به گزارش خبرنگار حوزه شهری پارس نیوز، اقبال شاکری، در پاسخ به این سوال که برنامه شهرداری برای ساماندهی ساخت و سازهای ساختمانی نیمه کاره که عمر بیشتر آنها به 20 سال نیز می رسد اظهار داشت: به طور کلی ساخت و سازهای نیمه کاره در کلانشهر تهران که عمر برخی از آنها به بیش از 20 سال می رسد، معضلاتی برای پایتخت ایجاد کرده است.

وی در ادامه افزود: از جمله این معضلات می توان به راکد شدن سرمایه های ملی و ایجاد ناامنی اجتماعی برای ابنیه مجاور و ناامنی برای بزهکاری در محیط اطراف این ساخت و سازها مهیا شده است. همچنین این ساختمان های نیمه کاره باعث زشتی چهره شهر به عنوان پایتخت شده است.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که شهرداری تهران درنظر دارد لایحه ای به شورای شهر ارائه دهد تا طبق آن چنانچه سازنده ساختمانی به دلایل متعدد و مختلف ساخت و ساز خود را طولانی کند مشمول جریمه خواهد شد خاطرنشان کرد: البته برخی از این ساخت و سازهای نیمه کاره مشکل اختلافی دارند. بدین معنا که بین صاحب ساختمان نیمه کاره و همچنین شهرداری تهران اختلاف نظر درباره تراکم وجود دارد که در صورت تصویب این لایحه حتی موارد اختلافی نیز باعث طولانی شدن ساخت و سازهای نیمه کاره نخواهد شد.

شاکری در ادامه تصریح داشت: البته ناگفته نماند که حجم ساخت و سازهای نیمه کاره به دلیل موارد اختلافی است. چنانچه در خیابان های پایتخت دیده باشید، بیشتر این ساخت و سازها مربوط به پروژه های بزرگ و چندین طبقه است و پروژه های کوچک این مشکل را کمتر دارند.

وی گفت: البته آمار دقیقی از میزان و تعداد ساخت و سازهای نیمه کاره در تهران در حال حاضر در دسترس ندارم و همچنین آماری از تعداد ساخت و سازهای نیمه کاره که مربوط به خود شهرداری تهران نیز هست، در حال حاضر موجود نیست. چنانچه این ساخت و سازها مجددا آغاز فعالیت کنند، سرمایه های خوابیده شده سرمایه گذاران برخواهد گشت.