پایگاه خبری تحلیلی « پارس» - کتاب « سینمای ملی و جهانی شدن» تألیف دکتر شهاب اسفندیاری عضو هیات علمی دانشگاه هنر که به تازگی توسط انتشارات سروش منتشر شده است، در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد.  

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « پارس» ، این کتاب که رساله دکترای نویسنده بوده، در سال ۲۰۱۲ به طور همزمان توسط انتشارات اینتلکت در انگلستان و انتشارات دانشگاه شیکاگو در آمریکا منتشر شده بود. ترجمه این کتاب به زبان فارسی توسط دکتر مسعود اوحدی استاد دانشگاه صدا و سیما و از مترجمان با سابقه در حوزه سینما و تلویزیون انجام شده است.

ساختار کتاب « سینمای ملی و جهانی شدن» به سه بخش کلی و ۱۰ فصل تقسیم شده است. بخش اول با عنوان « چارچوب نظری» مشتمل بر دو فصل « معنای جهانی شدن» و « مفهوم سینمای ملی: نظریه ها و نقدها» است. بخش دوم کتاب با عنوان « مطالعه تطبیقی فرا-ملی» شامل چهار فصل است: در فصل اول ضرورت ها و موانع نظری و عملی در انجام مطالعات تطبیقی بین کشورهای مختلف بررسی می شود، و در سه فصل بعد تأثیرات « جهانی شدن» بر سینمای ملی سه کشور فرانسه، کره جنوبی و آرژانتین به تفکیک بررسی شده است.

بخش سوم کتاب که شامل ۴ فصل است به « مطالعه موردی» سینمای ایران اختصاص دارد. در فصل نخست منازعات مختلف بر سر ابعاد سیاسی، اقتصادی و زیبایی شناختی ظهور سینمای ایران بر صحنه جشنواره های بین المللی بررسی می شود و ارتباط این موضوع با « جهانی شدن» مورد ارزیابی قرار می گیرد. سه فصل پایانی کتاب به بررسی تفصیلی آثار سه کارگردان سینمای ایران، یعنی   محسن مخملباف، داریوش مهرجویی و ابراهیم حاتمی کیا اختصاص دارد که نویسنده آنها را به عنوان نمایندگانی از ابعاد مختلف سینمای ایران در نظر گرفته است.  

در این کتاب فیلم هایی چون سفر قندهار، سکس و فلسفه، فریاد مورچگان، اجاره نشین ها، مهمان مامان، دیده بان، از کرخه تا راین و آژانس شیشه ای به تفصیل مورد تحلیل قرار گرفته است. بر پشت جلد کتاب « سینمای ملی و جهانی شدن» نظرات برخی اساتید و پژوهشگران درباره این کتاب ذکر شده است. از جمله پروفسور راجر براملی، استاد دانشگاه ناتینگهام، که در این خصوص نوشته است:

این کتاب یک بحث منسجم و سنجیده پیرامون تأثیرات پیچیده، متکثّر و متضاد جهانی شدن بر سینمای ملّی ارائه می دهد. در ایده و تحلیل اصالت دارد و نمایان گر شناخت و درک مطلوبی از مباحث و منازعات نظری روز است. درعین حال، با بررسی مسائل و نمونه هایی که توسط محقّقان و منتقدان غربی نادیده انگاشته شده اند، به پیشبرد و گسترش حوزۀ دانشوری کمک می کند. بحث اقناع کننده ای در مورد سینمای ایران، به عنوان یکی از مهمترین سینماهای جهان، ارائه شده و این نکته شرح داده می شود که چگونه رهایی بخش ترین و توانمندسازترین پیامدهای جهانی شدن، برخلاف تصوّر معمول، ممکن است در سطوح محلّی و ملّی تولید فیلم یافته شود.