به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سهرابی در جریان دویست و چهل و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه پارک 180 هکتاری واقع در مجاورت محله دولتخواه جنوبی بلاتکلیف مانده است، اظهار کرد: در این نقطه زورگیری و ضرب و شتم رخ می‌دهد و حتی در گذشته یک جوان 25 ساله در اینجا به قتل رسیده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این یک راه آسفالت از میان این اراضی عبور می‌کرد، افزود: به بهانه احداث پارک این راه را از بین برده‌اند و همین موضوع سبب تشدید ناامنی در آنجا شده است.

سهرابی در ادامه با اشاره به تصمیم مدیریت شهری مبنی بر احداث بیمارستان هسته‌ای در بوستان ولایت واقع در منطقه 19 شهرداری تهران اظهار کرد: این اقدام مایه خرسندی مردم منطقه است و از شورای شهر درخواست می‌کنیم موضوع را با جدیت پیگیری کند.

وی همچنین از پروژه شهر آفتاب به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های فرامنطقه‌ای یاد کرد و گفت: قرار است در سال آینده نمایشگاه بین المللی کتاب که سالانه حداقل 700 تا 800 بازدید کننده دارد در این نقطه برگزار شود.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 19 خاطرنشان کرد: این پروژه باید ظرف مدت کوتاهی به سرانجام برسد و شهرداری منطقه 19 نیاز مساعدت مالی دارد تا بتواند آن را اجرا کند.

وی در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به محله رسالت که در حریم منطقه 19 قرار گرفته و در مجاورت شهر آفتاب واقع شده است، اظهار کرد: برابر قانون مجوز ساخت و ساز در مناطق روستایی بین 5تا7 طبقه است اما در محله رسالت حتی مجوز تعمیرات نیز داده نمی‌شود.

سهرابی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش ایستگاه‌های مترو در منطقه 19 از 2 ایستگاه به 8 ایستگاه، افزود: در این میان اغلب ایستگاه‌ها فاقد پارکینگ هستند. ایستگاه آزادگان بیش از سایر ایستگاه‌ها به پارکینگ نیاز دارد که امیدواریم برای ساخت آن مساعدت لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به 21 کوره آجرپزی فعال و غیرفعال در منطقه 19خاطرنشان کرد: در طرح تفصیلی، تغییر کاربری‌هایی پیش‌بینی شده اما تناسبی با نیازهای منطقه ندارد ضمن اینکه شرایط توافق با مالکان نیز به نحوی تنظیم شده که توجیه اقتصادی ندارد و به همین خاطر کوره‌های آجرپزی همچنان به عنوان مشکل منطقه در جای خود وجود دارند.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 19 تخلیه انواع نخاله ساختمانی در کوره‌های آجرپزی را از دیگر مشکلات این منطقه عنوان کرد و افزود: علاوه بر این استفاده از خاک رس برای تولید آجر موجب انتشار گردوغبار و آلودگی زیست محیطی منطقه شده است.

وی نیمه تمام ماندن پروژه نوسازان بهروز که توسط سازمان نوسازی شهر تهران کلید خورده و طی 8 سال گذشته اجرایی نشده است را از دیگر مشکلات فعلی برشمرد و گفت: این پروژه به دلیل فقدان توجیه اقتصادی مسکوت مانده و انتظار می‌رود شهرداری هنگام صدور مجوزهای این چنینی دقت بیشتری داشته باشد.

به گفته سهرابی، معضل بافت‌های فرسوده و معابر تنگ و باریک، سد معبر دست فروشان به ویژه در محدوده پاسگاه نعمت آباد، کمبود پارکینگ و نیمه تمام ماندن پروژه‌هایی نظیر سرای محله خانی آباد نو و سالن آمفی تئاتر محله شکوفه شمالی از دیگر مشکلات منطقه است که باید به آن رسیدگی شود.

وی تصاویری از تجمع آب‌های سطحی در بخشی از محله نعمت آباد و شهید کاظمی را برای اعضای شورای شهر به نمایش گذاشت و گفت: با توجه به بافت فرسوده این محدوده احتمال نفوذ آب به پی ساختمان‌ها وجود دارد.

دبیر دبیران شورایاری منطقه 19 همچنین به مجاورت محله خانی آباد نو شمالی با بزرگراه شهید تندگویان اشاره کرد و خواستار نصب دیوار صوتی در حاشیه این معبر شد.

حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران پس از استماع گزارش شورایاری منطقه 19 خواستار نوسازی مساجد این منطقه شد و اضافه کرد: آیا بیمارستان هسته‌ای بوستان ولایت در دست اجرا قرار گرفته و فرآیند اجرای آن به کجا رسیده است؟. چرا که اخباری از این پروژه در اختیار اعضای شورای شهر نیست.

احمد حکیمی پور، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران خواستار کاربردی شدن گزارش‌های ارائه شده توسط شورایاران در صحن علنی شد و گفت: سوال اینجاست که آیا موارد عنوان شده باید حل شود یا خیر؟ اینکه تنها مواردی مطرح شود و پیگیری اعضای شورا اصطلاحاً فرمالیته باشد، رویه درستی نیست.

