به گزارش پارس، سیدمحمد حسینی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز (یکشنبه، 14 اریبهشت‌ماه) از غرفه‌های ناشران عمومی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیدن کرد.

 

او در حاشیه‌ی این بازدید در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره‌ی برگزاری این دوره از نمایشگاه، گفت: نمایشگاه کتاب قطعا به توسعه‌ی فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور کمک می‌کند. در نمایشگاه، مردم به‌صورت رودررو با ناشران، نویسندگان و شاعران گفت‌وگو می‌کنند و این فضا می‌تواند برای افراد، بویژه نسل جوان مفید و موثر باشد.

 

حسینی با اشاره به این‌که انتظار می‌رود نمایشگاه با نظم و انضباط بیشتری برگزار شود، اظهار کرد: از گذشته تا به حال، شاهد روند روبه رشدی در نمایشگاه کتاب بوده‌ایم.

 

او سپس به بازدید خود از بخشی از غرفه‌های نمایشگاه اشاره کرد و افزود: سال‌های گذشته برای من این امکان وجود نداشت که بتوانم به‌خوبی از همه‌ی غرفه‌های نمایشگاه کتاب دیدن کنم، اما امسال می‌توانم با دقت بیشتری این کار را انجام دهم و کتاب‌ها را رصد کنم که برای من لذت‌بخش است.

 

این استاد دانشگاه درباره‌ی تفاوت قیمت کتاب‌های امسال با دوره‌های قبلی نمایشگاه، اظهار کرد:‌ خیلی به قیمت کتاب‌ها دقت نکردم، ولی همین که مردم به کتاب اهمیت می‌دهند و برای خریدن کتاب ارزش قائل هستند، خوب است. مردم در خریدن کتاب نباید نگران این باشند که پول‌شان هدر برود، چون گاهی یک کتاب خوب می‌تواند سرنوشت یک فرد را دگرگون کند. به‌عنوان مثال، خواندن خاطرات یک شخصیت می‌تواند مسیر زندگی فرد را عوض کند. فکر نمی‌کنم گرانی فقط مختص کتاب باشد و مردم فقط از بالا رفتن قیمت کتاب ناراحت باشند.

 

او ادامه داد: تفاوت عمده‌ی نمایشگاه این است که هر سال کتاب‌های جدیدتری در آن ارائه می‌شود و ناشران تلاش می‌کنند کتاب‌های مناسبی را ارائه کنند. نمایشگاه فرصت یک آزمون و خطا برای ناشران است تا ببینند چه کتاب‌هایی مورد نیاز مردم است. قطعا این انتظار می‌رود که هر سال در نمایشگاه شاهد نوآوری و خلاقیت ناشران باشیم.

 

حسینی با بیان این‌که در حال حاضر مشغول خواندن «تفسیر موضوعی معنوی» است، درباره‌ی تألیف کتاب نیز گفت: هم‌اکنون در حال تألیف کتاب‌های متعددی هستم.

 

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که امسال از سوی مقام معظم رهبری «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده، بنابر این شعار، امسال باید در نمایشگاه شاهد چه تحولاتی باشیم، اظهار کرد: چون هنوز در آغاز سال هستیم، نمی‌توان درباره‌ی این موضوع قضاوت کرد. همان روندی که در سال‌های گذشته بوده، در این نمایشگاه نیز ادامه پیدا کرده است، چون نمایشگاه کتاب در آغاز سال برگزار می‌شود، می‌تواند شرایط خوبی برای علاقه‌مند کردن مردم به کتاب ایجاد کند. درباره‌ی شعار سال هم قطعا در نمایشگاه نشست‌هایی برگزار می‌شود که به این قضیه می‌پردازند.

 

او در پاسخ به این پرسش که امسال باید شاهد چه تفاوتی در نمایشگاه کتاب نسبت به سال‌های قبل باشیم، ادامه داد:‌ همه‌ی مسوولان و ناشران در این راستا وظیفه دارند و کسی نباید وظایف خود را فرافکنی کند. فکر می‌کنم در این صورت امسال شاهد اقدامات مفیدی در حوزه کتاب باشیم.

 

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره‌ی حضور ناشران تعلیقی در این نمایشگاه، گفت: اگر این‌گونه بوده، باید تعداد معدودی از ناشران این اتفاق برای‌شان افتاده باشد و این اتفاق هم براساس قوانین امسال رخ داده است.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، این پرسش در حالی مطرح شد که ناشرانی که در دوره‌ی گذشته تعلیق شده بودند، با وجود به پایان رسیدن دوره‌ی تعلیق‌شان، در نمایشگاه امسال شرکت نکردند.