به گزارش پارس به نقل از ایسنا این هنرمند موسیقی بیان کرد: در موسیقی سه رکن وجود دارد: 1- ریتم که ضرباهنگ و نظم است 2 – ملودی که خود آهنگ و محتوای آن است 3– تم که تاثیر احساسی و شناختی خاص از موسیقی است. تم‌ها به چند گروه تقسیم می‌شوند؛ تم‌های آرام‌ساز (از بین برنده استرس)، تم‌های خلسه‌ ساز، تم‌های خلق‌ ساز(غم، سرخوشی)، تم‌های جسمانی‌ ساز(دینامیک و عمل در سطح بدن) و تم‌های نیروساز که با حرکات ورزشی یا رزمی مناسب است.

 

وی خاطرنشان کرد: اولین چیزی که معمولاً با شنیدن عبارت موسیقی درمانی به ذهن می‌آید این است که با پدیده پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم؛ پدیده‌ای که احتمالاً به دلیل تازگی‌اش (به خصوص در کشور ما) هنوز از دید بسیاری از مردم عجیب و ناشناخته باقی مانده است.

 

به باور عندلیب شاید بهترین راه برای درک موسیقی درمانی مراجعه به زندگی روزانه باشد. بارها تجربه کرده‌ایم که چه طور یک موسیقی آرام ما را از اضطراب و خستگی می‌رهاند و در مقابل یک موسیقی شاد ما را به دنیای دیگری می‌برد.

 

او ادامه داد: اگر باور داشته باشیم که موسیقی زبان فطرت انسان است آن گاه برای‌مان آسان خواهد بود تا تأثیر موسیقی را بر روح و روان، عواطف و به طور کلی زندگی بشر درک کنیم. موسیقی، انسان را در رؤیاها و آرزوها و احساساتش فرومی‌برد. هیچ کس نمی‌تواند برای آغاز موسیقی درمانی زمان مشخصی را تعیین کند.

 

این هنرمند موسیقی اظهار کرد: موسیقی درمانی تنها شنیدن موسیقی نیست. آن گونه که در منابع مختلف راجع به موسیقی درمانی دیده می‌شود. افراد با نواختن موسیقی و حتی آواز خواندن قادرند به همان نتایج شنیدن موسیقی دست پیدا کنند.

 

به گفته عندلیب ایران به عنوان یکی از تمدن‌های کهن علاقه و قابلیت فرهنگی خود را در استفاده از موسیقی نشان داده و در زمینه‌های درمانی، روحی و عرفانی از این پدیده استفاده کرده است. مراجعه به گذشته تاریخی و دانشمندان مشهوری چون فارابی و ابوعلی سینا اهمیت موسیقی و تأثیر آن بر جسم و روح را به ما اثبات می‌کند. به طور مثال فارابی در کتاب موسیقی الکبیر و ابوعلی سینا در کتاب قانون به این نکته اشاره می‌کنند.

 

وی بیان کرد: موسیقی درمانی برعکس آن چه که بسیاری از مردم می‌پندارند فقط برای افرادی که از مشکلات خاصی چون عقب ماندگی، تأخیر یافتگی رشد، معلولیت‌های جسمی و بیماری‌های روانی رنج می‌برند نیست بلکه افراد عادی هم می‌توانند برای رسیدن به آرامش بیشتر این روش را امتحان کنند.

 

او اضافه کرد: مریضی‌ها نتیجه عدم هارمونی در وجود فرد است و موسیقی با قدرت روحی و اخلاقی خود می‌تواند با برگرداندن هارمونی و نظم در بدن سلامتی را برای فرد مورد استفاده به ارمغان آورد.

 

عندلیب همچنین گفت: برای بهتر گوش کردن به موسیقی دو مطلب را به خاطر بسپارید: 1- صدای موسیقی در حدی باشد که شما با آن راحت هستید. 2- خودتان را تسلیم موسیقی کنید.

 

این هنرمند موسیقی توضیح داد: موسیقی درمانی بر رفتارهای کودکان تاثیر بسیار مثبتی دارد و با ایجاد یک سری تجربیات موسیقایی در تسهیل گسترش ارتباطات کودکان، احساسات اجتماعی، اعصاب و افزایش هوش آنها بسیار موثر است موسیقی درمانی می‌تواند کیفیت زندگی کودک را در عرصه‌های مختلف بالا ببرد. نظیر ارتباط کودک با کودک دیگر، کودک و خانواده، ارتباط کودک و پزشک درمانگر یا معلم و ... موسیقی تمام حواس را تحریک کرده و زندگی کودک را تحت شعاع خود قرار می‌دهد و باعث افزایش بسیاری از مهارت‌های او می‌شود. بیشترین تاثیر این روش درمانی هنگامی است که کودک اجازه می‌یابد تا خود لذت اجرای موسیقی را تجربه کند.

 

وی یادآوری کرد: موسیقی می‌تواند مشوق اجتماعی‌تر شدن کودکان شود و توانایی آنها را در نشان دادن نظرات و احساسات و نیر برقراری ارتباط با دیگران افزایش دهد(البته موسیقی با آواز خوب و شعر خوب). تاثیر موسیقی بر هر دو نیم کره مغز باعث می‌شود تا ارتباط این قسمت‌ها با یک دیگر تسهیل شده بهره لحظه‌ای هوشی بالا رود. این هماهنگی همچنین برای درمان لکنت کلام بسیار مفید است.

عندلیب افزود: گوش دادن به موسیقی یک عامل سیستماتیک است که باعث کاهش اضطراب و درد در بیماران مبتلا به سرطان و کمک به بهبود خلق و کیفیت زندگی آنها می‌شود. کاهش تنش در طول شیمی درمانی یا پرتو درمانی، بهبود خلق و خو و کیفیت زندگی و بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. موسیقی ‌درمانی تاثیر و کارآیی تکنیک‌های درمانی را در جوانان و نوجوانان مبتلا به سرطان بهبود می‌بخشد.

 

این موسیقیدان گفت: شنیدن موسیقی آرام و اندوهناک علایم افسردگی را کم می‌کند چون شنیدن این آهنگ‌ها موجب به خاطر آوردن سریال‌ها و فیلم‌های عاشقانه و اتفاقاتی که موجب خوشحالی انسان‌ها می‌شود. به همین خاطر است که خیلی از مردم دوست دارند به موسیقی آرام گوش بدهند. موسیقی غمگین احساسات متناقضی را در مغز تحریک می‌کند. با این که احساس غم و ناراحتی در زندگی روزانه چندان برای روحیه ما خوب نیست اما تجربه غم از طریق هنر و موسیقی امید به زندگی را افزایش می‌دهد زیرا در این حالت هیچ استرس و نگرانی زندگی ما را تهدید نمی‌کند. به همین دلیل ما می‌توانیم بدون تجربه کردن احساس افسردگی از غم و اندوه نهفته در موسیقی لذت ببریم و در نهایت رضایت بیشتری از زندگی خود پیدا کنیم. گوش دادن به موسیقی آرام و غمگین حتی می‌تواند باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی، بهبود سلامت و افزایش رضایت در زندگی مشترک شود.