به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « پارس» ، امیر حسین ثابتی در صفحه اجتماعی خود نوشت:

لیست پیش رو، عنوان تعدادی از کتبی است که شاید مطالعه آنها مفید باشد. این لیست صرفا بر اساس یک تجربه شخصی نوشته شده و ممکن است محتوای برخی از این کتب نیز مورد نقد و بحث جدی باشند اما صرفا یک « پیشنهاد» است تا برای عزیزانی که می خواهند طی روزهای باقی مانده سری به نمایشگاه کتاب بزنند و به دنبال کتب سیاسی هستند، کارشان کمی راحت تر باشد.

طبیعی است که هر کدام از شما عزیزان با ارائه پیشنهادات خود و معرفی کتب مفید دیگر در قسمت نظرات همین مطلب، می توانید به کامل تر شدن این لیست و استفاده دیگران از آن کتابها کمک کنید:

۱. مجموعه دو جلدی « نظریه سیاسی اسلام» ؛ اثر آیت الله مصباح یزدی، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

در این دو جلد، آیت الله مصباح به طور مبنایی به بررسی اندیشه سیاسی اسلام در عرصه های مختلف از جمله تشکیل حکومت، نسبت اسلام و دموکراسی، نظریه تفکیک قوا، تفاوت های نگاه دینی و سکولار به مقوله هایی مانند قانون، فرهنگ، آزادی و… پرداخته و ضمن مطرح کردن بسیاری از شبهات رایج در این باره، به ترتیب پاسخ های مستدل و مبنایی را درباره هر یک بیان کرده است.
مطالعه این کتاب ضمن ارائه یک چشم انداز نسبتا کامل درباره نگاه اسلام به بسیاری از مفاهیم بنیادین و سیاسی- اجتماعی، باعث می شود بسیاری از شبهات رایج که در دعواهای سیاسی نیز همچنان مطرح است، خود به خود پاسخ داده شود.

۲. حکومت اسلامی، اثر محمد رضا حکیمی، انتشارات الحیات

این کتاب با استناد به قرآن و احادیث متعدد، درباره ویژگی های مطلوب و بایسته های یک حکومت اسلامی حقیقی بحث کرده است. البته نام محمد رضا حکیمی برای عده ای خوشایند نیست و بیش از هر چیز یادآور جدال های اهل فلسفه و عرفان با او و جریان فکری متبوعش (مکتب تفکیک) است اما فارغ از این مباحث، مطالعه این کتاب را نباید از دست داد چون هیچ حرفی از سوی نویسنده آن بیان نشده است، بلکه تمامی آنها مستند به آیات و روایات دینی است.
 
۳. مسئله وحی، اثر محمد عرب صالحی، کانون اندیشه جوان

  این کتاب به طور مفصل به بررسی خاستگاه و نقد آرای عبدالکریم سروش پیرامون مساله وحی پرداخته است.
 
۴. مبانی نظری غرب مدرن، اثر شهریار زرشناس، انتشارات کتاب صبح

یک کتاب مختصر و مفید برای غرب شناسی.
 
۵. واژه نامه فرهنگی- سیاسی، شهریار زرشناس، انتشارات کتاب صبح

یک کتاب مختصر و مفید برای آشنایی اولیه با اصطلاحات و واژه های رایج در علوم سیاسی و فلسفه سیاسی. این کتاب بویژه برای دانشجویان سال اولی و یا رشته های غیر از علوم انسانی مفید است.
 
۶. شیخ فضل الله نوری و مشروطیت، اثر مهدی انصاری، انتشارات امیرکبیر

  یک کتاب مفید برای مطالعه تاریخ مشروطه و شناخت بهتر شخصیت شهید شیخ فضل الله نوری.
 
۷. تاریخ تحولات سیاسی ایران، اثر مشترک موسی نجفی و موسی حقانی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

این کتاب با زبان ساده به بررسی تاریخ ایران از دوره صفویه تا پهلوی می پردازد و اطلاعات کلان و منظمی نسبت به این دوره تاریخی ایران در بر دارد.
 
