به گزارش پارس، بررسی لایحه «به روز رسانی تجهیزات و امکانات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و ارتقا سطح آموزش» در این سازمان سومین دستور جلسه روز گذشته شورای اسلامی شهر تهران بود که پس از بررسی اعضای شورای شهر تهران کلیات آن بدون درج اعتبارات و ارقام به تصویب رسید و مقرر شد شهرداری تهران ظرف یک ماه آینده لایحه مربوط به محل تامین اعتبار و سیستم مدیریت مالی برای ۴ سال آینده را تهیه و به شورا ارائه کند.
 
تخصیص سالانه ۱۳۰ میلیاردتومان برای تامین امنیت و ایمنی شهر زیاد نیست
 
رحمت اله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در تشریح این لایحه گفت: مصوبه ای در این خصوص  در هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در روز یکشنبه ۱۵ تیرماه سال ۹۳ به تصویب رسید که بر اساس آن شهرداری تهران ملزم شد لایحه مذکور را به شورا ارائه دهد.
 
وی با اشاره به اینکه در ماده واحده  این لایجه سه موضوع اساسی مد نظر اعضای شورا است، تصریح کرد: به منظور بهینه سازی تجهیزات امکانات ایمنی و آتش‌نشانی، حفاظت فردی و ارتقای سطح آموزش کارکنان این تکلیف برعهده شهرداری تهران گذاشته شد که این لایحه بعد از مدتی به شورا ارسال شد.
 
وی با بیان اینکه لایحه ارسالی شهرداری تهران در کمیسیون سلامت، بررسی و تقویت شد که خروجی آن تهیه ۵ ماده و ۶ تبصره است، افزود: برای تحقق این لایحه بر اساس پیش بینی های لازم ۵۵۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این اعتبار باید در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران تامین اعتبار شود.
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این لایحه در سه بعد مورد تاکید شورای شهر تهران واقع شده است، تصریح کرد: در فصل اول توسعه و به روزرسانی تجهیزات و امکانات و ارتقای سطح آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در مواردی همچون ارتقای ناوگان خودرویی عملیاتی و پشتیبانی، ارتقای تجهیزات عملیاتی، تجهیزات مخابراتی و هوشمندسازی سامانه‌های ستاد فرماندهی و توسعه کمی و کیفی و ارتقای سطح آموزش مورد بررسی قرار گرفت و برای هر کدام نیز به تفکیک هزینه‌ها تعیین شد.
 
حافظی ادامه داد: هم‌اکنون ۱۴۱ دستگاه خودرو در آتش‌نشانی داریم که از این تعداد ۵۶ دستگاه فرسوده یا از رده خارج و ۸۴ دستگاه آماده به کار است وبرای وضعیت بهینه نیز ۳۶۵ دستگاه پیش بینی شده، همچنین برای ارتقای ناوگان خودوریی عملیاتی و آتش نشانی اعتبار ۳۷۸ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
 
وی همچنین گفت:‌ برای ارتقای ناوگان خودرویی  تجهیزات عملیاتی، مخابراتی و هوشمندسازی سامانه های ستاد فرماندهی ۷۲ میلیارد تومان و برای برنامه توسعه کمی و کیفی و ارتقای سطح مهارت و آموزش کارکنان نیز  ۹۹ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
 
حافظی درباره چگونگی تامین اعتبار مورد نیاز نیز گفت:‌ در یکی از ماده‌های این لایحه تاکید شده است که سازمان آتش‌نشانی نسبت به ارئه لایحه درآمد پایدار در مدت زمان یک ماه آینده اقدام کند.
 
علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شوای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه نیاز واقعی تمامی سازمان ها و شرکتها بیش از منابع موجود  است که در اختیار آنها قرار می گیرد، گفت: باید در تعیین اعتبارات مورد نیاز میزان تطابق آن با برنامه ۵ ساله مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی اظهار داشت: آنچه در شورا مصوب شود لازم الاجرا است و اگر بدون انطباق با برنامه ها باشد می تواند اولویت های پیش بینی شده را تحت تاثیر قرار دهد.
 
دبیر با بیان اینکه تمام کمیسیون ها به صورت تخصصی به موضوعات خود می پردازند،   تاکید کرد: ابتدا باید محل تامین اعتبارات مشخص شود و در نهایت برای اعتبار هزینه در نظر گرفته شود.
 
