به گزارش پارس به نقل از مهر، پیشنهاد شهردار تهران مبنی بر انتقال راه‌آهن تهران و فرودگاه مهرآباد به خارج از فضای شهری با آنچه سیاست‌های کلان وزیر راه در حوزه حمل و نقل است، تفاوت و گاه تناقضی آشکار دارد.

آخوندی با تاکید بر ضرورت بازپرداخت به استفاده از راه‌آهن اخیرا بر اساس قراردادی ۷ میلیون یورویی با شرکتی فرانسوی از آنها خواسته ایستگاه‌های مشهد، قم و راه‌آهن تهران را بازآفرینی کنند و به همین دلیل بارها مخالفت خود را با انتقال راه‌آهن اعلام کرده است.

شهرام گیل‌آبادی رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌المللی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به مخالفت وزیر راه با این پروژه گفت: بسیاری از کارشناسان دو موضوع را مطرح می‌کنند که تهران و مدیریت شهری باید خود را با آن مواجه کند، یکی انتقال ایستگاه راه‌آهن و دیگری انتقال فرودگاه مهرآباد به بیرون شهر و خارج حریم شهری است.

وی افزود: این دو موضوع را نه تنها مدیریت شهری که بسیاری از کارشناسان در گفتارهایشان به آن تاکید دارند و مزایا و معایب آن را برمی‌شمارند. این بحث کاملا به صورت کارشناسی از سوی کارشناسان مطرح شده است.

گیل‌آبادی با بیان این مطلب که حضور راه‌آهن و فرودگاه در شهر مزایای بسیاری دارد، گفت: اما این مزایا، در فضای حمل و نقلی ممکن است به اندازه معایب آن نباشد.

رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌المللی شهرداری تهران تاکید کرد: راه‌آهن به جای اینکه یک شریان ارتباطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد، تبدیل شده به محلی برای آلودگی‌های زیستی، آسیب‌های اجتماعی و معضلاتی که به ویژه در حاشیه‌های آن به صورت پررنگ دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ویژه راه‌آهن و فرودگاه مهرآباد این است که جلوی توسعه شهر و فضای نفس‌خور شهری را گرفته است، تصریح کرد: اگر آن فضا و موقعیت در اختیار شهر قرار گیرد، در توسعه فضای سبز و گردشگری شهر بسیار موثر خواهد بود.

گیل‌آبادی اظهار داشت: در عین حال تهران فضاهایی دارد که اگر راه‌آهن در آنجا احداث شود، موجب آبادانی بیشتر و ایجاد فضاهای متفاوت در آن موقعیت جدید خواهد شد؛ ضمن اینکه انسداد شهری را کاهش می‌دهد.

وی با انتقاد از نحوه ورود وزیر به این بحث و ادبیات وزیر راه گفت: متاسفم برای وزارتخانه‌ای که ۶ بار یک بحث را با لفظ نسنجیده‌ای مانند «متوجه نمی‌شوید» و «نمی‌فهمید» پاسخ می‌دهد. انتظار ما از وزیر چیز دیگری است. توقع ما این است که وزیر محترم نکات را به شکل کارشناسی پاسخ دهد. اگر بخواهیم بدون توجه به استدلال‌ها با ادبیاتی که دونِ شأن فضای کارشناسی است پاسخ دهیم، پاسخی کاملا غیرحرفه‌ای و فاصله‌دار از هرگونه تعامل خواهد شد.

رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌المللی شهرداری تهران در پاسخ به سئوال خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه امروزه بسیاری از راه‌آهن‌های دنیا حتی راه‌آهن شهرهای بسیار پرجمعیتی چون نیویورک و توکیو در فضای شهری قرار دارند، گفت: بله، همین‌طور است، اما خیلی از راه‌آهن‌ها هم در بیرون از فضای شهری هستند. مهم این است که اقتضائات شهری را در طراحی‌ها در نظر بگیریم و نسبت به طرح جامع آن شهر از نظر شهرسازی به تصمیم برسیم. شما با شهرهایی مواجه هستید که مرکز خود را عاری از فضا و موقعیتی کرده‌اند که خودرو در آنها بسیار اندک است. در این شهرها ایستگاه‌ها در دسترس هستند و حتی قطارهای بین شهری با قطارهای شهری و اتوبوس تقاطع دارند.

گیل‌آبادی گفت: اما در ایران بسیاری از آسیب‌های اجتماعی حول محور ریل‌هاست. بسیاری از مسائل و معضلات ما ۶۰ ساله‌اند و فکری جدی برای آنها نشده است و هنوز هم فکری اساسی برای آنها نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه یکی از پررنگ‌ترین انتقادات، دور شدن ایستگاه‌های راه‌آهن از مترو و فضای دسترسی مردم است، در جانمایی جدید میزان دسترسی‌ها چه میزان است، گفت: بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران بر اثر وسایل در حال حرکت ایجاد می‌شود. ما میزان قابل توجهی آلودگی به خاطر فرودگاه مهرآباد داریم و دو تا از آلوده‌ترین نقاط تهران ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه مهرآباد هستند. وقتی قطار حرکت می‌کند، شاهد ایجاد آلودگی بسیار گسترده در مناطق جنوبی شهر هستیم. آلودگی‌های صوتی، محیطی و تصویری.

رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌المللی شهرداری تهران با اشاره به نبود پیوست اجتماعی در فضاهای اطراف ریل راه‌آهن گفت: ما که نمی‌توانیم در یک فضای عاطفی در مقابل یک نظر کارشناسی قد علم کنیم. کدام یک از کارشناسان این حرف را تایید می‌کنند که ایستگاه راه‌آهن در شرایط فعلی مرکز تبادلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

گیل‌آبادی تصریح کرد: ازدحام جمعیت، ترافیک، آلودگی، انسداد توسعه تهران بخشی از مشکلاتی است که راه‌آهن ایجاد کرده است و در آنجا با کاهش سطح تبادلات اجتماعی روبرو هستیم، زیرا ریل راه‌آهن بسیاری از فضاهای اجتماعی فرهنگی محلات را نصف کرده است.

وی با اشاره به فضای پیشنهادی برای ایستگاه راه‌آهن گفت: در گفته‌های شهردار تهران جایی در محدوده مرقد مطهر حضرت امام (ره) پیشنهاد شده، وقتی با مسئولان راه‌آهن هم صحبت می‌کردیم آنها هم پیشنهاداتی داشتند؛ یعنی توسط مسئولان ارشد راه‌آهن هم در این زمینه کارهای کارشناسی صورت گرفته است و خود آنها اعتقاد داشتند که این ایستگاه باید منتقل شود.

رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌المللی شهرداری تهران در خاتمه گفت: ما مکلف هستیم برای مدیریت شهری ایده‌هایمان را مطرح کنیم و این ایده‌ها بر اساس کار کارشناسی ارائه می‌شود. اگر بخواهیم به نتیجه برسیم نیاز به تضاد رسانه‌ای نیست. باید در کمیسیون‌های مشترک صحبت‌ها و دلایلمان را مطرح کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.