۸. تمدن برتر، اثر موسی نجفی، نشر آرما

  مجموعه ای از گفتگوهای دکتر موسی نجفی پیرامون تمدن اسلامی و نسبت آن با انقلاب اسلامی (دوره گذار) .
 
۹. مشروطه شناسی، اثر موسی نجفی، نشر آرما

  مجموعه ای از گفتگوهای دکتر موسی نجفی پیرامون ریشه ها و ماهیت مشروطه که به طور بنیادین به تبیین این مساله پرداخته است.
 
۱۰. جریان ها و سازمان های مذهبی سیاسی ایران، اثر رسول جعفریان، انتشارات خانه کتاب

  این کتاب یکی از منابع اصلی برای کسانی است که جریان ها، احزاب و افراد موثر قبل از انقلاب در بازه زمانی ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ را می خواهند بشناسند. از احزاب مختلف مثل   فداییان اسلام، موتلفه، حزب ملل اسلامی، نهضت آزادی، سازمان مجاهدین خلق و… تا جریان های فکری- سیاسی مانند سید حسین نصر، هانری کربن، سید احمد فردید، جلال آل احمد، داریوش شایگان و… مورد بررسی قرار گرفته است.
 
۱۱. تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی، انتشارات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

در این کتاب به طور منظم و موضوع بندی شده مواضع صریح و آشکار امام خمینی درباره افراد، احزاب و جریان های مختلف در تاریخ معاصر ایران را می توانید بخوانید، از مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی.
 
۱۲. احزاب و گروه های سیاسی از دید امام خمینی، انتشارات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

  این کتاب نیز به طور موضوع بندی شده و دقیق، نظرات صریح و آشکار امام درباره احزاب و گروه های سیاسی بویژه بعد از انقلاب را جمع آوری کرده است.
 
۱۳. جریان شناسی سیاسی در ایران، اثر علی دارابی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

یک جریان شناسی نسبتا کامل از نیروها و چهره های موثر سیاسی- اجتماعی قبل و بعد از انقلاب.
 
۱۴. جریان شناسی چپ در ایران، اثر حمید احمدی حاجیکلایی، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

  در این کتاب جریان شناسی کاملی از جریان چپ تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران ارائه شده است. از حزب رنجبران تا سازمان مجاهدین خلق، چریک های فدایی   و… را می توانید در این کتاب مطالعه کنید.
 
۱۵. شورشیان آرمانخواه، اثر مازیار بهروز، انتشارات ققنوس

  این کتاب روایت یک چپ، از ناکامی جنبش چپ در ایران است. مازیار بهروز فرزند جهانگیر بهروز از اعضای حزب توده است که هم اینک درآمریکاست و در این کتاب به بررسی علل ناکامی چپ ها در ایران قبل و بعد از انقلاب پرداخته است. مطالعه این کتاب از آن جهت اهمیت دارد که به قلم یک نفر از خود جریان چپ نوشته شده است.
 
۱۶. مجموعه دو جلدی ظهور و سقوط پهلوی، اثر ارتشبد فردوست، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
از آنجا که فردوست یکی از چهره های اصلی دربار و نزدیک به شاه بوده، اطلاعات تاریخی بسیار جذاب و مفیدی در این مجموعه دو جلدی می توان بدست آورد، از جزییات برخی خصوصیات رفتاری شاه تا بسیاری از نزدیکان دربار تا اقدامات رژیم پهلوی که در نهایت همه و همه منجر به سقوط این خاندان شد.
 
۱۷. مجموعه سه جلدی سازمان مجاهدین خلق، از پیدایی تا فرجام، اثر جمعی از نویسندگان، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

  این کتاب جامع ترین و مستند ترین اثر منتشر شده درباره سازمان مجاهدین خلق است که قبل از تاسیس و از زمینه های پیدایی آن تا سرنوشت سازمان تا سال ۱۳۸۴ را مورد بررسی قرار داده است. مطالعه این سه جلد حاوی اطلاعات بسیار مفید تاریخی نه فقط درباره گروهک منافقین بلکه تاریخ قبل و بعد از انقلاب است.
 
