به گزارش پارس نیوز به نقل از تهران پرس؛ « متاسفانه برخی‌ها خود را در شورا به خواب زده‌اند و بنده به عنوان نماینده مردم از همه ابزار برای افشا از فساد مالی استفاده خواهم کرد». این قسمتی از صحبت های علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران است که در نشستی که با خبرنگاران داشت، آن را رسانه ای کرد.

زمانی که موضوع حسابرسی از شرکت ها و سازمان های شهرداری در سال92 در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت، حاشیه های زیادی را همراه خود داشت. از تخلف شهرداری در تپه های عباس آباد گرفته تا واریز پول بلیت کارت های مترو به حساب مسئول ایستگاه ها که توسط علیرضا دبیر و رحمت الله حافظی و ابوالفضل قناعتی مطرح شد.

اظهارات جد‌‌ید‌‌ علیرضا د‌‌بیر علیه محمد‌‌ باقر قالیباف شهردار تهران به وی‍ژه با موضوع تایید‌‌ فساد‌‌ د‌‌ر شهرد‌‌اری تهران همراه بوده است. جالب این است که که علیرضا حدود 8 سال عضو شورای اسلامی شهر تهران بوده است، اما تا به الان هیچ صحبتی درباره فساد در شهرداری مطرح نکرده بود و تمامی این مسائل در سال جاری، بعد از رسیدگی به صورت های مالی شهرداری توسط شورای شهر مطرح گردیده است.

در همین حال محمدباقر قالیباف در جمع خبرنگاران از شفافیت مالی در دوره مدیریتی خود صحبت به میان آورده است و اظهار داشت: اگر از سال‌های قبل از 85 حسابرسی از شهرداری وجود دارد آن را منتشر کنید؛ اینکه در حال حاضر عده‌ای می‌توانند درباره حسابرسی اظهارنظر کنند نشان از شفافیت مالی در شهرداری است. زمانی که کار خود را در شهرداری تهران آغاز کردم 120 شرکت زیرمجموعه شهرداری بودند که بنده آنها را حیات خلوت شهرداری قلمداد کردم و تعداد آنها را به 46 مورد رساندم.

حسابرسی از شرکت ها و سازمان های شهرداری، ابتدا توسط حسابرس منتخب شهرداری و سپس توسط حسابرس شورای شهر مورد بررسی قرار می گیرد. طبق حسابرسی شورای شهر، تخلفات در بندهای صورت های مالی شهرداری به شدت زیاد است. وظیفه رسیدگی به حسابرسی شرکت های شهرداری بر عهده کمیسیون برنامه وبودجه شورا شهر است. اما جالب این است که تنها سه عضو شورای شهر تخلفات شهرداری را رسانه ای می کنند. این در حالی است که خبر می رسد که موضوعات مطرح شده توسط علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، تنها رسانه ای شده است و حتی در جلسات کمیسیون مطرح نشده است.

تمامی جنجال هایی که آقای کشتی گیر در کنفرانس مطبوعاتی خود به راه انداخت، در جلسه روز سه شنبه علنی شورای شهر تهران واکنش های زیادی به همراه داشت. پرویز سروری رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر در این میان به رفتار پر از هیجان علیرضا دبیرواکنش نشان می دهد و می گوید: از حسابرسی‌ها نباید به عنوان ابزاری برای تسویه حساب‌های شخصی استفاده شود. نباید هنر تبدیل فرصت به تهدید را در رسانه‌ها انشا کرد. رفتاری که جدیدا از سوی برخی اعضا در پیش گرفته شده از بین بردن سرمایه‌هایی ملی است.

طرح ابهامات و انحرافات مالی شهرد‌‌اری از سوی برخی اعضای شورای شهر و از جمله علیرضا د‌‌بیر د‌‌ر شرایطی مطرح می‌شود‌‌ که طی ماه‌های اخیر، بارها طرح و تکرار شد‌‌ه است اما نهاد‌‌ های نظارتی و قضایی واکنش آشکاری نشان ند‌‌اد‌‌ه اند‌‌. بیش از آنکه نهادهای نظارتی و قضایی وارد مناقشات اعضای شورای شهر و شهردار تهران شوند، این گونه اظهارنظرها موجب تشویش اذهان عمومی و بی اعتمادی شهروندان تهرانی نسبت به اعضای شورای شهر و شخص شهردار خواهند شد.

آن چیزی که برهمگان واضح است، این است که آقای دبیر به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تنها وظیفه رسیدگی به گزارش های شهرداری در سال 92 را دارد و وظیفه رئیس شورای شهر و سازمان های قضایی است که چنانچه تخلفی در شهرداری وجود دارد، آن را اثبات و بعد از آن به اطلاع عموم مردم برسد.

این نکته نیز قابل توجه است که آقای دبیر سال هاست عضو شورای شهر تهران است و در کمیسیون برنامه عضویت دارند ، به نظر می رسد در این سال ها با توجه به نزدیکی که به شهردار تهران داشته است از عملکرد مدیریتی و مالی وی در شهر تهران خبر داشته است اینکه چرا هم اکنون و پس از سال ها نزدیکی صدای ایشان برای مفاسد شهرداری بلند شده است خود جای سوال است.به نظر می رسد اختلافات سلیقه ای برخی اعضای شورا و از جمله دبیر بر سر موضوعاتی خاص و برخی مسائل شخصی سبب شده که دبیر این موضعگیری را داشته باشد و شورای شهر را به حاشیه ای جدید وارد کند حاشیه ای که بیشترین استفاده را اصلاح طلبان در شرایط فعلی از آن خواهند برد.از سویی دیگر باید نقش اصلاح طلبان در این پروژه تخریب شهردار تهران نیز به صورت جدی بررسی شود که در این موقعیت حساس انتخابات این سیاهنمایی از کجا هدایت شده است .به نظر می رسد کشتی گیر شورا این بار با باراندازی که کرده خود اسیر بدل فن شده و و در سیاست ضربه فنی خواهد شد!