پایگاه خبری تحلیلی پارس- اگرچه بحث استفاده از درب‌های شیشه‌ای مقابل واگن‌های مترو مسبوق به سابقه است و مدت‌هاست شهرداری و شورای شهر در این زمینه تدارک راهکار می‌بینند اما گویا مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد، شورای شهر اصرار بر نصب سریع‌تر این درب‌ها دارد و شهرداری مشکلات فنی و ساختاری نصب این درب‌ها را مطرح می‌کند.

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در کل دنیا تنها 40 کیلومتر خط مترو به این درها مجهز هستند، تصریح کرد: گران بودن، هماهنگ کردن این درها با سیستم ریلی، افزایش تعمیرات و افزایش گرمایش در ایستگاه‌های مترو از مهم‌ترین معایب این درها است.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه در خطوط متروی تهران 4 نسل قطار وجود دارد که هرکدام طراحی خود را داشته و درهایشان در محل‌های متفاوت قرار دارد، گفت: اگر بخواهیم درهای بازشوی ایمن در ایستگاه‌ها نصب کنیم باید منطبق با درهای یکی از این قطارها باشد و عملاً با نصب این درهای شیشه‌ای نمی‌توان از سه نسل دیگر قطارها استفاده کرد و این در حالی است که ما برای اداره خطوط از سایر خط‌های مترو قطار به سایر خط‌ها تزریق می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سیستم سیگنالینگ مترو دارای چندین نسل است، ادامه داد: برای نصب این درها باید سیستم سیگنالینگ مترو را یکپارچه کرد.

در این میان آمار خودکشی ها در ایستگاه های مترو بار روانی زیادی برای مدیریت شهری جهت اقدام در این زمینه ایجاد کرده است. برای مردم آنچه مهم است جلوگیری از استفاده خودکشی کنندگان از ایستگاه های مترو است و حق هم در این زمینه با مردم است، زیار مشاهده این چنین اتفاقاتی تاثیر نامطلوبی بر روح و روان شهرودان حاضر در صحنه اتفاق داردو البته این همه ماجرا هم نیست کما اینکه مدتی پیش، زن نابینایی هم بدون اینکه قصد خودکشی داشته باشد جان خود را بر اثر افتادن ناخواسته روی ریل های مترو از دست داد که بسیار حادثه دلخراشی یود.

تجربه های کشورهای مختلف دنیا نشان داده است که استفاده از این دربها تاثیر بسیار مطلوبی بر کاهش اتفاقات خواسته و ناخواسته ایستگاه های مترو دارد و لذا مردم حق دارند که در این مورد انتظار داشته باشند و این وظیفه مدیران شهری است که با فراهم کردن ساختارهای لازم و رفع موانع در این زمینه اقدام کنند.

از بین بردن خطرات احتمالی استفاده از خدمات شهری، باید به یک اصل در ارائه خدمات تبدیل شود و در ایجاد هر زیرساختی در خدمات شهری باید این نکته مورد توجه و تاکید باشد تا موانع ساختاری باعث بروز مشکل در تامین امنیت خدمات شهری نشود.