۱۸. خاطرات عزت شاهی، به کوشش محسن کاظمی، انتشارات سوره مهر

این کتاب اگرچه طبق عنوانش بیان خاطرات یکی از مبارزان قبل از انقلاب است اما در دل آن خاطرات جذاب، خواندنی و جالبی درباره مبارزات قبل از انقلاب و گروهک های مختلف بویژه سازمان مجاهدین خلق دارد و با اینکه نزدیک به ده سال از چاپ اولیه آن می گذرد، همچنان جزو کتاب های پر فروش در زمینه تاریخ شفاهی محسوب می شود.
 
۱۹. خاطرات احمداحمد، به کوشش محسن کاظمی، انتشارات سوره مهر

این کتاب نیز مانند کتاب خاطرات عزت شاهی حاصل زحمات محسن کاظمی است که با قلم بسیار روان و خواندنی اش، نقش قابل توجهی در پر فروش بودن کتب خاطرات شفاهی مربوط به انقلاب اسلامی داشته است. خاطرات احمد احمد نیز جدای از روایت جذاب سرنوشت یکی از مبارزان پیش از انقلاب، اطلاعات تاریخی خوبی درباره تاریخ قبل از انقلاب بویژه حزب ملل اسلامی و… دارد.
 
۲۰. شرح اسم، اثر هدایت الله بهبودی، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

جامع ترین کتابی که تاکنون درباره زندگانی سیاسی- اجتماعی رهبر معظم انقلاب نگاشته شده است و به دور از کلیشه ها، حاوی اطلاعات تاریخی بسیار مفیدی است.
 
۲۱. جریان شناسی فکر ایران معاصر، اثر عبدالحسین خسروپناه، انتشارات تعلیم و تربیت اسلامی
 
در این کتاب می توانید یک جریان شناسی نسبتا کامل درباره بسیاری از مکاتب فکری معاصر را بخوانید، از جریان فرهنگستان علوم اسلامی قم تا سنت گرا، روشنفکران، مکتب تفکیک و… هر چند ممکن است ایراداتی به برخی از مباحث در این کتاب وارد باشد اما جمع آوری و توضیح این مکاتب در یک مجموعه، برای اولین بار در این کتاب صورت گرفته است.
 
۲۲. قاموس عدالت، اثر مجتبی جاویدی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

  این کتاب جمع آوری بسیار دقیق و منظمی از بیانات رهبر معظم انقلاب از سال ۶۸ تا ۸۴ پیرامون مساله عدالت اجتماعی و زیر شاخه های مرتبط با آن است. مباحثی مانند مبارزه با فساد، ساده زیستی مسئولان، دوری از تجمل گرایی و… موضوعاتی هستند که در باره آنها سخنان رهبر انقلاب گردآوری شده و شاید خیلی از آن حرفها را تاکنون نشنیده و نخوانده باشید.
  مطالعه این کتاب کمک فراوانی برای شناخت ماهیت انقلاب اسلامی و آفت های احتمالی آن می کند که متاسفانه در هر دولتی نیز بروز و ظهور دارد.
 
۲۳. آینده انقلاب اسلامی، اثر شهید مطهری، انتشارات صدرا

  این کتاب که در واقع ترکیب دو کتاب « پیرامون انقلاب اسلامی» و « پیرامون جمهوری اسلامی» شهید مطهری است، مجموعه ای از سخنرانی های ایشان درباره انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است که   عموما پیش از انقلاب در مساجد و دانشگاه تهران بیان شده است.
  مطالعه این کتاب از آن رو   مناسب است که بسیاری از مبانی انقلاب اسلامی و آرمان های آن از جمله استقلال، آزادی، اسلام و… بطور دقیق و مبنایی مورد بحث شهید مطهری قرار گرفته است و برخی از آنها پاسخ به شبهاتی است که همچنان بعد از ۳۵ سال در رسانه های مختلف مطرح است.
 
