به گزارش پارس، آقای شاهگوش این روزها در شبکه خانگی حسابی می ترکاند و یکه تازی می کند. پس از سریال مختار، داوود میرباقری در تجربه ای متفاوت مجموعه شاهگوش را کارگردانی می کند که شخصیت اصلی این قصه را فرهاد اصلانی ایفا کرده و الحق و الانصاف هم مثل همیشه خوش درخشیده. اصلانی که در سریال امام علی (ع) و مختارنامه نیز سابقه همکاری با میرباقری را داشته، شاهگوش را تجربه ای نو و متمایز می داند و معتقد است مجموعه شاهگوش سرآمد آثار تولید شده سال های اخیر بوده و کاراکتر سرگرد اسد خفته رئیس کلانتری ۱۰۰ ملت نیز یکی از محبوبترین نقش هایی است که تاکنون آن را بازی کرده است.

فرهاد اصلانی در چند سال اخیر روزهای پرکاری را تجربه کرده و با هنرنمایی در آثار فاخری چون من مادر هستم، به خاطر پونه، خواب زده ها، پل چوبی، سیزده? ? و یه حبه قند و حتی مجموعه های ساخت ایران، آشپزباشی، گاو صندوق و وفا موفق شد برای بازی در فیلم های خرس و زندگی خصوصی سیمرغ بهترین بازیگر مرد را از سی امین جشنواره فیلم فجر دریافت کند.

فرصتی دست داد تا با آقای شاهگوش همکلام شویم و اولین مصاحبه مطبوعاتی او در سال ۹۳ را در روزنامه ۹۰ و درباره تیم ملی فوتبال و جام جهانی و البته تیم محبوبش استقلال که در لیگ سیزدهم، جام قهرمانی و سهمیه آسیا را یکجا از دست داد، گپی بزنیم.

ظاهراً شما از طرفداران پر پاقرص تیم ملی آرژانتین هستید؟

من هیچ وقت به صورت تخصصی وارد حوزه فوتبال نشدم و همیشه مثل یک تماشاچی پیگیر اخبار روز ورزشی بوده ام ولی نمی دانم شما از کجا متوجه این موضوع شده اید؟ !

شما دیالوگی در فیلم یه حیه قند دارید که در آن می گویید: فینالی که در آن آرژانتین و برزیل نباشند، اصلاً فینال نیست!

عجب! (باخنده) البته جوان تر که بودم بیشتر اخبار روز فوتبال را پیگیری می کردم. بالاخره آن دوره ها گذشته و من هم از آن مرحله عبور کرده ام. این روزها بیشتر مشغول کار هستم و روحیاتم طوری نیست که بتوانم انرژی زیادی برای دنبال کردن مسابقات فوتبال بگذارم. اما به فراخور سن و سالم چند جام جهانی را دیده ام و خاطره هایی نیز از آنها دارم. مثل جام جهانی ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ که در آن سالها مارادونا بی نظیر بود. به طور کلی فوتبال امریکای جنوبی را به دلیل دارا بودن تکنیک ناب می پسندیدم و از تماشای بازی های آرژانتین لذت می بردم. جام جهانی ۹۰ ایتالیا را خیلی خوب به یاد دارم که آرژانتین در فینال مغلوب آلمان شد. از آن جام اشک های ماردونا و زلزله رودبار و منجیل را فراموش نمی کنم.

جالب است که در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با آرژانتین همگروه شده ایم!

باید واقعیت فوتبال ایران را بپذیریم. ما در آسیا جایگاه خوبی داریم و برای اولین بار توانستیم به عنوان تیم اول به جام جهانی صعود کنیم. نباید درباره تیم ملی خام فکر کنیم. بضاعت فوتبال همین است و ما با سطح اول فوتبال دنیا فاصله داریم. شاید برای من که یکی از خوشبین ترین هواداران تیم ملی کشورم هستم، صعود به مرحله بعد اتفاق بسیار خوب و ارزنداه ای باشد ولی توقع بیشتر از این نمی تواند خیلی جالب توجه باشد.

یعنی معتقدید ما می توانیم از پس نیجریه و بوسنی برآییم؟

از نظر من حضور در جام جهانی فی نفسه اتفاق بزرگی است. شما این فرصت را پیدا می کنی که در جمع بهترین تیم های دنیا حضور پیدا کنی. جام جهانی ویترین ورزش فوتبال است که هر چهار سال یکبار توجه همه دنیا را به خود جلب می کند. حالا چه خوب است که در این فرصت مغتنم بتوانی نتیجه خوبی هم بگیری و نگاه ها را به سمت خودت جلب کنی. من معتقدم اگر شرایط خوب پیش برود، می توانیم شاهد صعود تیم ملی به دور بعدی رقابت ها نیز باشیم.

