طرح " الزام شهرداری تهران به ترویج آثار و اندیشه های امام ره" که در سال 87 به تصویب شورای سوم رسیده بود در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه دوره چهارم با الحاق تبصره تشکیل کمیته برنامه ریزی و نظارت بر حسن اجرای این مصوبه، اصلاح شد.

 احمد حکیمی پور رییس کمیسیسون فرهنگی و اجتماعی شورا درجریان بررسی طرح اصلاحیه مصوبه "الزام شهرداری تهران به ترویج آثار و اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام (ره)" اظهارداشت: با توجه به اینکه در آستانه سالگرد ارتحال امام قرار داریم ضرورت انسجام بخشیدن به تمامی فعالیت هایی که در حوزه حفظ آثار و نشر اندیشه‌های امام خمینی (ره) در تمام حوزه‌های شهرداری و فرهنگی تهران صورت می‌گیرد احساس می شود. بنابراین پیشنهاد کمیسیون بر این است که مصوبه سال 87 شورا با الحاق کمیته برنامه ریزی و نظارت بر اجرای مصوبه اصلاح شود.

وی تاکید کرد: وجود این کمیته اجرایی و نظارتی کمک می کند که تمامی فعالیت‌های فرهنگی و انقلابی شهرداری و مجموعه های تابعه برای نشر آثار و اندیشه‌های امام( ره) سامان دهی شده و از هزینه های دوباری کاری جلوگیری شود.

محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز با اشاره بر ضرورت تولید برنامه های محتوایی در جهت نشر اندشه های امام راحل خاطر نشان کرد: آنچه از روح این اصلاحیه استنباط می شود این است که ساختاری جدید برای مرکز حفظ نشر و آثار امام (ره )قرار است ایجاد شود، این در حالی است که شهرداری تهران مجموعه هایی را در اختیار مرکز حفظ نشر آثار امام ره قرار داده است اما برخی از این مجموعه ها فعالیت محتوایی برای انتشار آثار ندارند و کاملا منفعل هستند.

پیرهادی یادآور شد: این در شرایطی است که نسل امروز و فردای انقلاب باید با برنامه های محتوایی که ما از آثار و اندیشه های امام ره تولید خواهیم کرد پیوندی با تاریخ انقلاب برقرار خواهند کرد.

احمد مسجد جامعی که در دوره سوم شورا طرح مذکور را به مناسبت یکصدومین سالگرد تولد امام ره در سال 87 پیشنهاد و به تصویب رسانده بود، در خصوص این اصلاحیه گفت: در بند دوم این سند تبصره ای مبنی بر اینکه شهرداری تهران ملزم است هر شش ماه یکبار گزارشی در خصوص فعالیت هایی که در زمینه حفط اثار امام (ره) داشته است به شورا اشاره دهد.

وی افزود: تشکیل چنین کمیته نظارتی و اجرایی این موضوع را قائده مند خواهد کرد.

رحمت اله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا نیز اظهارداشت: در مصوبه سال87 موضوعاتی از جمله مطالعه ساماندهی و باز پیرایی خیابان ایران طراحی و ساخت یادمان امام در خیابان امام خمینی (ره)، ثبت رسمی فضاهای فرهنگی و انقلابی شهر تهران که رد پایی از انقلاب در آنها وجود دارد مطرح است و اشاره ای به ایجاد ساختار جدیدی برای حفظ نشر آثار امام ره به چشم نمی خورد.

وی افزود: در کمیته برنامه ریزی و نظارتی که کمیسیون فرهنگی پیشنهاد داده است می توان یکی از اعضا شورا را نیز به عنوان عضو ناظر در نظر گرفت.

غلامرضا انصاری نیز افزود: رابطه بین نسل آینده و آثار امام (ره) به صورتی است که اگر هر چقدر در آن حوزه فعالیت کرد باز هم کم است.

وی افزود: شهرداری تهران همانطور که در ارتباط با حفظ و نشر آثار دفاع مقدس فعالیت های قابل تحسینی انجام داده است می تواند در حوزه انتشار فیلم ها و عکس ها و نوارهای صوتی بر جای مانده از امام (ره ) نیز برای پیوند میان نسل آینده و آشنایی با سیر تاریخی این شخصیت بسیار موثر باشد.

مجتبی شاکری نیز اظهار داشت: مرکز حفظ آثار امام (ره) در حوزه حفظ آثار کارهای بسیار خوبی انجام داده است. حتی اقدام به جمع آوری خاطراتی استانی از امام (ره) کرده‌اند. همچنین در برنامه 5 ساله شهرداری ملزم شده است که در راستای اجرای مصوبه دره سوم شورا فعالیت های را دراین حوزه داشته باشد.

اسماعیل دوستی نیز خاطر نشان کرد: مرکز حفظ نشر آثار امام به هیچ وجه منفعل عمل نکرده است.

وی از شهرداری نیز به دلیل فعالیت هایی که در حوزه انتشار اندیشه های امام داشته است تشکر کرد.

بر اساس گزارش مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در نهایت اعضای شورا الحاق تبصره تشکیل کمیته پیگیری و اجرای مصوبه متشکل از معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به عنوان رییس، رییس مرکز ترویج آثار و اندیشه‌های امام (ره) به عنوان دبیر کمیته، نماینده مرکز نشر آثار حضرت امام ره ، معاون خدمات شهری و یک نفر از اعضای شورا به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به عنوان ناظر را به تصویب رساندند.

رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری ضمن قدردانی از اقدام شهرداری در ایجاد نگارخانه شهر گفت: باید توجه داشت نصب تابلوهای تبلیغاتی با این مضمون باید در مکان هایی باشد که شهروندان امکان توقف و تامل داشته باشند.

در ابتدای یکصد و پنجاه و یکمین جلسه شورا، اسماعیل دوستی، نایب رییس کمیسیون عمران شورا گفت: پیش از هر موضوعی لازم می دانم درگذشت دکتر آیینه وند را به مردم کوهدشت، استان لرستان و کشور ایران تسلیت بگویم. تذکر من نسبت به تنظیف معابر شهر تهران است که در حد قابل قبولی انجام نمی شود.

وی ادامه داد: بر طبق بند 2 ماده 55 قانون شهرداری ها وظیفه تنظیف معابر به عهده شهرداری است که متاسفانه این وظیفه به عهده پیمانکاران گذاشته شده و آنان نیز آنطور که باید در انجام وظایف کوشا نیستند. خیابان های اصلی و نیز معابر فرعی تهران چهره مناسبی ندارند و من خواستار رسیدگی بیشتر به وضعیت نظافت معابر هستیم.

تذکر درباره نصب تابلوهای شهری

شاکری، رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری گفت: من هم از اقدام ارزنده نگارخانه شهر توسط شهرداری تشکر می کنم اما باید توجه داشت نصب تابلوهای تبلیغاتی با این مضمون باید در مکان هایی باشد که شهروندان امکان توقف و تامل داشته باشند. به نظرم پل طبیعت برای این اقدام بسیار مناسب تر بود تا حاشیه ی بزرگراه ها .

وی همچنین اظهار کرد: نکته ی دیگر این است که بهتر است برآورد هزینه ای بشود که اگر قرار بود این اقدام توسط پیمانکارن انجام می شد چه مقدار هزینه در بر داشت که اگر با توجیه همراه بود این کار را به پیمانکاران واگذار کنیم.

شاکری در پایان به جلسه کمیسیون فرهنگی که با حضور مسئولان موسسه همشهری برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: در جلسه ای که داشتیم مطالبی در خصوص مضمون ،تیتر و نظام اداری و مالی این نشریه مطرح شد و من از شورا می خواهم که ضمن دعوت از مسئولان موسسه این توضیحات نیز در صحن مطرح گردد.

شهرداری هر چه زودتر شبکه دوربین های تونل ها را تکمیل کند

رضا تقی پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری نسبت به کمبود تعداد دوربین های نظارتی در تونل های تهران ابراز گلایه کرد و گفت: متاسفانه به دلیل کمبود دوربین های نظارتی در تونل صدر نیایش و نیز تونل توحید شاهد هستیم که خودروها به خط اضطرار تجاوز می کنند و هنگام رسیدن به دوربین ها سعی در ورود به خطوط اصلی می شوند که این امر موجب بروز بی نظمی و ایجاد ترافیک می کند.

تقی پور تصریح کرد: حال که این تونل ها از افتخارات شهر تهران به شمار می‌آبند شایسته نیست شاهد چنین وضعیتی در داخل آن باشیم.

حقانی: آخرین اختیار شورا در خطر است

محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: با تعبیر مقام معظم رهبری در مورد شوراها امروز نگاه بیش از 1500 شورا در کشور به شورای تهران است حال انکه با لایحه وزارت کشور این جایگاه در معرض تهدید قرار گرفته است.

حقانی با اشاره به محدودیت اختیار شورا در عزل و نصب و استیضاح شهردار گفت: اگر این آخرین اختیار هم از شورا گرفته شود شورا به مانند شیر بی یال و دم تبدیل خواهد شد بنابراین پیشنهاد می کنم قبل از اینکه این لایحه در مجلس مطرح شود در جمع ما 31 نفر این موضوع به خوبی کارشناسی شود و آسیب های آن شناسانده شود.

پاسخ اعتراض فرمانداری به متن اصلاحیه بودجه سال 93 شهرداری تصویب شد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: اعتراض فرمانداری به متن اصلاحیه ردیف اعتباری دیون اشخاص حقیقی و حقوقی است که در خرداد سال 93 تهیه شده است اما در آن تاریخ اعضا در تعطیلات تابستانی بودند و فرمانداری به دلیل گذشت زمان پاسخ دهی این اصلاحیه را رد کرده است.

علیرضا دبیر در جریان بررسی اعتراض فرمانداری تهران به متن اصلاحیه بودجه سال 93 شهرداری تاکید کرد: برخی اعتراضات فرمانداری به مصوبات شورا بعد از طی مهلت قانونی پاسخ به آنها مطرح می شود که به این شیوه فرمانداری نقدی جدی وارد است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به اینکه اصرار شورا بر مصوبه قبلی خود است، بیان داشت: پس از تصویب تفریغ بودجه سال 93 کلیه اطلاعات مربوط به ردیف های بودجه مصوب و عملکرد آن به فرمانداری ارسال خواهد شد.

بر اساس گزارش مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، در نهایت اعضای شورا پاسخ داده شده به فرمانداری را به تصویب رساندند.