۲۴. نقد و ارزیابی نظریه کاریزمایی در تبیین رهبری امام خمینی، اثر بهرام اخوان کاظمی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

  تقلیل ابعاد مختلف رهبری حضرت امام به بعد کاریزماتیک آن، یکی از رایج ترین تلاشهایی بوده که همواره برای توضیح   رهبری و مدیریت امام مطرح می شود. این کتاب به طور دقیق و مستند به بررسی و نقد این نظریه پرداخته است و به خوبی نشان می دهد که رهبری امام دارای ابعاد مختلف و جامعی است نه اینکه در یک بعد آن هم بعد کاریزماتیک خلاصه شود.
 
۲۵. انقلاب اسلامی و انفتاح تاریخ، اثر دکتر حسین کچویان، انتشارات سوره مهر

  این کتاب ضمن بررسی برخی ویژگی های انقلاب اسلامی ایران، به نقش و تاثیر آن در قیام های منطقه طی ۳ سال اخیر می پردازد. نگاه عمیق و تحلیل های موشکافانه کچویان بزرگترین نقطه قوت این کتاب است.
 
۲۶. صخره سخت، اثر محمد حسن روزی طلب، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

چند ساعت بعد از انتشار این کتاب در سال ۹۲، بی بی سی فارسی در گزارشی مفصل به این کتاب پرداخت. طبیعی هم بود چون بسیاری از اسناد امنیتی و یا منتشر نشده تاریخ بعد از انقلاب برای اولین بار در این کتاب منتشر شده است.
بررسی غائله ها و پرونده های امنیتی ۲ سال اول انقلاب را می توانید در این کتاب بخوانید، از تجزیه طلبان در کردستان و اهواز، تا سازمان مجاهدین خلق، شهید محمد منتظری و…
 
۲۷. تاریخ شفاهی دانشجویان پیرو خط امام، اثر حسین جودوی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

این کتاب مجموعه ای از گفتگوهای مختلف با فاتحان و چهره های موثر در اشغال لانه جاسوسی در سال ۵۸ است که حاوی اطلاعات تاریخی مفیدی در این باره است. از موسوی خوئینی ها تا حسین شیخ الاسلام و عرت ا… ضرغامی در این کتاب خاطراتشان را درباره فتح لانه جاسوسی بیان کرده اند.
 
۲۸. رازهای دهه ۶۰، اثر مرتضی صفار هرندی، انتشارات کیهان

  یکی از بهترین آثاری که تاکنون درباره جریان شناسی دهه ۶۰ منتشر شده همین کتاب است، بازخوانی بسیاری از وقایع دهه ۶۰ که مرتبط با حزب جمهوری، حزب خلق مسلمان، دفتر تحکیم وحدت، مجمع روحانیون مبارز، جامعه مدرسین، ماجرای آیت الله منتظری و… هستند، بخشهای اصلی این کتاب را شکل می دهد.
 
۲۹. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، اثر مهدی سعیدی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

  در این کتاب می توانید اطلاعات مفیدی درباره ۷ گروه اولیه تشکیل دهنده سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و ائتلاف نهایی آنها و تشکیل این سازمان بدست آورید. روایت اختلافات بعد از انقلاب آنها با هم، ماجرای آیت الله راستی کاشانی و در نهایت انحلال رسمی سازمان در سال ۶۵ بسیار خواندنی است.
 
۳۰. چریک های پشیمان، اثر سید محسن صالح، انتشارات کیهان

  این کتاب را در واقع باید ادامه موضوع کتاب سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی دانست، چرا که بیشتر به بررسی تحولات بعد از انحلال این سازمان و تشکیل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در دهه ۷۰ می پردازد که بعدها یکی از احزاب اصلی جریان اصلاحات می شود. یکی از نقاط قوت این کتاب بررسی دقیق و مستند تناقض های رفتاری و گفتاری این تشکل سیاسی در عرصه کمتر از یک دهه است که مطالعه آن به خوبی نشان می دهد چرا این جریان سیاسی در سال ۸۸ نیز در عمل به یکی از گروه های رسمی اپوزیسیون و ضد انقلاب تبدیل شده بود؟
 
۳۱. ماجرای مک فارلین، اثر مشترک محسن هاشمی رفسنجانی و حبیب الله حمیدی، دفتر نشر معارف

  این روزها که بحث ماجرای مک فارلین و مستند من روحانی هستم داغ شده، مطالعه این کتاب بخوبی نشان می دهد ابعاد پنهان ماجرای مک فارلین و نقش دکتر حسن روحانی در مذاکرات با آمریکایی ها چه بوده است.  
 
