی را صادر می‌کند. این پیام چند فراز اساسی دارد و چند فراز شخصیتی امام ایشان را سرباز پرافتخار اسلام مورد خطاب قرار می‌دهد و او را مجاهد بیدار و متعهد می‌داند و شهادتش از یک جهت تبریک و از جهت دیگر تسلیت می‌گوید. تسلیت به خاطر آنکه سربازی بود که سرلوحه او اسلام عزیز بود و یک جنگجوی متعهد بود و اسلام به او نیاز داشت. تبریک به دلیل آنکه اسلام بزرگ چنین فرزندانی را در دامان خودش تربیت کرده است. امام (ره) چمران را در این پیام چمران عزیز مورد خطاب قرار می‌دهد.

دهقان با اشاره به آیه‌ای از سوره کهف گفت: همه بحث ما پیرامون افرادی همچون شهید چمران در این آیه قابل تفسیر است این آیه می‌فرماید به کسانی که خود را می‌توانند از قیود مادی آزادی کنند 2 اتفاق درونشان تجلی پیدا می‌کند اول آنکه قلبشان فراخ می‌شود و تحمل همه مسائل برایشان شیرین می‌شود زیرا آنچه آنها می‌خواهند رضای حق است و آنها در مقام تسلیم حرکت می‌کنند و در این مقام طلب و شور را جایگزین نیازهای دیگر می‌کنند. در وجود شهید چمران به علت عنصر تقوا فضای پژوهشی و باز شدن ذهنی هم به اوج خود می‌رسد. ما نیز اگر به توانمندی‌هایمان باور داشته باشیم قادریم به نصرت الهی باورمند باشیم و ناشدنی برایمان وجود نخواهد داشت. همه ما این دین بزرگ را به شهدا و امام شهدا داریم که اگر امروز حتی این فرصتها و این کلمات را می‌گوییم به خاطر فضایی است که امروزه توسط آنها فراهم شده است. در عرصه جهانی کشور مقتدری را توانسته‌ایم بسازیم و عزتمندانه در عرصه جهانی زندگی می‌کنیم. آنچه دشمنان بر علیه ما انجام می‌دهند دال بر وجود قدرتی است که در درون ملت است و این نتیجه مدیریت‌هایی است که امثال چمران در سایه ولایت و رهبری مقام معظم رهبری انجام داده  و می‌دهند.