به گزارش خبرنگار حوزه شهری پارس نیوز،هر ساله با شروع فصل بهار و تابستان و آغاز موج گرما،تهران میزبان مهمان های ناخوانده ای از مناطق غربی کشور است.پدیده ریزگردها چند سالی است از کشورهای همسایه وارد و با عبور از شهرهای غربی کشور به تهران می رسند و باعث ایجاد مریضی و بعضا خسارت های مالی و جانی برای شهروندان تهرانی می شود.

دسته دوم مهمانان ناخوانده که هر ساله در تهران میزبان آنهاست،مگس های سفیدی است که بیشتر در مناطق جنوبی و مرکزی شهر جولان می دهند. مگس سفید. مشکلی که چندین سال است با آن دست و پنجه نرم می کنیم. بازگشت آنها کم دردسر ندارد. این نوع حشرات بیشتر در فصل گرما به درختان می چسبند و درست است که خطری بـــرای سلامت انسان ها ندارد ولی به هر حال مگس است دیگر قصه خودشان را دارند.

تهران سال گذشته نیز با افزایش و تراکم مگس سفید روبه‌رو بود که متاسفانه مسئولان مربوطه در شهرداری و سازمان محیط زیست منتظر تغییرات آب و هوایی شامل وزش باد و بارندگی ماندند و هیچ اقدامی برای کاهش و مبارزه با این حشرات انجام ندادند البته اقداماتی از قبیل آب شویی برگ درختان و استفاده از چسب محیطی بر تنه درختان از تمهیداتی بود که جزو وظایف هر ساله شهرداری تهران بوده است که تا حدی به کاهش حجم این آفت کمک کرد.

کارشناسان محیط زیست پیش بینی می کردند که تخم گذاری سال گذشته مگس ها، در این سال به بار بنشیند. بارش هایی که در هفته های گذشته شاهدش بوده ایم، شاید این حضور را کمرنگ تر کند. اما باز هم می گویند احتمال حضورشان و ورودشان وجود دارد.

 دو راهی را که سال های گذشته برای از بین بردن این میهمانان ناخوانده به کار بردند، استفاده از نوارهای چسبناک روی درختان و شست و شوی درختان آلوده بود.شهرداری تهران با انجام این کارها، مبارزه با مگس ها را آغاز کرده است.

به هر حال شهرداری تهران در سال گذشته به شهروندان تهرانی قول داده بود که با سرد شدن هوا و بارش های پاییزی و زمستانی این آفت ها از بین خواهند رفت و جای نگرانی برای شهروندان وجود ندارد. اما در گرمای هوا معلوم نشد که چه اتفاقی می افتد. 

چون گرم شدن هوا باعث تکثیر مگس های سفید یا همان عسلک ها می شود. جای تعجب در اینجاست که می گویند اگر هوا بیش از حد گرم شود، این نوع حشره تا 15 سال تکثیر می یابند. در مقابل تکثیرشان با کاهش دما تا 10 درجه سانتیگراد بالای صفر، محدود می شود.

با این حال رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران درباره ورود مجدد مگس های سفید به تهران اظهار داشت:این نوع مگس ها در فصول گرما در استان های غربی تهران اقدام به تخم گذاری می کنند.
وی با بیان اینکه اگر میزان تخم‌گذاری این مگس‌های سفید زیاد باشد، با وزش باد این حشرات به تهران دسترسی پیدا می‌کنند، گفت: با این حال بررسی‌ها نشان داده است که حضور این عسلک‌ها امسال نسبت به مدت مشابه قبل کمتر باشد.