۳۲. آشنایی با دفاع مقدس، اثر دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، انتشارات خادم الرضا علیه السلام

  این کتاب اطلاعات کلی و مناسبی درباره ۸ سال جنگ تحمیلی، عملیات های مختلف و قطعنامه ۵۹۸ دارد. اگرچه متن کتاب کمی « درسی» است اما برای کسب اطلاعات اولیه درباره دفاع مقدس، مناسب و مفید است.
 
۳۳. راز قطعنامه، اثر کامران غضنفری، انتشارات کیهان

  یکی از بهترین آثار درباره دفاع مقدس است که بررسی برخی جزییات جنگ از جمله علل پذیرش قطعنامه و تشریح نقش موسوی، هاشمی و محسن رضایی در این باره باعث شد چندی قبل یکی از نشریات اصلاح طلبان از مخالفت شخص حسن روحانی برای تجدید چاپ این کتاب بنویسد. هر چند این خبر تکذیب شد اما باعث رونق و فروش بیشتر این کتاب گشت.
 
۳۴. سنجه انصاف، خاطرات حجه الاسلام ری شهری، انتشارات دار الحدیث

  این کتاب مدل جدید و تکمیل شده همان کتاب خاطرات سیاسی دهه ۶۰ ری شهری است که به طور مفصل به ماجرای باند مهدی هاشمی و ارتباط آن با مرحوم منتظری پرداخته است. این کتاب با عنوان جلد چهارم خاطرات ری شهری از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز منتشر شده است و مطالعه آن برای کسی که می خواهد درباره بسیاری از وقایع دهه ۶۰ مطالعه کند، ضروری است.
 
۳۵. پاسداشت حقیقت؛ بازخوانی خاطرات آیت الله منتظری، انتشارات دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران

  اگر درباره شخصیت و یا خاطرات آیت الله منتظری سوالات متعددی در ذهن دارید، این کتاب مختصر و مفید را حتما بخوانید.
 
۳۶. توسعه و تضاد، اثر پروفسور فرامرز رفیع پور، شرکت سهامی انتشار

  یک کتاب خواندنی درباره تحولات اجتماعی- سیاسی بعد از انقلاب که بویژه نسبت به تحولات اجتماعی سالهای بعد از جنگ در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی مباحث بسیار جالبی را مطرح کرده است. اگر کسی می خواهند بداند چرا باید منتقد دولت سازندگی و هاشمی رفسنجانی بود، مطالعه این کتاب به خوبی نشان می دهد چه بلایی بر سر کشور طی سالهای ۶۸ تا ۷۶ آمد، فرهنگ عمومی کشور و مدیران و مسئولان چه اندازه تغییر کرد و در یک کلمه، گفتمان عمومی حاکم بر کشور و بسیاری از ارزش های چگونه دگرگون گشت.  
فرامرز رفیع پور استاد تمام جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار جامعه شناسی در ایران است.
   
۳۷. پنج گفتار، اثر میرحسین موسوی، نشر نی

  این کتاب مجموعه ای از چند سخنرانی میرحسین موسوی در دهه ۷۰ است که مطالعه آن به خوبی دگردیسی و استحاله فکری او را نسبت به مواضع و رفتارهای خفت بارش در سال ۸۸ نشان می دهد.  
 
