به گزارش حوزه شهری پارس نیوز، محمدباقر قالیباف در صحن علنی روز سه‌شنبه شورای شهر تهران با بیان اینکه در وقت قانونی و در انتهای دی‌ماه بودجه سال ۹۵ شهرداری را تقدیم شورای شهر تهران می‌کنم، گفت: امیدوارم با بهبود شرایط اقتصادی در سال ۹۵ بتوانیم اصلاحیه بودجه را در ماه‌های پایانی به شورا تقدیم کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۹۵ شهرداری با توجه به شرایط سختی که کشور در حوزه اقتصادی دارد تدوین شده است، گفت: با توجه به رکودی که در حوزه ساخت و ساز در کشور وجود دارد، ما نسبت به سال ۹۲ حدود ۸۰ درصد کاهش درآمد از محل ساخت و ساز داشته‌ایم، اما امیدواریم با به سرانجام رسیدن برجام و تحریم‌ها، اصلاحیه بودجه سال ۹۵ را در ماه‌های پایانی به شورا تقدیم کنیم، زیرا این بودجه با نگاهی انقباضی تدوین شده است.

قالیباف پیش از ارائه لایحه بودجه به گزارش عملکرد ۲۰ ماهه خود پرداخت و گفت: در دوران همکاری با شورای چهارم خطوط مترو به ۱۷۳ کیلومتر رسیده، ۱۲۲ واگن به واگن‌ها افزوده شده، همچنین ۳ هزار و ۶۰۰ تاکسی نوسازی و ۲۲۰ اتوبوس دوکابین نیز خریداری شده است.

شهردار تهران با اشاره به کمک‌های دولت در حوزه حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: سال گذشته دولت تنها ۲۰۰ میلیارد تومان به مترو کمک کرد که با توجه به هزینه ساخت ۲۴۰ میلیاردی برای احداث یک کیلومتر مترو، کمک دولت کمتر از ساخت یک کیلومتر برای تهران بوده است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش، افزایش تفکیک زباله از مبدا به ۱۴.۵ درصد و افزایش ایستگاه‌های مدیریت بحران به ۱۱۰ پایگاه و تهیه ۹۰ درصد طرح‌های موضوعی و موضعی طرح جامع را از دیگر دستاوردهای ۲۰ ماهه خود عنوان کرد و گفت: در بهار ۹۵ تمامی پروژه‌های تپه‌های عباس‌آباد تکمیل و شهر آفتاب نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین از ارائه گزارش عملکرد ۹ ماهه شهرداری همزمان با ارائه لایحه بودجه ۹۵ شهرداری خبر داد و گفت: به دلیل رویکرد اقتصاد مقاومتی و تاکید بر صرفه‌جویی در سال جاری، ما خرید اقلام مصرفی را تنها منوط به خرید از شهروند کرده که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در این بخش صرفه‌جویی شد. همچنین در بخش سمینارها و کنفرانس‌ها ۴ میلیارد نسبت به سال گذشته کاهش هزینه‌ها را داشته‌ایم.

به گفته قالیباف در سال ۹۴، ۱۷۱ پروژه نیمه‌تمام نهایی و آماده بهره‌برداری خواهند شد.

شهردار تهران با تاکید بر تطبیق بودجه سال ۹۵ در برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران گفت: بودجه سال ۹۵، ۸۶ درصد از نظر تعداد ردیف و بیش از ۷۶ درصد از نظر ریالی منطبق با برنامه پنجساله دوم است.

وی، راهبردهای بودجه سال ۹۵ را توجه به اقتصاد مقاومتی و تعادل بین منبع و مصرف و تاکید بر افزایش درآمدهای پایدار دانست و گفت: ۵ اولویت را در بودجه ۹۵ مورد توجه قرار دادیم. نخست حقوق و مزایای پرسنل، نگهداشت شهر، بازپرداخت دیون به افراد حقیقی و حقوقی، سررسید وام‌ها و فاینانس‌ها، توجه به حمل و نقل عمومی و اتمام پروژه‌های ناتمام که در بودجه سال جاری هیچ پروژه جدیدی را پیشنهاد نداده‌ایم.

شهردار تهران با بیان اینکه بودجه سال ۹۵ شهرداری ۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است، گفت: ۶۰ درصد این بودجه نقد و ۴۰ درصد غیرنقد است و نسبت به سال گذشته ۸.۳ درصد رشد داشته است.

قالیباف با بیان اینکه افزایش ۱۲ درصدی حقوق کارمندان و هزینه نگهداشت شهر دو موضوعی بوده که در بودجه افزایش داشته است، تصریح کرد: ۳۰ درصد بودجه سال ۹۵ بودجه هزینه‌ای و ۷۰ درصد سرمایه‌ای و توسعه‌ای است.

وی برای دومین بار در هنگام ارائه لایحه بودجه به شورا، بودجه شهرداری و دولت را در بخش هزینه‌ای مقایسه کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم بیش از ۳۰ درصد از بودجه صرف هزینه‌های شهر نشود.

قالیباف در خصوص منابع تامین درآمدهای شهرداری تصریح کرد: ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد از درآمدهای سال ۹۵ از منابع پایدار بوده که این رقم نسبت به ۱۱ سال گذشته ۲۳.۵ درصد رشد داشته است.

شهردار تهران با اشاره به لایحه ششم توسعه دولت گفت: ۳ اتفاق بد در این لایحه برای شهرداری‌های سراسر کشور در حال رخ دادن است که یکی از مهمترین موارد آن سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده است  که قرار است به خزانه دولت برود و به طور استانی هزینه شود. همچنین دولتی شدن نظام اداری و اجرایی شهرداری‌ها و ندادن سهم شهرها از دیگر مواردی است که در لایحه ششم به ضرر شهرداری‌ها آمده است.

وی افزود: همراه لایحه بودجه سال ۹۵، عملکرد ۲۰ ماهه شهرداری، برش سوم برنامه، عملکرد نُه ماهه، لیست بازپرداخت دیون و وام‌ها، ۳۵ تبصره، ۸ پیوست و یک ماده واحده آمده است. این یازدهمین لایحه بودجه شهرداری تهران است که توسط قالیباف به شورای شهر تهران ارائه می‌شود.