تعریف شما از شرایط خوب برای تیم ملی چیست؟

ببینید باید فقط به متن قضیه توجه کرد. هرکسی در هرجایگاهی که هست از این تیم حمایت کند. از من بازیگر گرفته تا مسئولین. من می توانم با یک اظهار نظر مثبت راجع به تیم ملی از این تیم حمایت کنم، مطبوعات با نقد منصفانه و دلسوزانه، مربیان و باشگاه ها با همکاری متقابل و مسئولان نیز با حمایت های سخت افزاری می توانند زمینه آرامش خاطر تیم ملی را فراهم کنند.

عملکرد کی روش را چطور ارزیابی می کنید؟

واقعاً من این تخصص را ندارم که راجع مربی بزرگی مثل کی روش نظر بدهم ولی او یک مربی با کلاس جهانی است که کارنامه بسیار پرباری در سطح اول فوتبال دنیا دارد. او در مدت حضورش در ایران نشان داده که علاوه بر دانش فنی، اصول مدیریت را هم به خوبی بلد است. فوتبال ایران می تواند روزهای بهتری را هم با او تجربه کند.

عدم دعوت از بازیکنانی نظیر مهدی رحمتی، هادی عقیلی و علی کریمی دلیل فنی دارد یا در راستای همان مدیریت آقای کی روش است؟

اصلاً دوست ندارم به حاشیه ها بپردازم ولی معتقدم وقتی به یک نفر اعتماد می کنی و سرمربیگری تیم ملی کشورت را به او می سپاری، باید از تصمیماتش نیز حمایت کنی. اگر کسی فکر می کند می تواند مفیدتر از کی روش باشد، خب قدم پیش بگذارد ولی وقتی به توانایی های او واقف هستیم پس باید به او و عقایدش نیز احترام بگذاریم. فی الواقع رمز موفقیت هر کار گروهی در گرو پیروی از قانون و احترام به یکدیگر است.

این شرایط در کار شما هم وجود دارد؟

چرا که نه؟ بازیگری نیز یک کار گروهی است و برای ساخت یک مجموعه خوب باید همه عوامل با هم یک دل بوده و از کسی که به عنوان کارگردان در راس کار قرار گرفته تبعیت کنند. این موضوع خیلی پیچیده ای نیست و در همه جای دنیا رعایت می شود.

گفتید که دوره های مختلف جام جهانی را پیگیری کرده اید. در کدام جام جهانی بازی های تیم ملی را بیشتر دوست داشتید؟

جام جهانی ۹۸ فرانسه تیم خیلی خوبی داشتیم. علی دایی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی کیا و عابدزاده از بازیکنان خیلی خوب آن دوره بودند. در آن جام ما به یوگسلاوی فقط با یک گل باختیم، آمریکا را در یک بازی تاریخی بردیم و مقابل آلمان هم بازنده سربلندی بودیم.

فکر می کنید ستاره احتمالی تیم ملی در برزیل چه کسی خواهد بود؟

ما بازیکنان بزرگی داریم. جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، مسعود شجاعی، رضا قوچان نژاد و… اینها بازیکنان با تجربه ای در عرصه بین المللی هستند که سابقه حضور موفق در فوتبال اروپا را نیز دارند. ولی به نظر کلاس فوتبال اشکان دژاگه چیز دیگری است. او توانایی های خاصی دارد و من بازی های او را در لیگ برتر انگلیس می بینم. دژاگه می تواند عصای دست کی روش در برزیل باشد.

رقابت های لیگ برتر را هم دنبال می کنید؟

فوتبال را خیلی دوست دارم چون ذاتاً یک حرکت اجتماعی مثبت است. فوتبال می تواند در سطح جامعه مطلوبیت روانی ایجاد کند و فضایی برای گفتگوی آدم های مختلف به وجود آورد. من این بعد فوتبال را خیلی دوست دارم. اصلاً وقتی می نشینی و راجع به فوتبال و علایقت صحبت می کنی، کیف می دهد و لذتبخش است! این لذت زمانی ده برابر می شود که برای تماشای آن به استادیوم بروی و تیم مورد علاقه ات را تشویق کنی.

پس اهل استادیوم رفتن هم هستید؟

این کار روحیات خاص خودش را می خواهد که من از آن شرایط عبور کرده ام و الان هم خیلی حال و حوصله ندارم. جوان تر هم که بودم تنبلی می کردم و نمی رفتم. در آن زمان هم اگر انرژی داشتم به کوه می زدم و کوهنوردی می کردم.

حالا دل در گرو قرمز و آبی دارید؟

قبل از هرچیز در تکمیل سئوال قبلی بگویم که لیگ برتر ما سال به سال با کیفیت تر می شود. مخصوصاً امسال که کار به روز آخر کشید و چند تیم به طور همزمان شانس قهرمانی داشتند. این به هیجان و جذابیت فوتبال کمک می کند. اینکه یک تیم می آید و در عرض چند دقیقه رتبه اش جا به جا می شود، یکی قهرمان شده و دیگری هم به آسیا می رود، یعنی لیگ جذابی داریم.

حدس می زنم پرسپولیسی باشید که از گرفتن سهیمه آسیایی حرف می زنید!