۳۸. آغازی بر یک پایان، اثر شهید آوینی، انتشارات واحه

مجموعه مقالات سیاسی شهید آوینی است که مطالعه آنها بسیار جذاب و زمینه ساز شناخت بهتر و دقیق تر شخصیت این شهید است.
 
۳۹. حلزون های خانه به دوش، اثر شهید آوینی، انتشارات واحه

  این کتاب نیز مجموعه ای از مقالات شهید آوینی است که بیشتر درباره جریان روشنفکری و نقد آن به نگارش در آمده است و شاید معروفترین آنها نیز مقاله « تجدد یا تحجر» باشد که سال ۱۳۷۰ در پاسخ به سخنرانی محمد خاتمی در جمع اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نوشته شده و در آن ریشه های فکری التقاطی خاتمی و دیگر روشنفکران را به خوبی به تصویر می کشد.
 
۴۰. تاریخ جنبش دانشجویی ایران؛ دفتر تحکیم وحدت، اثر مشترک حسین قویدل معروفی و مجید پورنجمی، انتشارات نجم الهدی

  یکی از بهترین آثار درباره تاریخ شفاهی جنبش دانشجویی است که به طور خاص به تحولات دفتر تحکیم وحدت از بدو پیروزی انقلاب تا سال ۱۳۸۰ پرداخته است. مصاحبه های دست اول با افراد موثر در دفتر تحکیم وحدت و بررسی دقیق سیر دگردیسی این تشکل دانشجویی بویژه در دوران هاشمی و خاتمی باعث شده این کتاب به یک منبع دست اول در این باره تبدیل شود.
 
۴۱. فتر تحکیم وحدت در کشاکش سنت و تجدد، اثر عبدالحسین کلانتری، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

بازخوانی تاریخچه و بررسی دگردیسی دفتر تحکیم وحدت که با روش تحلیل گفتمان انجام شده است.
 
۴۲. سودای سکولاریسم، اثر سید یاسر جبراییلی، انتشارات خبرگزاری فارس

جامع ترین کتابی که تا کنون درباره زندگی سیاسی- اجتماعی و فرهنگی محمد خاتمی نوشته شده است.
 
۴۳. زنجیره ای ها، اثر مهدی حق بین، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

یک مجموعه کامل برای بررسی و بازخوانی محتوا و عملکرد روزنامه های زنجیره ای در دوره اصلاحات.
 
۴۴. بازی ترور، اثر مشترک حمید رسایی و عبدالحمید اشکوری، انتشارات کیهان

  این کتاب به طور مستند و مفصل به بررسی ترور سعید حجاریان و ادعاهای اصلاح طلبان مبنی بر اینکه این کار توسط مخالفان اصلاحات انجام شده پرداخته است.
 
۴۵. هشت سال بحران آفرینی اصلاح طلبان، اثر سلمان علوی نیک، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی  

یک کتاب نسبتا کامل درباره ۸ سال فراز و فرود و اقدامات ساختار شکنانه اصلاح طلبان در دولت و مجلس اصلاحات. هر چند ادبیات کتاب کمی شعاری است اما در مجموع اطلاعات خوبی درباره موضوعات مختلف از جمله کوی دانشگاه، قتل های زنجیره ای، تحصن مجلس ششم   و… در این کتاب پیدا می شود.

۴۶. برای تاریخ، اثر فرهاد نظری، ناشر مولف

  این کتاب دفاعیات سردار فرهاد نظری رییس پلیس استان تهران در ماجرای کوی دانشگاه در سال ۷۸ است که به بسیاری از ابهامات آن فتنه پاسخ داده است. همچنین با مطالعه این کتاب نقش دولت اصلاحات در شعله ور تر کردن کودتای ۱۸ تیر روشن تر می شود.

