پایگاه خبری تحلیلی پارس- چندی پیش بود که یک عضو شورا از هزینه میلیاردی نظافت هر شب تهران خبر داد، امری که بیانگر صرف سرمایه عظیمی مدیریت شهری در ازن حوزه است، گرچه در این زاستا حرکت های مثبتی چون تولید برق از پسماندها هم در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است، اما کماکان چالش زباله ها و پسماند ها از عرصه های چالش برانگیز پیش روی مدیریت شهری است. متاسفانه در این میان زباله های بیمارستانی به عنوان یک بستر خطرناک نیز وجود دارد که گاهی اوقات باعث ایجاد نگرانی هایی می شود.


در این زمینه رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه روزانه ۹۰ تن پسماند بیمارستانی در پایتخت تولید می شود، گفت: بخشی از این زباله ها بسیار خطرناک هستند.

محمد حقانی ضمن هشدار نسبت به تولید انبوه زباله در پایتخت گفت: مقرر شده در برنامه پنج ساله شهرداری میزان تفکیک از مبدأ به ۳۳ درصد افزایش یابد که این میزان هم اکنون حدود ۱۵ درصد است.

وی با بیان اینکه سر و سامان دادن به زباله ها و پسماندها برای شهرداری هزینه های هنگفتی دارد، اظهار داشت: تولید این حجم زباله در پایتخت خیلی تاسف بار است و شهرداری در تهران مجبور است که در روز چندبار زباله ها را از سطح شهر جمع آوری کند و این جمع آوری برای شهرداری هزینه بالایی دارد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به مخاطرات پسماندهای پزشکی برای سلامت گفت: یکی از اولویت هایی که ما در کمیته محیط زیست داریم نظارت بر مساله ساماندهی پسماندهاست. متاسفانه پسماندهای پزشکی در تهران که بسیار خطرناک هستند به معضل تبدیل شده اند و این مساله باید مدیریت شود.

وی در ادامه با بیان اینکه معضل آلودگی زباله ‌های بیمارستانی همچنان محیط ‌زیست را تهدید می ‌کند، گفت: پسماندهای بیمارستانی ماهیت خطرناکی دارند که باید توسط زباله سوزها به پسماند عادی و بی‌ خطر تبدیل شوند.

حقانی با انتقاد از خلأ قانونی و ضمانت اجرایی قانون مدیریت پسماند تأکید کرد: مدیریت پسماند تنها به عهده شهرداری نیست بلکه وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست نیز در این زمینه موظف هستند که کاستی های مدیریت پسماند را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه روزانه ۹۰ تن پسماند بیمارستانی در پایتخت تولید می شود، گفت: بخشی از این زباله ها بسیار خطرناک هستند و متولی ساماندهی این پسماندها وزارت بهداشت است که باید نسبت به بی خطرسازی زباله ها اقدام کند.