منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، درباره حمل و نقل پیشرفته و تحولات آن در جهان، گفت: اتفاقی که چند سال اخیر در دنیا افتاده این است که در بخش حمل و نقل فناوری‌ها خیلی به هم نزدیک شده اند. به همین دلیل دیگر نامی از فناوری خودرو و هواپیما را از کسی نمی‌شنویم بلکه به این فناوری‌ها، فناوری حمل و نقل پیشرفته اطلاق می‌شود، چون تمام آن‌ها از یک سری فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: در حوزه فناوری حمل و نقل پیشرفته دو نکته مهم است، ابتدا اینکه آیا می‌توان این فناوری‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و در نهایت از حمل و نقل ترکیبی استفاده کرد و نکته دوم اینکه چگونه این نوع فناوری‌ها را از ترافیک، آلودگی و تصادفات ایمن نگه داشت.

منطقی با بیان اشاره به اینکه تمام وسایل حمل و نقل از نظر فناوری، هوشمندی و استفاده با یکدیگر ترکیب شده اند، اضافه کرد: امروزه وسایل حمل و نقل هوشمند شده اند و می‌توانند ایمنی را افزایش دهند. این وسایل سه ویژگی دارند؛ ابتدا اینکه در وسایل حمل و نقل شهری یک خودروی در حال حرکت در سطح شهر با سایر خودرو‌ها گفت‌وگو می‌کند و اگر فاصله با خودروی جلویی کم باشد، خودرو به صورت هوشمند سرعتش را پایین می‌آورد. در ویژگی دوم فناوری‌های حمل و نقل امروز تلاش شده تا راننده حداقل تاثیر را داشته باشد و به سمت خودرو‌های خودران حرکت شده است. در آینده شاهد این خواهیم بود که خودرو تمام امور را انجام می‌دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی در ادامه بیان کرد: با این ویژگی‌ها ایمنی بیشتر می‌شود به این دلیل که وقتی مسائل را به یک سیستم هوشمند واگذار می‌کنید این سیستم درگیر مسائل احساسی و ... نمی‌شود و با سنسور‌هایی که دارد محیط را بررسی کرده و با نهایت دقت کم ریسک‌ترین و کم خطرترین تصمیم را می‌گیرد. این سیستم‌ها بر اساس هوش مصنوعی ساخته و طراحی می‌شوند و به همین دلیل بهترین تصمیم را در حمل و نقل اتخاذ می‌کنند.

منطقی ادامه داد: ویژگی سوم حمل و نقل‌های پیشرفته و هوشمند این است که این وسایل تبدیل به یک اتاق کار نیز شده اند  و کار‌های فرد مثل خرید، جلسات و .. را نیز بررسی، انجام و هماهنگ می‌کنند؛ و به این وسیله فرد حداکثر استفاده را از وقت و زمان خود در سفر می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی در ادامه درباره میزان موفقیت ایران در هوشمندسازی حمل و نقل عمومی بیان کرد: هوشمندسازی بحث خیلی جدیدی است که از حدود یک دهه پیش در جهان مطرح شده است. به دلیل اهمیت حمل و نقل پیشرفته کشور‌های جهان همگی در این عرصه ورود کرده اند و در یک منطقه از کشورشان به صورت پایلوت در حال اجرای آن هستند.

شروع دو طرح حمل و نقل هوشمند در کشور

او در ادامه با بیان اینکه اکثر کشور‌ها در حال تدوین سند حمل و نقل پیشرفته هستند، اضافه کرد: کشور ما نیز در حال آماده سازی سندی است که تا پایان امسال تدوین خواهد شد. اما برای داشتن یک سند حمل و نقل هوشمند باید به یک سری مسائل و پیش زمینه‌ها هم توجه کرد. برای اجرای هوشمندسازی در بخش‌هایی ورود کرده ایم. بخش اول حمل و نقل ریلی مثل لوکوموتیو‌ها است که در این هوشمندسازی اقدامی که انجام شده این است که سنسور‌های مختلفی را نصب کرده ایم که به صورت آنلاین وضعیت وسایل حساس این لوکوموتیو‌ها را اعلام می‌کنند. مزیت دوم هوشمندسازی حمل و نقل ریلی این است که مشکلات آن‌ها را بررسی می‌کنیم و برای انجام تعمیرات وسیله نقلیه به جای صرف زمان چند ماهه در حد روز و ساعت شروع به کار خواهد کرد.

منطقی یادآوری کرد: پروژه دومی که کار بر روی آن شروع شده این است که در منطقه‌ای خودرو‌ها را هوشمند کنیم و این خوردو با یکدیگر و با محیط ارتباط برقرار کنند که به صورت پایلوت این طرح را در کیش شروع کرده ایم و ۴ مجموعه در آن در حال همکاری هستند.