۴۷. گفتمان مصباح، اثر رضا صنعتی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

این کتاب را باید جامع ترین اثر منتشر شده درباره زندگی سیاسی آیت الله مصباح یزدی تاکنون دانست. اهمیت این کتاب از آن جهت است که زندگی سیاسی- اجتماعی ایشان از سنین جوانی تا سال ۱۳۸۴ مورد روایت قرار گرفته است. خواندنی ترین بخش این کتاب نیز مربوط به تقابل صریح ایشان با جریان دوم خرداد طی سالهای ۷۶ به بعد است که بسیار مستند و دقیق ضمن بازخوانی چالش های آن برهه، تک تک آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
  در بخش هایی از کتاب نیز به علت جنس تقابل آیت الله مصباح با اصلاح طلبان که عمدتا ریشه در مباحث نظری و تئوریک داشت، مباحث مبنایی و اندیشه ای مانند پلورالیسم، نسبت اسلام و دموکراسی، آزادی و… مورد بحث قرار گرفته است. از دیگر نکات مثبت این کتاب، پاسخ به بسیاری از شبهات تاریخی و بی سند درباره زندگانی سیاسی آیت الله مصباح از جمله نداشتن سوابق انقلابی، عضویت در انجمن حجتیه و… است که مطالعه آن، هر مخاطب منصف و غیر مغرضی را اقناع می کند.

۴۸. ارتش سری روشنفکران، اثر پیام فضلی نژاد، انتشارات کیهان

  در این کتاب ارتباطات دقیق و حساب شده بسیاری از روشنفکران داخلی و فلاسفه یهودی و سرویس های جاسوسی غربی توضیح داده شده است.

۴۹. بازخوانی دیدگاه های سیاسی و فقهی آیت الله صانعی، اثر امید حسینی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

آیت الله صانعی یکی از رجال سیاسی بعد از انقلاب است که تحولات گسترده ای در آرا و افکار وی پدید آمده است. مطالعه این کتاب به خوبی نشان می دهد سیر این تحولات تا چه میزان و از کجا تا به کجا بوده است و آیا می توان با وجود این افراط و تفریط ها، به ایشان به عنوان یک مرجع تقلید نگاه کرد یا خیر؟
 
۵۰. هویت ما، اثر حسین کچویان، انتشارات کتاب فردا

  این کتاب مجموعه ای از گفتگوهای دکتر حسین کچویان استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران درباره برخی موضوعات سیاسی روز است که علیرغم گذشت زمان نسبت به آنها، بسیار خواندنی و جذاب است.
  نگاه متفاوت، جامعه شناسانه و مبنایی کچویان به موضوعاتی نظیر انتخابات مجلس هفتم، راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۸۲ و… بسیار جالب و خواندنی است.
 
۵۱. تکیه گاه، اثر محمد حسن روزی طلب، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

  بررسی زندگی سیاسی- اجتماعی هاشمی رفسنجانی از سالهای ۸۴ تا ۸۸ را در این مجموعه می توانید بخوانید. از انتخابات سال ۸۴ و چگونگی آمدن هاشمی به عرصه و شکست از احمدی نژاد تا ۴ سال تحرکات وی که در نهایت منجر به آمدن میرحسین موسوی در سال ۸۸ و حمایت هاشمی از وی شد.
  همچنین مواضع و اقدامات وی در روزهای بعد از انتخابات ۸۸ نیز در این کتاب به طور تفصیلی مورد اشاره قرار گرفته است.
 
۵۲. جامعه شناسی ۲۲ خرداد، اثر پرویز امینی، نشر ساقی

  یک کتاب خوب درباره انتخابات سال ۸۸ و تحلیل نتیجه آن و پاسخ به این پرسش که چرا احمدی نژاد رای آورد؟ چرا موسوی رای نیاورد؟
 
۵۳. شورش اشرافیت بر جمهوریت، حمید رضا اسماعیلی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی
  یک کتاب خوب دیگر برای تحلیل انتخابات سال ۸۸ و اتفاقات پس از آن.
 
۵۴. مجموعه دو جلدی خلاف جریان، اثر دکتر سعید زیباکلام، انتشارات سوره مهر
  مقالات و گفتگوهای دکتر سعید زیباکلام استاد فلسفه دانشگاه تهران درباره بسیاری از موضوعات روز را می توانید در این دو جلد بخوانید.
 
