به گزارش پارس به نقل از ایرنا ، درحالیکه ساکنان اردبیل درپی وزش تندبادهای گرم جنوب عصر امروز با دمای 26 درجه سانتیگراد بالای صفر مواجه بودند نفوذ ناگهانی هوای سرد دما را به دو درجه سانتیگراد بالای صفر کاهش داد.

همچنین به غیر از شهرستانهای اردبیل و نمین که با نفوذ زبانه های پرفشار سطح زمین ؛ هوای آنها سرد شده است هنوز در سایر شهرستانهای این استان به خاطر حاکمیت جریان هوای کم فشار سطح زمین هنوز هوا گرم و دمای اغلب 18 درجه سانتیگراد می باشد.

همین دگرگونی ناگهانی و سریع شرایط جوی اردبیل را در ردیف یکی از نقاط کشورمان قرار داده است که می توان در آن در یک بازه زمانی کوتاه چندین جلوه از شرایط هوایی فصول گوناگون را مشاهده نمود.

در چند روز گذشته ادامه وزش توفان گرد و خاک که در بعضی ساعات بیشینه سرعت آن به 95 کیلومتر در ساعت رسید زندگی ساکنان اردبیل را مختل کرده بود.

نقشه های هواشناسی از رخنه سلول هوای ناپایدار از ظهر پنجشنبه پیش رو به استان اردبیل حکایت دارند که دارای هسته بسیار سردی هست و سبب کاهش محسوس دمای هوا در منطقه خواهد شد.

این توده هوا که هم اکنون از روی کرانه های شرقی دریای سیاه و شبه جزیره بالکان گذر کرده و دامنه آن به نواحی جنوب شرق دریای مدیترانه نیز کشیده شده است به تدریج درحال رخنه به شمال غرب ایران است و اثرهای آن به شکل افزایش ابر و مه در آسمان ؛ وزش بادهای سرد از جانب شمال شرق و وقوع رگبار و رعد و برق در استان اردبیل نمایان خواهد شد.

به نظر میرسد که جریان هوای سردی که این توده هوا را همراهی می کند جلوتر از آن به جنوب غرب دریای خزر و نیز نواحی استان اردبیل هم مرز با استان گیلان رسیده و کاهش ناگهانی دمای هوا در منطقه از اثرهای آن است.

انتظار می رود این توده هوا تا روز یکشنبه در قسمت وسیعی از استان اردبیل فعالیت داشته باشد و به خاطر همراهی با هوای سرد ؛ ریزش مخلوطی از تگرگ و برف به خصوص در نواحی بلند و کوهستانی در روزهای یاد شده در منطقه انتظار می رود.

اوج سرما و بارش های ناشی از این توده هوا از عصر جمعه تا اواخر وقت شنبه خواهد بود و سفید پوش شدن بلندی های منطقه احتمال می رود.