به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 32 سال به تدریس مفاهیم قرآنی و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد، در نظرسنجی سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی سال انتخاب شد.
 
بر همین اساس خبرگزاری فارس نام «معلم دوست‌داشتنی» را برای این استاد قرآن برگزید و در طرحی با همین عنوان به بازخوانی بخشی از نکات مهم و کاربردی ایراد شده توسط وی در برنامه درس‌هایی از قرآن پرداخت تا از این طریق گامی در جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری و همچنین توسعه فرهنگ قرآنی برداشته باشد.
 
در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «گزینش و عزل و نصب» که در 21 اسفندماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.
 
جایگاه تبعیض و تفاوت در اسلام
 
نکته 1) در اسلام تبعیض حرام است ولی تفاوت درست و جایز است. خدا می‌فرماید: «أَ فَمَنْ کانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کانَ فاسِقاً لا یَسْتَوُونَ» (سجده/18) آیا می‌خواهید مؤمن و فاسق یک جور باشند؟ این امکان ندارد.
 
نکته 2) قرآن می‌فرماید: «وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمی وَ الْبَصیرُ» (فاطر/19) و کسی که بصیرت دارد با آن که ندارد یک جور است؟ «أَمْ حَسِبَ الَّذینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ کَالَّذینَ آمَنُوا» (جاثیه/21) آیا کسی که به دنبال گناه رفته فکر می‌کند که ما او را مثل مؤمن قرار می‌دهیم؟ جایگاه مؤمن با فاسق فرق می‌کند.
 
مقام بر اساس صبر و پشتکار باشد نه ریاست‌طلبی
 
نکته 3) قرآن می‌فرماید: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّه یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا» (سجده/24) یعنی این‌ها چون پشتکار داشتند و صبر کردند خدا آنها را به آن مقام بالا رساند.
 
نکته 4) در جایی دیگر از قرآن داریم آمده: «وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوی آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً» (قصص/14) وقتی به آن درجه رشد رسیدند خدا مقام حکمت به او داد.
 
نکته 5) «لِیَمیزَ اللَّهُ الْخَبیثَ مِنَ الطَّیِّب» (انفال/37) در گزینش باید خبیث و طیب از هم جدا شوند.
 
مسلمانانی که در ردیف کفار قرار می‌گیرند
 
نکته 6) کسی که عیب چیزی را بگوید یا به قصد دو به هم زدن کاری انجام دهد از کفار است حتی اگر آن فرد مسلمان باشد «وَ السَّاعِی فِی الْفِتْنَه» (من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 356)
 
نکته 7) دو ملائکه کارهای ما را زیرنظر می‌گیرند «وَ رُسُلُنا لَدَیْهِمْ یَکْتُبُونَ» (زخرف/80) ملائکه را قرار دادیم تا لب‌تان را تکان دادید آن‌ها یادداشت کنند «ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتیدٌ» (ق/18) هر حرفی که می‌زنید ملائکه ما ضبط می‌کنند. «نَکتُبُ ما قَدَمُوا وَ آثارَهُم» (یس/12)
 
نکته 8) حدیث داریم که اگر کسی گفت: ببخشید، عذر او را بپذیرید. امام زین العابدین(ع) فرمودند: خدایا ببخش مرا اگر کسی عذری پهلوی من آورد و قبول نکردم (چون این گناه است).