۵۵. دیپلماسی پیامبر، اثر سعید جلیلی، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی

  موضوع این کتاب رساله دکترای دکتر سعید جلیلی است که برای نخستین بار سال ۷۴ منتشر شده است. در این کتاب مبانی، ریشه ها و تاکتیک های دیپلماسی پیامبر اکرم در برخورد با دشمن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مطالعه آن یک جریان شناسی از اصول و قواعد دیپلماسی بر مبنای اندیشه سیاسی اسلام را به دست مخاطب می دهد.
جلیلی از چهره هایی است که به خاطر سکانداری شورای عالی امنیت ملی طی سالهای گذشته و مذاکرات هسته ای، بیشتر به عنوان یک دیپلمات و چهره سیاسی شناخته می شود اما مطالعه این کتاب به خوبی عمق نظری و وجهه تئوریک او را نشان می دهد.
 
۵۶. آقای سفیر، خاطرات محمد جواد ظریف، نشر نی

  شاید اگر یک سال قبل محمد جواد ظریف احتمال می داد که تا چند ماه بعد به عنوان وزیر امور خارجه به قدرت باز می گردد، هیچ گاه این کتاب را منتشر نمی کرد یا لااقل بخشهایی از آن را حذف می کرد اما شاید تقدیر بر این بوده که به فاصله چند ماه بعد از انتشار کتاب خاطراتش، درر یکی از حساس ترین برهه های تاریخ بعد از انقلاب سکان دیپلماسی کشور را برعهده گیرد.
 
این کتاب حاوی خاطرات ظریف از کودکی تا مدتی بعد از حضور وی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل (۱۳۸۶) است. این کتاب علاوه بر دارا بودن نکات تاریخی فراوانی درباره سیاست خارجی ایران بعد از انقلاب، به شناخت شخصیت ظریف نیز کمک زیادی می کند به گونه ای که بعد از مطالعه آن، دیگر تعجبی نمی کنید که چرا توافقنامه عجیب ژنو را چنین فردی امضا کرده است، چرا که اساسا آن توافقنامه را فردی مثل ظریف باید هم امضا می کرده است!
 
۵۷. امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، اثر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

  این کتاب که در واقع خاطرات حسن روحانی از چگونگی مدیریت پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران در سالهای ۸۲ تا ۸۴ است، از دو جهت ارزش خواندن دارد: اول آنکه بسیاری از مقدمات و معاهدات مرتبط با پرونده هسته ای ایران در آن توضیح داده شده از جمله ان پی تی، سی تی بی تی و… و دوم آنکه اگر کسی یک بار بدون هیچ جهت گیری خاصی این کتاب را بخواند، به راحتی متوجه اسف بار بودن توافقنامه ژنو در سال ۹۲ می شود چرا که دولت فعلی دقیقا گام به گام در حال تکرار حرکتی است که یکبار در سال ۸۲ تا ۸۴ آن را انجام داد و در نهایت خود حسن روحانی در نامه مرداد ماه ۸۴ به البرادعی اعلام کرد در قبال اعتمادسازی هایی که انجام دادیم، چیزی خاصی دریافت نکردیم.
  این کتاب را حتما بخوانید تا بیشتر بفهمید معنای این حدیث که می گویند مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود، یعنی چه!

۵۸. دغدغه های فرهگی، بیانات رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ و تهدیدات فرهنگی، انتشارات موسسه ایمان جهادی (صهبا)

یک مانیفست کامل و جامع به زبان ساده، برای هر کسی که دغدغه کار فرهنگی دارد.

۵۹. راز شهرت صادق هدایت، اثر محمد سرشار، کانون اندیشه جوان

در این کتاب مختصر و مفید آثار و نوشته های صادق هدایت   نقد و بررسی شده و به خوبی محتوای پوچ، ضد دینی و روان پریشانه آثار هدایت به تصویر کشیده شده است. استناد زیاد و قابل توجه بخش هایی از این کتاب به آثار خود هدایت، باعث شده تا اثرگذاری این کتاب بر مخاطب بیشتر باشد.