به گزارش پارس‌؛ سمانه زمانی گرمسیری درگفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سیاست های محدود کننده در پارک های بدون دخانیات گفت: اداره کل سلامت شهرداری تهران در پارکهای بدون دخانیات در نقاط مختلف ورودی و داخل پارکها، تابلوهایی درباره ممنوع بودن استعمال دخانیات نصب کرده است .همچنین چاپ بروشور و توزیع آن در نقاط مختلف بوستان درباره مضرات استعمال دخانیات، ممنوع بودن فروش سیگار در کیوسک های داخل و اطراف پارک از برنامه های پارک بدون دخانیات است. ممانعت از ورود افراد سیگار به دست و هدایت به بیرون شهروندانی که در داخل پارک قصد استعمال دخانیات داشته باشند از دیگر سیاست های مدیریت شهری برای جلوگیری از استعمال دخانیات در این پارک ها است.  
 
وی ادامه داد: برگزاری سمینارهایی درباره مضرات استعمال دخانیات و راهکارهای ترک سیگار به صورت هفتگی و همچنین استقرار یک مشاور دائمی از اهم اقداماتی است که در پارک بدون دخانیات انجام می شود.
 
زمانی با بیان این که طبق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن، همه متولیان امر باید در کنار شهرداری بر تحقق جامع و کامل پارک بدون دخانیات حضوری فعال داشته باشند گفت: متاسفانه عرضه روز افزون و شایع مواد دخانی (قلیان) در اماکن تفریحی و رستورانها و قهوه خانه ها، تبلیغات فریبنده در مورد قلیان و تنباکوهای میوه ای و معطر، تغییر مصرف قلیان از فرم سنتی در سنین بالا به فرم مدرن (میوه ای و...) از سنین پایین تر و استفاده از آن به عنوان یک وسلیه تفریحی، نداشتن «مهارت زندگی» لازم برای مقابله با استرس ها و ناملایمات از جمله مهارت «نه گفتن»  همه و همه دست به دست هم داده و منجر به بروز پدیده جدید تهدید کننده سلامتی کشور به صورت افزایش شیوع مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان در بین زنان و مردان، نوجوانان و جوانان به عنوان یک تفریح و تفنن شده است. این در حالی است که در بسیاری از موارد، انتخاب مکان عرضه مواد دخانی توسط خانواده صورت گرفته وزمینه ساز ورود نوجوانان و جوانان به اعتیاد مواد دخانی خواهد بود.
 
وی با اشاره به این که  مصرف دخانیات مهمترین عامل مرگ های قابل پیشگیری است  گفت:دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی است که بیش از ۴۰ نوع از آنها مواد محرک یا سمی و سرطان زا هستند. در بین این مواد شیمیایی، گازها و بخاری های متنوعی وجود دارد که از نظر غلظت حامل مواد خاصی هستند که آلایندگی آنها ۵۰ هزار برابر بیشتر از آلوده ترین شهرهای جهان است. حرارت ناشی از کشیدن سیگار نیز می تواند به ۶۰۰ درجه سانتی گراد برسد که مضر است. استنشاق گازهای سمی، غشاهای مخاطی حساس بدن را در معرض مواد شیمیایی سوزاننده قرار می دهد که این کار باعث تحریک بافت ها می شود.
 
زمانی با بیان این که سیگاری های بزرگسال به طور متوسط بیش از ۱۳ سال از زندگی خود را به دلیل مصرف سیگار از دست می دهند گفت: تقریباً ۵۰ درصد سیگاری ها از بیماری های مرتبط با تنباکو می میرند. جزء اعتیاد آور سیگار، نیکوتین است که با اثر بر دستگاه اعصاب مرکزی موجب اعتیاد می شود. نیکوتین سیگار و تنباکو به سرعت جذب جریان خون می شود و ظرف ۳۰ ثانیه به مغز می رسد و روی سلول های عصبی آن اثرمی گذارد. میانگین سن شروع سیگار در کشور در مردان ۱۹ سال و در زنان ۲۱ سال است میانگین تعداد سیگار مصرفی در کل کشور در روز نیز ۱۴-۱۳ عدد در گروه ۶۵-۱۵ ساله است. به نظر می رسد با این اوصاف ضرورت مشارکت در مداخله، از طریق همه نهادها، سازمانها، موسسات، گروهها و انجمن های متولی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.