خب… (باخنده) اتفاقاً من استقلالی هستم…

قهرمانی و سهمیه را یکجا از دست دادید!

بالاخره عوامل زیادی هست که باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک تیم قهرمان لیگ شود. از مدیریت و مربی گرفته تا بازیکنان و هواداران آن تیم.

خیلی ها بر این باورند جدایی بازیکنان در مقاطع مختلف ضربه بزرگی به استقلال زد.

به نظرم فقط این نیست. امسال من آن انگیزه همیشگی در بازیکنان تیم نمی دیدم. سرمربی تیم هم می تواند یکی از علت ها باشد. در مجموع فکر می کنم استقلالی ها امسال لیگ را خیلی سهل انگاشته و آن عزم جزم را برای قهرمانی نداشتند. وجود بازیکنان جوان باعث می شود تیم به لحاظ روحی روانی تهییج شده و انگیزه بگیرد. باید قبول کنیم میانگین سنی بازیکنان استقلال هم امسال بالا بود.

فکر می کنید استقلال در دو بازی باقیمانده در آسیا به نتایج دلخواه برسد؟

استقلال در دور رفت امتیازات بسیار حساسی را از دست داد و کار بسیار سختی در پیش دارد. آنها باید از دو بازی باقی مانده ۶ امتیاز بگیرند. فقط می توانم برای آبی پوشان آرزوی موفقیت کنم.

حالا به نظرتان حق به حقدار رسید؟

خیلی خوشحالم که می بینم امسال در فوتبال ما دو تیم پرطرفدار شهرستانی قهرمان لیگ و جام حذفی می شوند. فولاد خوزستان یکی از بی حاشیه ترین تیم های لیگ برتر بود که از وجود یک مربی با دانش و فوق العاده با شخصیت سود می برد. تیمی متشکل از جوانان بی ادعا و زحمتکش که هواداران خونگرمی هم داشتند. من این موفقیت را به مردم خوزستان تبریک می گویم.

سری هم به شاهگوش بزنیم. میرباقری مختار با میرباقری شاهگوش چقدر متفاوت است؟

به نظرم مختار فضای دیگری دارد و همه این اثر به خود آقای میرباقری اختصاص دارد. او سالها برای این کار تلاش کرده و منِ بازیگر وقتی وارد این مجموعه شدم، دیدم بهترین کار این است که بهترین بازی ام را برای چنین متن قوی و منسجمی که نوشته شده است را بازی کنم. اما شاهگوش ژانر متفاوتی است که به هیچ عنوان قابل قیاس با کار فاخری چون مختار نیست. به نظرم شاهگوش در مقایسه با آثار تولیدی مشابه خود در سالهای اخیر سرآمد بوده البته هرچند هنوز خیلی زود است که راجع به آن و تاثیر گذاری اش قضاوت کنیم. باید تا قسمت ۲۸ منتظر ماند و دید چه اتفاقی می افتد. ولی به نظرم شاهگوش توانست حرفهای زیادی بزند.

از سرگرد اسد خفته هم بگویید.

به واقع این نقش را دوست داشتم و از بازی آن لذت بردم.

فکر می کنید در هر حوزه ای وجود یک شاهگوش لازم است؟ یا حتی یک شاه چشم؟

به این موضوع اعتقادی ندارم. هرچند در جامعه مدرن امروزی با وجود بسیاری از ابزارهای کنترلی شاهد فجایع زیادی هستیم. مثلاً در همین فوتبال با وجود کمیته انضباطی و ستاد منشور توانسته ایم کاری کنیم و فساد را ریشه کن کنیم؟ اصلاً از رسانه ای کردن این معضلات توانسته ایم نتیجه ای بگیریم؟ فقط موضوعی مطرح شده و خوراک مطبوعات را فراهم کرده اند و اذهان عمومی هم مدتی را درگیر کرده اند. بعد همه چیز از یاد رفته و در لیگ بعدی شاهد مسائلی بدتر نیز بوده ایم. به نظرم باید فرهنگ سازی کنیم و بیاموزیم که هرکسی پلیس خودش باشد. هرکسی شاهگوش و شاه چشم خودش باشد. در هر جامعه ای اصلاحات باید از تک تک افراد و از درون خود آدم ها آغاز شود.

در مجموعه شاهگوش گاهی اوقات تماشای پشت صحنه مجموعه بیش از خود سریال می چسبد.

برای خود من هم گاهی اینطور است (باخنده) وقتی آن صحنه ها را می بینم لذت می برم و کیف می کنم. البته این نشانگر صمیمت مجموعه با مردم است که مخاطب را خیلی راحت به فضای پشت صحنه خود دعوت می کند.

این روزها مشغول کاری شده اید؟

بازی در مجموعه شاهگوش را به تازگی به پایان برده ام و الان هم در حال استراحت هستم تا در فرصتی مناسب کارم را در سال ۹۳ آغاز کنم.

و حرف پایانی؟

از روزنامه نود متشکرم و امیدوارم سال ۹۳ سال خوبی برای فرهنگ، هنر و ورزش ایران باشد.