در ادامه محسن سرخو عضو دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که موجب شد حادثه میدان جمهوری اتفاق بیفتد عدم وجود مکانیزم مشخص برای تعمیر و نگهداری از تجهیزات آتش‌نشانی بوده است این درحالی است که در لایحه ارائه شده تنها به موضوع خرید پرداخته شده است.
 
وی در ادامه بر لزوم تامین لباس های ضدحریق برای آتش نشانان برای انجام  راحت‌تر عملیات ها در شرایط مختلف تاکید کرد و ادامه داد: باید در این لایحه سیستمی اندیشیده شود تا تجهیزات و آموزش ها هر ۵ سال یکبار مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.
 
وی پیشنهاد داد تا بودجه مورد نیاز برای این لایحه از محل صرفه جویی بودجه شهرداری تهران برای سالجاری تامین شده و در سال آینده در قالب بودجه سنواتی قرار گیرد.
 
ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه لایحه ارائه شده در برنامه دیده نشده است بر لزوم تعیین محل اعتبار این لایحه تاکید کرد.
 
احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران  شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به این لایحه دیر پرداخته شده است اظهار داشت: روزانه بیش ۳۰۰ مأموریت در شهر تهران توسط آتش نشانی انجام می شود و ارائه این لایحه فرصت خوبی برای آتش نشانی است.
 
وی لزوم استفاده از سیستم های نوین در آتش نشانی تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم با سیستم سنتی پیش برویم اهداف مورد نظر در خصوص آتش نشانی محقق نمی شود.
 
دنیامالی با ابراز نگرانی از ساختمان های بلند از نگاه امداد آتش نشانی و همچنین محل تامین بودجه مورد نیاز  این لایحه اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲۰ ایستگاه آتش‌نشانی در شهر تهران فعالیت می‌کنند و در این طرح ۱۴۰۰ نیرو به ناوگان آتش‌نشانی اضافه می‌شود و افزایش این تعداد برای بنده غیرقابل توجیه است.
 
وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: می توان به کلیات این لایحه که توسط شهرداری ارائه شده است رای داد و به مدت یک ماه به شهرداری فرصت داده شود که به تهیه موضوع اعتبارات و ارائه آن به شورا اقدام کند.
 
اسماعیل دوستی عضو  شورای شهر تهران در جریان بررسی این لایحه اظهار داشت: آتش نشانی در این قالب لایحه ای آورده است مبنی بر این که تجهیزاتش به روز رسانی شود و هیچ اشکالی ندارد که شورا به سازمانی ماموریتی بدهد تا آن سازمان منابع جدیدی برای محقق شدن  ماموریتهایش پیدا کند.
 
تقویت آتش نشانی از نان شب برای شهر تهران واجب تر است
 
رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران در جلسه علنی امروز گفت: پس از حادثه جمهوری که بخشی از علت آن مربوط به نردبان های هیدرولیکی و بالابر بود در شورای شهر دو فوریتی امضا شد تا پیرامون تجهیزات آتش نشانی بررسی هایی انجام شود.
 
معصومه آباد با اشاره به زمان امضای مصوبه دو فوریت، اظهار کرد: در آن زمان عنوان کردم که در برنامه ۵ ساله دوم به طور مشخص سالیانه به روز رسانی تجهیزات آتش نشانی آمده است اما با توجه به حادثه جمهوری بررسی هایی بر روی تجهیزات آتش نشانی انجام شد.
 
وی اضافه کرد: نتیجه بررسی های جامعی که در آن زمان انجام شد این بود که باید خارج از برنامه تجهیزات آتش نشانی به روز شود. این در حالی است که سازمان آتش نشانی برای روشن شدن و تامین منابع مالی دو پیشنهاد دارد که اگر یک ماه فرصت داده شود، پیشنهاداتش را عنوان خواهد کرد.
 
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران ادامه داد: به روزرسانی تجهیزات آتش نشانی از نان شب هم واجبتر است در این راستا اگر به آتش نشانی یک ماه فرصت داده شود می تواند لایحه ای بیاورد که در زمینه خودکفا باشد.
 
سازمان آتش نشانی باید مرکز آموزش در خاورمیانه شود
 
محمد حقانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این مصوبه بارها در کمیسیون مرتبط مورد بررسی قرار گرفته است گفت: در اساسنامه این سازمان دقیقا به موضوع استقلال مالی تاکید شده است، ما در برخی سازمانها نمی توانیم بهای خدمات را پرداخت کنیم اما در این سازمان باید بخشی از هزینه ها توسط شهرداری پرداخت شود.
 
