به گزارش پارس به نقل از ایرنا، همایون امیرزاده در نشست خبری ظهر دیروز در حاشیه برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: تاکنون دوجلسه هیات رسیدگی به تخلفات ناشران برگزار شده است.

وی درباره تخلفات بخش بین الملل هم گفت: آثار ارائه شده در این بخش اگر مخل امنیت سیاسی و اخلاقی کشور به خصوص در عرصه بین الملل باشند برخورد می شود؛به عنوان مثال آثاری که نام خلیج فارس را جعل کرده باشند از نمایشگاه جمع آوری خواهد شد.

رییس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران ادامه داد: در غرفه یکی از ناشران عربی کتابی که این تخلف را انجام داده بود جمع آوری شد و برخورد قانون صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تفاوت ضوابط نشر کتاب در ایران با سایر کشورها وجود چنین مواردی طبیعی است.

امیرزاده ارائه و فروش کتاب های سایر ناشرین را تخلف احتمالی برخی ناشران اعلام کرد و گفت: در این زمینه دو استثنا وجود دارد؛ کتاب های مرجع، قرآن و ادعیه در صورتی که شاکی خصوصی وجود نداشته باشد می توانند در سایر غرفه ها به فروش برسند.

وی ادامه داد: ناشران اجازه دارند تا سقف پنج کتاب از ناشر دیگری که در نمایشگاه حضور ندارد را ارائه کنند مشروط به اینکه شاکی خصوصی در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به این که امسال با افزایش تعداد بازرسان هیات شیوه های نظارتی تقویت شده است، ادامه داد: هدف هیات از افزایش بازرسان استحکام در آرای صادره و رسیدن به اطمینان در گزارش های واصله است.

امیرزاده گفت: در جلسات هیات نظارت مهمترین موضوعی که مورد توجه اعضا قرار داشت این بود که برای جلوگیری از تخلفات راهی جز اصلاح برخی ضوابط برگزاری نمایشگاه پیش رو نداریم.

وی افزود: باید به سمتی برویم که با حفظ حقوق ناشران حرفه ای برخی ضوابط را اصلاح کنم. پیشنهادات هیات رسیدگی به تخلفات ناشران اگرچه جنبه نظارتی دارد اما در قالب پیشنهادات کاربردی به زودی تدوین و به رییس نمایشگاه ارائه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: براساس ضوابط اعلام شده ۲۳ عنوان تخلف تعیین شده است که پس از وصول گزارشات بازرسان و طی مراحل قانونی برخورد لازم با متخلفان صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: هدف هیات رسیدگی به تخلفات ناشران که حقوق ناشران پرشماری که قانونمند هستند و باعث رونق عرصه نشر می شوند حفظ شود و از سوی دیگر در صدد حفظ حقوق مخاطبان هستیم.

وی افزود: از این رو معدود افرادی که با تخلفات خود فرایند سالم حوزه نشر را دچار اختلال می کنند باید به حاشیه بروند و به این دلیل با آنها برخورد خواهد شد.

امیرزاده ارائه و فروش کتب غیرمجاز را یکی از موارد تخلف ناشران عنوان کرد و گفت: آثاری که بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش ناشران داخلی نمایشگاه عرضه شوند جمع آوری خواهد شد و با متخلفان برخورد قانونی صورت می گیرد.

رییس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران با اشاره به اینکه ۶ ناشر با وجود ثبت نام برای شرکت در نمایشگاه غرفه های خود را تحویل نگرفته اند گفت: با این ناشران به دلیل زیر پا گذاشتن نظم نمایشگاه برخورد می شود و برای آنها جریمه در نظر گرفته ایم.

وی مخدوش بودن قیمت کتاب ها را تخلف نامید و گفت: کتاب هایی که در سال های ۸۷ تا ۹۰ منتشر شده اند به دلیل افزایش قیمت کاغذ و چاپ می توانند با قیمت بالاتری به فروش برسند اما هیچ ناشری حق ندارد کتاب های منتشر شده در سال ها ۹۱،۹۲ و ۹۳ را با قیمت مخدوش و تغییر یافته عرضه کند.