وی درباره بودجه پیش بینی شده برای منطقه 19 نیز اینطور اظهار نظر کرد: در حال حاضر بودجه معاونت فرهنگی و اجتماعی یک منطقه از شهرداری معادل کل بودجه منطقه 19 است. درحالیکه قرار بود شورای شهر این مساله را حل کند و فاصله میان مناطق را کاهش دهیم. با این حال هنوز هم عدم تعادل در توزیع اعتبارات میان مناطق وجود دارد و حتی نسبت به گذشته بیشتر شده است.

اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با اشاره به ابعاد فرامنطقه‌ای مشکلات ذکر شده اظهار کرد: یکی از این مشکلات رها شدن پارک 180 هکتاری است اما چرا باید کاری کنیم که پروژه‌های ما در تهران، خاورمیانه و نظایر آن اول باشد و با این حال در برآوردن نیازهای اولیه منطقه 19 درمانده باشیم.

وی با تأکید براینکه اقدامات شهرداری باید سرانه‌های منطقه 19 را بهبود ببخشد گفت: اغلب مسائل عنوان شده قابل حل و فصل است و اعتبار زیادی برای آن لازم نیست.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران همچنین با اشاره به بازدیدهای گذشته خود از این منطقه تأکید کرد: امنیت، دغدغه عمومی ساکنان منطقه 19 است.

احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران یکی دیگر از کسانی بود که پس از استماع گزارش شورایاری منطقه 19 اظهار نظر کرد و گفت: برای اجرای پروژه‌های کلانی همچون شهر آفتاب و پارک 180 هکتاری باید بودجه و اعتبارات کافی در خارج از منطقه 19 تأمین و به این پروژه‌ها تزریق شود چرا که این طرح‌ها ابعاد ملی دارند و نباید آن را به حساب منطقه 19 بگذاریم.

نصاری، شهرداری منطقه 19 نیز در پاسخ به مطالبات مطرح شده توضیحاتی ارائه کرد.

وی درباره ساخت و ساز در اراضی حریم منطقه 19 توضیح داد: برابر قواعد مصوب ساخت و ساز در اراضی حریم به صورت 30-70 مجوز دارد که برای مالکان صرفه اقتصادی ندارد و به همین خاطر اقدامی نمی‌کنند. کما اینکه افرادی که ساخت و ساز کرده‌اند شاهد این مدعا هستند که ملک آنها ارزش افزوده‌ای پیدا نکرده‌ است.

شهردار منطقه 19 از یافتن 2600 عدم تطابق در طرح تفصیلی منطقه 19 خبر داد و گفت: این موارد در سال آینده اصلاح خواهد شد.

به گفته وی رها شدن آب‌های سطحی در بخشی از اراضی منطقه 19 موضوعی است که شهرداری طی دو سال اخیر با آن درگیر بوده و به دلیل فقدان شبکه آب و فاضلاب استاندارد در ساخت و ساز زمین‌های اوقافی رخ داده است.

نصاری با بیان اینکه منطقه 19 در پایین دست تهران قرار دارد، اظهار کرد: از این رو آب‌های سطحی در مناطق بالادست و زباله‌هایی که در این آب‌ها وجود دارد به سمت منطقه 19 سرازیر می‌شود.

وی با تأیید این نکته که فاصله مناطق مسکونی تا بزرگراه تندگویان بسیار کم بوده و در برخی نقاط بین یک تا 5 متر است، گفت: با این حال مطالبات نشان داده نصب دیوار صوتی در این معبر 4 کیلومتری تأثیر زیادی در کنترل آلودگی صوتی ندارد و صرفاً شهر را نازیبا می‌کند. با این وجود با توجه به پیگیری شهروندان شاید بتوان در نقاطی از حاشیه بزرگراه با نصب دیوار صوتی از انتشار آلودگی صوتی جلوگیری کرد.

نصاری منطقه 19 را جزو نخستین مناطقی عنوان کرد که نسبت به تخریب و نوسازی مساجد اقدام کردند و وعده داد در سال 95 مسجد به این ترتیب ساخته و تحویل خواهد شد.

مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در خاتمه این گزارش خواستار اتخاذ رویکردی در قبال گزارش شورایاران در صحن شد که به دنبال آن مشکلات مردم حل شود.

وی گفت: شورایاران مواردی را مطرح می‌کنند و اعضای شورا نیز ناگفته‌های آنها را به این مشکلات اضافه می‌کنند اما چه اتفاقی قرار است در قبال این گزارش‌ها بیفتد؟.

نایب رئیس شورای شهر تهران خواستار جهت دهی به نحوه پیگیری این گزارش‌ها شد و گفت: اگر بتوانیم مطالبات مردم را به نقطه‌ مطلوبی برسانیم بسیار خوب است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در پاسخ به توضیحات طلایی، عنوان کرد: در حال حاضر گزارش‌ها به تفکیک به شهرداری مناطق یا معاونان شهردار براساس نوع موضوعات مطرح شده ارجاع می‌شود و آنها موظف هستند برای حل موارد مطرح شده در صورت لزوم طرح ارائه دهند.