به گزارش پارس به نقل از تسنیم، از روز اول جشنواره یا شاید بتوان گفت درست بعد از دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم توسط «آرتیست» خیلی ها منتظر دیدن فیلم بعدی میشل هازناویسوس بودند. بالاخره «جست و جو» در جشنواره فیلم کن اکران شد. اگرچه نظرات منتقدان بسیار متفاوت است اما همه در یک نقطه اشتراک نظر دارند: «جست و جو» به هیچ عنوان خاطرات خوب «آرتیست» را زنده نخواهد کرد. با این وجود سازندگان این فیلم امید زیادی به جایزه بردن آن دارند چرا که زمان اکران آن در فصل جوایز تعیین شده است. با این وجود این مسئله به معنی قطعی بودن جایزه برای فیلم جدید میشل هازناویسوس نیست. ۱۰ سال پیش فیلم «اسکندر» الیور استون در همین فصل جوایز اکران شد اما به جز چند جایزه تمشک طلایی نامزد جایزه دیگری نشد.

اگرچه هنوز برای پیش بینی زود است اما گفته می شود برنیس بیژو هم که سال گذشته با فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی توانست جایزه بهترین زن جشنواره را از آن خودش کند نمی تواند با فیلم امسال همسرش دفاعی از عنوان سال گذشته اش کند. فیلم هازناویسوس که بازسازی یکی از فیلم های فرد زینه‌مان است داستان یک زن غربی را روایت می کند که برای کمک به کودکی در جنگ های چچن و روسیه وارد عمل می شود. جنگ هایی که در دهه ۱۹۹۰ رخ دادند. «جست و جو» به عقیده بسیاری حتی جزو ۵ شکست بزرگ جشنواره هم هست و به همین مناسبت سری زده ایم به ۵ نا امیدی بزرگ جشنواره تاکنون:

۱ - رودخانه گمشده
کارگردان: ریان گوسلینگ
بازیگران: کریستینا هندریکس، مت اسمیت، ین دی کائستکر و…
خلاصه داستان: زنی تنها برای گذران زندگیش وارد اجتماع سیاهی می شود و این در حالی است که پسرش دنبال یک راه چاره است.
خیلی از منتقدان با دیدن این فیلم نئو - نوآر آن را بدون سر و شکل مشخص دانستند. اگرچه مجموعا صداگذاری و فیلمبرداری نخستین تجربه کارگردانی ریان گوسلینگ ستوده شد اما بسیاری از منتقدان معتقدند که حضور گوسلینگ در مقابل دوربین به مراتب مثمر ثمر تر است تا حضور این بازیگر شناخته شده در پشت دوربین. گوسلینگ سال گذشته هم با فیلم «فقط خدا می بخشد» البته در مقام بازیگر در جشنواره کن حاضر بود که آن فیلم هم با انتقادات تند و تیز منتقدان رو به رو شد.

۲ - گریس موناکو
کارگردان: الیویر دهان
بازیگران: نیکول کیدمن، تیم راث، فرانک لانگلا، پارکر پوسی و…
خلاصه داستان: این فیلم قسمتی از زندگی گریس کلی بازیگر برنده اسکار و ملکه موناکو را روایت می کند.
این فیلم اگرچه در بخش مسابقه جشنواره کن نیست اما آن قدر فیلم مهمی بود که بتوانیم آن را در این بخش قرار دهیم. ساخته جدید الیویر دهان هم به شدت توسط منتقدان کوبیده شد. فیلمنامه آرش عامل هم توسط منتقد تلگراف «وحشتناک» توصیف شد. کار به جایی رسید که حتی منتقد هالیوود ریپورتر گریس موناکو را با انیمیشن شرک مقایسه کرد و از جهاتی آن انیمیشن را بهتر دانست. شاید تنها نقطه روشن این فیلم بازی نیکول کیدمن باشد که البته آن هم نظرات متفاوتی را به همراه داشته است.

۳ - تسخیر
کارگردان: اتم اگویان
بازیگران: ریان رینولدز، اسکات اسپیدمن، روزاریو داوسن، کوین دوران و…
خلاصه داستان: مردی فرزندش را گم می کند.
یکی از بدترین فیلم های جشنواره تاکنون. البته اگر نگوییم بدترین فیلم جشنواره. فیلمی که به شدت توسط منتقدان و مخاطبان کوبیده شد. در حین اکران شدیدا «هو» و البته با ترک سالن مواجه شد. خیلی ها دلیل این اقبال بد را شباهت مضمونی و فرمی کار اگویان با فیلم «زندانی» ساخته تحسین بر انگیز سال گذشته دنیس ویلانو با بازی هیو جکمن و جیک جلینهال می دانند. با این وجود این کپی آن قدر بد هست که صدای تماشاگران را در آورد.

۴ - سن لورن
کارگردان: برتراند بونلو
بازیگران: گاسپار اولیل، لیا سیدوژ، لویی گارل، جرمی رنیه و…
خلاصه داستان: این فیلم به روایت مقطعی از زندگی ایفس سن لورن، طراح سرشناس لباس جهان می پردازد.
یکی دیگر از فیلم هایی که با برخورد سرد مخاطبان همراه شد همین فیلم است. منتقد وراییتی آن را «بی مزه» توصیف کرده با این وجود طراحی صحنه و لباس آن را ستوده و تنها فیلم را از این جهت ارزشمند دانسته است.

۵ - جست و جو
کارگردان: میشل هازناویسوس
بازیگران: برنیس بیژو و انت بنینگ
خلاصه داستان: زنی غربی برای کمک به کودکان جنگ چچن - روسیه وارد عمل می شود.
اقتباس سال ۲۰۱۴ از فیلم فرد زینه مان به هیچ عنوان باب میل منتقدان و تماشاگران نبوده. چه کسی فکرش را می کرد که فیلم بعدی کارگردان «آرتیست» نه تنها بدتر از فیلم قبلی اش باشد، بلکه با واکنش شدید مخاطبان همراه باشد و فیلمش در حین اکران «هو» شود؟ طرفداران آرتیست از خود می پرسند: آیا ما منتظر این فیلم بودیم؟! و طرفداران هازناویسوس جوابی ندارند که به این سوال بدهند. نکته قابل تامل اما تیتر دو پهلوی گاردین در نقد این فیلم است: «سکوت بهتر است»!