به گزارش پارس، حسین جعفری در گفتگو با مهر با اشاره به شهرآورد هشتاد و دوم تهران، گفت: چهار تن زباله خشک و دو تن زباله تر پس از بازی، جمع‌آوری شد؛ یعنی ۶۰ گرم به ازای هر نفر.

وی افزود: ۶۰ گرم وزن یک سیب کوچک است. آیا همت ما به اندازه ۵۰ یا ۶۰ گرم نیست که این میزان زباله را به بیرون از ورزشگاه بیاوریم و به محیط‌زیست احترام بیشتری بگذاریم؟

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران با اشاره به حجم قابل توجه اقدامات محیط‌زیستی و شعارها در این زمینه گفت: خوشبختانه چیزی حدود ۳۰ درصد زباله‌ها توسط تماشاگران دربی به خارج ورزشگاه منتقل شد، اما آنچه تصاویر نشان داد، حجم قابل توجهی زباله بود که در ورزشگاه ریخته شد.

جعفری با بیان این مطلب که زباله‌های ورزشگاهی پرحجم است، اما وزن زیادی ندارد، گفت: این حجم زباله از نظر بصری بسیار زشت است و تأثیر نامطلوب دارد.

وی گفت: اتفاق خوبی که در شهرآورد ۸۲ رخ داد، این بود که شهرآورد تهران گوشه‌هایی را به ما نشان داد که در ۸۱ شهرآورد قبلی ندیده بودیم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران توضیح داد: ما در شهرآوردهای قبل، پیروزی و شکست را دیده بودیم، شکسته شدن صندلی‌ها را دیدیم اما در این شهرآورد زاویه دیگری را هم دیدیم که اصلاً زیبا نبود.

جعفری با بیان این مطلب که الان همه دیدند که شهرآورد، زباله دارد، گفت: ما در شهرآورد هشتاد و دوم بی‌توجهی و نامهربانی به ورزشگاهی را دیدیم که جزو بزرگترین مجموعه‌های ورزشی دنیاست؛ ضمن اینکه در کنار آن فضایی را دیدیم که حاکی از احترام به محیط‌زیست و نوع‌دوستی بود و علاقه‌مندانی که داوطلبانه زباله‌ها را جمع می‌کردند.

وی با اشاره به سه نوع نگاه در رسانه‌ها گفت: برخی رسانه‌ها به جای اینکه موضوع را ملی و محیط‌زیستی ببینند، سیاسی و حزبی دیدند که با اهداف موضوع انطباق نداشت.

مدیرعامل سازمان پسماند افزود: برخی رسانه‌ها همت سمن‌ها و گروه‌های محیط‌زیستی را نمایش داده‌اند و گروهی دیگر از رسانه‌ها هر دو این مسئله را در کنار هم قرار دادند؛ اینکه شهرآورد، زباله دارد، می‌شود زباله آن را جمع کرد، افرادی هستند که زباله می‌ریزند و جمع نمی‌کنند و افرادی هم هستند که داوطلبانه برای کمک به محیط‌زیست در این زمینه ورود می‌کنند.

جعفری گفت: موفقیت اصلی ما در اجرای کمپین «زباله‌ نریزیم نه در شهر نه در ورزشگاه» این بود که توانستیم جامعه را حساس کنیم. نشان دادیم که زباله زیبا نیست و بسیاری از مردم برای اولین بار از زباله‌ها عکس گرفتند و این چهره زشت در شبکه‌های اجتماعی چرخید.

وی ادامه داد: همه شهرآوردها این میزان زباله دارد، اما در شهرآوردهای قبلی کسی از زباله‌ها عکس نگرفته بود؛ این بار اتفاق خوشایند، نمایش این چهره آزاردهنده بود.

مدیرعامل سازمان پسماند توضیح داد: حساس‌سازی جامعه در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌تواند عاملی برای فرهنگسازی باشد، جامعه حساس شده است و حالا ما باید برنامه‌ریزی کنیم. خیلی‌ها در این کمپین با ما همراهی کرده‌اند اما جای خیلی‌های دیگر خالی بود که اکنون باید به صحنه بیایند.

جعفری با طرح سؤالاتی گفت: حالا سؤال این است که جای رسانه‌ها در این فرهنگسازی کجاست، چه کسانی باید ورود پیدا کنند، نقش پیشکسوتان در این فرهنگسازی چقدر است و... .