وی هدف  افزایش نیروی انسانیرا به کارگیری آنها  در زمان اضطرار دانست و در خصوص محل تامین مالی این لایحه اظهار داشت: ما در مقابل اتفاقاتی که در شهر می افتد مسئولیم، ضمن اینکه ۲ درصد  از کل بودجه شهرداری برای استفاده  آتش نشانی  تصویب شده است.
 
وی با بیان اینکه بحث توسعه کمی و کیفی و ارتقا سطح مهارت در آتش نشانی تا حدود زیادی مغفول مانده است، گفت: باید دانشکده آتش نشانی فعال شده و تبدیل به مرکز آموزش آتش نشانی در خاور میانه شود.
 
علت حادثه جمهوری نداشتن مهارت کاربر در استفاده از تجهیزات بوده است
 
فاطمه دانشور عضو شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص اعلام کرد : بنابر آخرین اطلاعات و نظر کارشناسی دادگاه  در خصوص حادثه خیابان جمهوری، آتش نشانی مقصر شناخته شده و علت آن نداشتن مهارت کاربر در استفاده از تجهیزات بوده است.
 
وی با تاکید بر اینکه عدم آموزش  سبب بروز این حادثه شده است، اظهار داشت: این موضوع نشان می دهد که باید سازمان آتش نشانی تقویت شود.
 
معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص علل این حادثه اظهار داشت: آن کسی که نرده بان را هدایت می کرده است در حقیقت هدایتگر بالابر بوده و نه نرده بان.
 
اقبال شاکری نیز در این خصوص اظهار داشت: من با کلیات برنامه موافق هستم اما نمی توان برای موضوعی که ممکن است در آینده مصوب نشود تصمیم گیری کرد.
 
محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تدوین این لایحه درخواست شورا بوده و شهرداری به آن تمکین کرده است گفت: شهرداری می تواند لایحه درآمدی خود را در آینده بیاورد و بر اساس آن لایحه اعتبارات این لایحه را مورد تصویب قرار داد.
 
احمد حکیمی پور عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص اظهار داشت: برنامه بدون بودجه معنی ندارد؛ بر روی این لایحه خوب کار شده است و می توانند این لایحه را همزمان با پیشنهاد اعتبارات آن ارائه دهند.
 
محسن پیرهادی نیز در این خصوص اظهار داشت: اصل موضوع مورد تاکید است اما اعتبار مورد نیاز رقم بزرگی است و نمی توان به راحتی آن را تامین کرد.
 
وی اظهار داشت: آنچه مشخص است محل ۲ درصد مشخص شده کفاف نیازها را نمی دهد و اگر هم منابعی را برای آینده بگذاریم اجرایی نمی شود بنابراین باید اجازه دهیم از سرجمع اعتبارات، هزینه مورد نیاز انجام شده و سازمان بتواند در یک ماه آینده لایحه اعتبارات خود را تهیه و ارائه کند.
 
رحمت الله حافظی در جمع بندی این دستور جلسه اظهار داشت: این لایحه در کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تقویت شده است، و ظرفیت فعلی سازمان آتش‌نشانی پاسخگوی نیازهای کنونی شهر تهران نیست. این لایحه تکلیف شورای شهرتهران بوده  است که در مدت زمان یکساله تهیه شده است.
 
حافظی اعلام کرد:‌ اعتبار مورد نیاز قرار است در چهار سال آینده تامین شود؛ یعنی سالانه ۱۳۰ میلیارد باید تامین  اعتبار شود، آیا این اعتبار برای تامین امنیت و ایمنی شهر تهران رقم زیادی است؟ آیا این بودجه در برابر ۱۵ هزار میلیارد تومان زیاد است؟
 
وی گفت:‌ برای تامین این اعتبار شهرداری تهران را الزام کنید از محل صرفه‌جویی اعتبارات، اصلاحیه بودجه‌  آخر سال  یا جشنواره‌های متعددی که هر سال برگزار می‌کند، بودجه مورد نیاز را برای به روزرسانی تجهیزات و امکانات سازمان آتش نشانی تامین کند. اگرچه سازمان مربوطه نیز باید برای درآمدهای پایدار خود لایحه‌ای را تنظیم و برای شورا ارسال کند.
 
