به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در همایش سراسری و کارگاه‌های تخصصی آموزشی الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان در خصوص مدیریت شهری و اقتصاد مقاومتی گفت: اغراق نیست که بگویم هرچه ابتدای امر نوشتیم را به اجرا درآوریم.

شهردار تهران تاکید کرد: در تفریغ بودجه ۹۵ درصد آن تا پایان سال محقق شده است. ‌قطعا اشکالاتی در مجموعه شهرداری تهران وجود دارد اما باید بپذیریم در ساختار اداری کشور مشکلات بسیاری وجود دارد و شهرداری تهران نیز به عنوان زیرسیستم، برخی از این مشکلات را داراست.

قالیباف با تاکید بر این مطلب که اجازه نداده‌ایم هزینه‌های جاری در شهرداری تهران افزایش یابد، گفت: تنها ۲۸ تا ۳۰ درصد بودجه در حوزه نگهداشت و جاری هزینه شده است.

شهردار تهران با تاکید بر این مطلب که انقلاب ما به لحاظ بنیادی و تمدنی با جهان سلطه در مبارزه است و ما باید در این زمینه به اقتصاد مقاومتی بیشتر توجه کنیم، تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی برای کشورمان اهمیت دارد. زمانی مبارزه ما تمام می‌شود که یا ما و یا نظام سلطه در خود تغییری ایجاد کرده باشیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی ترجمان مدیریت جهادی در حوزه اقتصاد است، گفت: مقاومت برای جلوگیری از فشارهایی که به کشورمان وارد می‌شود، الزاما تنها فشارهای ناشی از تحریم‌ها نیست.

وی توضیح داد: چرا که وقتی به اقتصاد جهانی شوک وارد می‌شود به طور حتم به ما نیز شوک وارد می‌شود. به همین دلیل در دوران پساتحریم نیاز بیشتری به اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت.

قالیباف اضافه کرد: در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی، کاهش فشارها و عدم شفافیت در سیستم  دو پیامد جدی است. تولید علم و دانشگاه با حوزه مدیریت و کارهای اجرایی قهر هستند و ما ظرفیت علمی بسیاری داریم و کمترین استفاده از آن می‌کنیم.

شهردار تهران با انتقاد نسبت به اینکه ما هزینه بسیاری برای تربیت نیروی انسانی متخصص صرف می‌کنیم اما این نیرو رها می‌شونند، گفت: از این بدتر اینکه برای واردات تکنولوژی نیز هزینه بسیاری می‌کنیم، در حقیقت صرف هزینه در این دو بخش نهایتا به ضرر کشور منتهی می‌شود.  ظرفیت علمی در کشور وجود دارد ولی کمترین اثر را در حوزه اجرایی دارد. ما متاسفانه حتی واردات چوب‌بستی نیز داشته‌ایم.

قالیباف با اشاره به ضرورت حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد کشور در گروی مولد بودن آن است، باید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت تولید کنیم، در حقیقت هر کشوری که این ۴ عنصر را تولید کند، یک کشور مولد است.

وی تصریح کرد: تبدیل این ۴ اصل به یکدیگر نیز ارزشی هم پایه تولید آنها دارد. ما باید بفهمیم چگونه می‌توانیم معرفت را به ثروت یا منزلت را به قدرت برسانیم و در حال حاضر هیچ موقع رابطه معرفت و ثروت و منزلت و قدرت را پیدا نکرده‌ایم.

شهردار تهران با انتقاد از شیوه‌های سنتی گفت: در طول تاریخ تبدیل قدرت و ثروت به یکدیگر به صورت سنتی و از راه‌های نادرست را شاهد بوده‌ایم، اما باید بدانیم که تبدیل ثروت به معرفت و منزلت نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و کشوری موفق خواهد بود که بتواند این ۴ اصل را به درستی به یکدیگر تبدیل کند.

قالیباف افزود: نهادهای اجتماعی ما هیچگاه در جامعه به خلاقیت، نوآوری و علم اندوزی بها نداده اند نظام اقتصادی ما نیز به دلیل گردش غلط همیشه به فکر رسیدن به سودهای کلان و راحت بوده‌اند و همیشه سعی کرده‌اند پول‌های کلان در کمترین زمان به دست بیاورند.

وی تاکید کرد: به دلیل همین ساختار اشتباه نهادهای اجتماعی همیشه مشوق محافظه کاری و رانت جویی بوده‌اند و نظام اقتصاد ما به دنبال رسیدن به سودهای کلان و سهل الوصول. 

شهردار تهران با بیان این مطلب که نباید در کشور تولید ثروت نامشروع امنیت داشته باشد، گفت: متاسفانه امروز تولید ثروت پاک و ناپاک با یک نگاه دیده می‌شود و این موضوع از چالش‌های جدی کشور به حساب می‌آید.

قالیباف با طرح این سوال که آیا ما موضوعات، چالش‌ها و مشکلات را نمی‌دانیم، پاسخ داد: قطعا همه موانع و مشکلات را می‌دانیم همه هم مددعی حل آن‌ها هستیم.

وی با طرح سوال دیگری ادامه داد: اما گیر کار کجاست؟ متاسفانه در یک اقتصاد وامانده‌ای فرو رفته‌ایم.

شهردار تهران توضیح داد: متاسفانه میان نفت بشکه‌ای ۱۲ دلار و ۱۲۰ دلار فرقی وجود ندارد و این نشان می‌دهد مشکل ما پول و اعتبارات نیست.

قالیباف با بیان این نکته که تقریباً حدود ۸۰۰ میلیارد دلار در یک دهه برای حوزه اشتغال هزینه شد، اما تفاوتی در این حوزه را شاهد نبودیم، گفت: حتی اگر اشتغال را در همان میزان که بود حفظ می‌کردیم اکنون وضع بهتری داشتیم.

شهردار تهران با اشاره به موج مشکلات متولدان دهه ۶۰ در حوزه ازدواج و مسکن گفت: در این دهه افزایش ولادت مشکلاتی را ایجاد کرد از شیر خشک، مدرسه چند شیفتی، پشت کنکوری‌ها و... و الان این مشکلات در حوزه مسکن و ازدواج هممچنان باقی است.

قالیباف به مشکلات آتی برای کشور اشاره کرد و گفت: در حقیقت نظام اداری کشور نتوانست حتی یکی از این موج‌ها را پیش‌بینی و با تدابیر لازم آن را اصلاح کند. متأسفانه دختران ۲۷-۲۸ ساله و پسران ۳۲ ساله به دلیل مشکلات این حوزه شانس ازدواج را از دست می‌دهند. در سال‌های آینده نیز با بحران پیری مواجه می‌شویم.

شهردار تهران عنوان کرد: در کمتر از ۸ سال آینده با بحران پیری در کشور مواجه می‌شویم و در این زمینه باید خدمات تأمین اجتماعی را تقویت کنیم.

قالیباف با اشاره به عملیاتی نشدن برنامه‌های توسعه گفت: ما تا کنون ۵ برنامه توسعه نوشته‌ایم که هر کدام را بازنگری کنیم این برنامه‌ها تا کنون ۲۵ درصد نیز اجرایی نشده است.

شهردار تهران در خاتمه تاکید کرد: چالش اصلی ما در کشور مدیریت است و باید این موضوع را اصلاح کنیم. در اقتصاد مقاومتی نیز رکن اصلی همین مدیریت است و با اصلاح آن می‌توانیم کارها را به پیش ببریم