به گزارش خبرنگار حوزه شهری پارس نیوز، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، با ارائه اسنادی، در یک نشست خبری اعلام کرد قصد دارد در صورتی که توضیحات شهردار پایتخت قانع کننده نباشد، او را استیضاح کند.
 
قناعتی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سئوالی که میزان همراهی سایر اعضای شورای شهر را در تعقیب پرونده تخلفات ساخت و ساز در هتل اسپیناس پرسیده بود، گفت: موضوعی که می خواهیم مطرح کنیم باید افکار عمومی و کارشناسان بررسی کنند. این تخلفات که امروز بیان شد باید دنبال کنیم ببینیم چقدر با مباحث فنی سازگار است.بنده مطمئن هستم در صورتی که از پاسخ شهردار تهران قانع نشدم، بحث استیضاح آقای قالیباف را مطرح می کنم و حتما یک سوم اعضای شورا نیز با من همراه می کنند. اگر هم اعضای شورای شهر همراهی نکردند، من به وظیفه خود عمل می کنم.
 
قناعتی درباره تخلفاتی که در ساخت و ساز هتل اسپیناس به وجود آمده گفت: ساخت طبقات 17 و 18 و 19 و 20 این هتل غیرقانونی است. شهرداری راسا و بدون ارجاع به کمیسیون ماده 5 این اضافه طبقات را مجدز داده و حتی طبقه 18 این هتل را شخصی به نام عابد ملکی امضا کرده و به صاحب این هتل مجوز ساخت داده. شهردار تهران هم در برنامه تلوزیونی اعلام کرد تخلف نشده. باید از او پرسید چرا در افکار عمومی می گویید که تخلفی صورت نگرفته با وجودی که تمام این موارد تخلف است؟
 
این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سئوال دیگر درباره میزان پولی که شهرداری برای این تخلف گرفته، گفت: درباره مسایل مالی این پروژه دنبال نکرده ام شهرداری برای این تخلف چقدر پول گرفته است.
 
اعتراض قناعتی به شهردار: خود گویی و خود خندی؟
 
قناعتی در بخش دیگری از سخنانش، با کنایه به شهردار تهران گفت: در پیگیری این مسایل، نگاه سیاسی ندارم. باید یک جای کار دنبال متخلف باشیم. چرا خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی؟ باید جلوی کار را از کجا گرفت؟ کجا باید با این تخلفات برخورد شود؟ چه کسی باید جلوی این کارها را بگیرد؟ من درباره این تخلف نظر دادم و مهندسان تهران و افکار عمومی بگویند این نظر درست است یا نه. 31 عضو شورای شهر وجدان دارند و هر کس بر اساس وجدان خودش اینت مسئله را مطرح می کند.
 
این عضو هیات رئیسه شورای شهر ادامه داد: ما تا جایی که قانع شویم، جلوی افکار عمومی این مسئله را مطرح می کنیم و انتظار داریم شهردار بیاید و توضیح بدهد. اگر هم اشتباه کردم عذرخواهی می کنم و اگر اعضای شورای شهر هم همراهی نکردند، نام کسانی که همراهی نکرده اند را اعلام می کنم.
 
او در پاسخ به این سئوال که واکنش شهردار به سئوال شما چه بود، گفت: آقای قالیباف در پاسخ به این سئوال من به تراکم مجاز اشاره کرد ولی این تراکم مجاز در بحث خط آسمان نباید وارد شود. این که خط آسمان را تا چه سقفی مجازیم بالا ببریم، کمیسیون ماده 5 باید نظر بدهد و شهرداری نمی تواند راسا مجوز بدهد.
 
هتل اسپیناس مشکلات ایمنی در مقابل آتش دارد
 
قناعتی با اشاره به اینکه بخش خصوصی سرمایه گذار هتل اسپیناس است، گفت: از سرمایه گذاری آنها حمایت می کنیم اما در چهارچوب قانون باید کارها انجام شود.
 
او درباره سایر مشکلات هتل اسپیناس گفت: طبقات این پروژه، دو سه مشکل دارد که اساسی ترین آنها را گفتیم. 22 موضوع باید در ساختمان سازی رعایت می شده که این هتل استاندارد ایمنی آتش نشانی را رعایت نکرده است. آتش نشانی تایید کرده که این مشکل وجود دارد. اگر چک لیستی تهیه شده، نشان دهند تا ببینیم با مبانی فنی و علمی همخوانی ندارد.
 
قناعتی درباره تذکر خود به قالیباف درباره اضافه ساخت در این هتل گفت: تذکری در این باره خدمت شهردار تهران دادم و پاسخی که فرستادند قانع کننده نبود، روال و قانون این است که اگر عضوی قانع نشود، در مرحله دوم، درخواست طرح سئوال می کند. ما به رئیس شورای شهر نامه رسمی درباره سئوال خود دادیم و 2 -3 روزی است که نامه به شهرداری فرستاده شده و شهردار 10 روز پس از گرفتن نامه، مهلت دارد که بیاید و در صحن علنی شورای شهر توضیح دهد. اگر بنده قانع شدم، مستندات و مدارک آوردند و مسایل قانونی بود، اعلام می کنم قانع شده ام در غیر این صورت، با امضای یک سوم اعضای شورای شهر، شهردار به استیضاح می رود. این نشست خبری امروز فقط در پاسخ به شهردار محترم تهران بود که اعلام کردند هیچ تخلفی انجام نشده، من هم این نشست را تشکیل داده ایم که توضیح بدهم تخلف شده. مجوز ساخت طبقه 20 را ایشان امضا کرده اند و باید پاسخ بدهند.
 
سرنوشت شهردار متخلف، ارتقا در شهرداری
 
عضو هیات رئیسه شورای شهر درباره سرنوشت شهردار متخلفی که مجوز اضافه ساخت را داده، گفت: ما در تذکری که دادیم گفتیم با هر کسی غیرقانونی عمل کرده، برخورد کنید. شهردار تهران نه تنها با این فرد برخورد نکرد، بلکه او را از منطقه ای به منطقه دیگر آورده. این مسئله باعث شد من ترغیب شوم که مسئله را دنبال کنم که چرا به فرد متخلف دوباره مسئولیت داده اند. حتی اگر این طبقات را در کمیسیون ماده 5 می آورند و دستور می گرفتند باز هم قانع کننده بود. ولی مسئله این است که شهردار راسا دستور داده است و این غیرقانونی است. مجوز ساخت طبقات 18 و 19 و 20 در تاریخ 18 اردیبهشت 92 دستور داده شده، شورای عالی معماری و شهرسازی شهرداری که اصلا اجازه این کار را ندارد، این مجوز را داده. حتی مجوز داده اند در طبقه 20، استخر ساخته شود. ما پرسیدیم وقتی آب را روی ساختمان رها می کنید، اینجا دچار مشکل می شوند خودشان گفتند دارند حوضچه می سازند و استخر نیست.