 مهدی چمران در پایان این دستور جلسه با بیان اینکه کسی با اصل موضوع آتش نشانی مخالف نیست و صحبت ها برای روشن شدن برخی موضوعات است، اظهار داشت: افزایش ۱۴۰۰ نفری در نظر گرفته شده در این لایحه بر اساس برنامه ۵ ساله دوم شهرداری است.
 
وی با بیان اینکه باید در خصوص خرید های خارجی آتش نشانی موضوع خدمات پس از فروش از جمله تعمیر، نگهادری و آموزش مورد توجه قرار گیرد، افزود: موضوع تعمیر و نگهداری و آموزش برای تاکید در متن این لایحه گنجاده می شود.
 
 در پایان این دستور جلسه، با رای اعضای شورای شهر تهران کلیات متن تهیه شده توسط کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به تصویب رسید و مقرر شد ظرف یک ماه آینده منابع مالی و سیستم مدیریت مالی آن به شورا ارائه شود.  
 
دولت برای جبران هزینه افزایش سوخت تاکسی ها راهکاری بیاندیشد
 
در این جلسه شورا احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جریان  بررسی لایحه "دستور العمل ساماندهی تاکسی های گردشی در شهر تهران" گفت: هدف این لایحه تبدیل تاکسی های گردشی به تاکسی های خطی و یا تاکسی ها با عملکرد فراخوان بوده و زمان بندی اجرای آن از سال ۸۸ و افق آن نیز سال ۹۵ مشخص شده بود.
 
وی با اشاره به سابقه مکاتبات این لایحه در دور سوم شورای شهر تهران و بیان دلایل آن، خواستار رد مصوبه مذکور به دلیل پیاده سازی اهداف آن در طرح جامع حمل و نقل و برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران و گذشتن از برنامه زمانبندی لایحه شد.
 
عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در همین خصوص به دلایل رد این لایحه توسط کمیسیون مربوطه که گذشتن از زمان اجرای طرح و اعمال مفاد آن در سایر برنامه ها بود، پرداخت.
 
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در پایان با بیان دلایل رد این مصوبه تاکید کرد : علت رد کردن این لایحه موضوع محتوایی آن نیست اما باید این لایحه یا توسط شهرداری پس گرفته شود و یا شورای شهر رای به خارج شدن آن از دستور دهد.
 
مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این لایحه به موضوع یکسان سازی نرخ بنزین اشاره کرد و گفت: این یکسان سازی فشار مضاعف جدیدی را به قشر زحمت کش تاکسیرانان  وارد کرده است.
 
وی با بیان اینکه کسی به اعتراض این افراد توجهی نمی کند اظهار داشت: موضوعات این چنینی سبب می شود که تاکسی داران از شیوه های دیگری برای جبران هزینه های خود استفاده کنند.
 
وی خواستار جبران هزینه ها تحمیلی توسط دولت شد و تصریح کرد: میزان افزایش نرخ کرایه تاکسی ها برای سالجاری در حدود ۱۵ درصد بود این در حالی است که نرخ بنزین موجب افزایش ۲۰ درصدی هزینه های این افراد شده است.
 
وی ادامه داد: می توان با ارائه راهکارهایی همچون ارائه یارانه اقدام به ساماندهی این موضوع کرد والا باید بپذیریم که تاکسی ها مجاز به استفاده از روش های دیگری برای جبران هزینه هایشان هستند.
 
عباس جدیدی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در همین خصوص به موضوع تاکسی های گردشی اشاره کرد و گفت: امروز در دنیا تاکسی ها تنها برای تردد دربستی استفاده می شوند و باید فکری اساسی در این خصوص و به ویژه در تاکسی متر دار شدن تاکسی ها  شود.
 
محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این موضوع خواستار عدم طرح موضوعات خارج از دستور شد وگفت: شورای شهر یک بار نرخ کرایه ها را افزایش داد و هم اکنون هیچ طرح و یا لایحه ای برای افزایش مجدد نه در شورا و نه در کمیسیون و نه در کمیته و نه در شهرداری برای این موضوع وجود ندارد.
 
وی تاکید کرد: اگر قرار به انجام تغییرات در نرخ ها باشد این کار باید به صورت اصولی توسط شهرداری پیشنهاد داده شده و به صورت کارشناسی در شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد.
 
چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران  در پایان اظهار داشت: این مشکل هم اکنون وجود دارد و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود تا این مشکل به صورت قانونی برطرف شود.
 
در پایان بررسی این دستور با رای اعضای شورای شهر لایحه ساماندهی تاکسی های گردشی از دستور کار شورای شهر خارج شد.