به گزارش خبرنگار حوزه شهری پارس نیوز،غلامحسین شاه علی رییس مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی روز دوشنبه درباره تازه ترین خبر ها از مرمت برج آزادی، اظهار کرد: با توجه به قدیمی شدن سازه برج آزادی و نظر کارشناسان مطالعات برای نحوه مرمت و بازسازی بخش های آسیب دیده برج آزادی را از ابتدای سال 93 آغاز کردیم.
 
وی با اشاره به این که تقریبا تمامی مناطق آسیب پذیر برج آزادی شناسایی شده، ادامه داد: بنابراین بعد از عملیات شناسایی کار مرمت بعد از مراسم 22 بهمن سال 93 به طور رسمی آغاز شد که در فاز اول سنگ فرش های زیر سازه اصلی و موزه اصلی که معروف به موزه رنگ و تالار آینه است مورد مرمت قرار گرفت.
 
مدیر مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی با بیان این که سنگ فرش ها و ایزوله های قدیمی این دو بخش قبل از نوروز 94 برداشت شده و در حال مرمت است اظهار امیدواری کرد که کار بازسازی و تعمیر این بخش ها تا پایان تیر ماه و قبل از آغاز بارندگی به اتمام برسد.
 
شاه علی درباره بازسازی سایر بخش ها نیز یادآور شد: سایر بخش ها، شامل باغچه های شمالی مشرف به بنا نیز بر اساس قولی که سازمان فنی مهندسی شهرداری تهران داده است تا پایان شهریور ماه نهایی خواهد شد.
 
وی درباره نحوه تامین منابع مالی مرمت بخش های مختلف برج آزادی گفت: منابع مالی برای بازسازی بخش ها توسط معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران تامین خواهد شد.
 
این مدیر فرهنگی تاکید کرد: با توجه به حساسیت موضوع به طور مستمر کارشناسان مجموع آزادی، میراث فرهنگی و شهرداری بر روند پیشرفت پروژه نظارت دارند و به طور هفتگی جلسات کارشناسی در محل پروژه برگزار می شود.
 
رییس مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی در پاسخ به این سوال که مجموعه آزادی از آنجا که زیر مجموعه بنیاد رودکی است و تحت نظارت وزارت ارشاد اداره می شود چطور شهرداری هزینه های مرمت آن را تقبل می کند، توضیح داد: مجموعه فعالیت ها و نگهداری داخل بنا و حفظ تاسیسات همچنین هزینه های جاری برج آزادی به عهد بنیاد رودکی بود که در حال حاضرتمام بخش های آن نیز فعال است و در طول سال پذیرای هنرمندان رشته های مختلف هنری و همچنین گردشگران داخلی و خارجی است.
 
شاه علی ادامه داد: اما از آنجایی که این برج در میان یکی از میدان های اصلی شهر تهران و یک نماد ملی و کشوری به حساب می آید و چون در محدوده شهری منطقه 9 قرار گرفته است مرمت و نگهداری محوطه سازه و باغچه ها همچنین محیط پیرامون آن بر عهده شهرداری است.
 
وی اظهار کرد: همچنین از آنجا که این سازه یک بنای تاریخی نیز به حساب می آید سازمان میراث فرهنگی نیز نگاه نظارتی بر این بنا دارد که البته انتظار ما این است که سازمان میراث فرهنگی نیز در خصوص تامین منابع برای بخش های آسیب دیده برج به ویژه کاشی های کنبد و نوار کاشی های بدنه برج توجه داشته باشد.
 
رییس مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی با اشاره به این که با این توضیح در واقع سه نهاد و وزارتخانه متولی اداره امور برج آزادی هستند افزود: البته ما در خصوص یکسان سازی مدیریت و بهره برداری از محوطه برج و ارائه خدمات مطلوب تر فرهنگی و هنری متناسب با شان و جایگاه برج آزادی در ساحت ملی و بین المللی در بهمن ماه سال گذشته طرحی را به صورت مکتوب به شورای شهر تهران دادیم که بر اساس آن همه راهکار ها برای یکسان سازی مدیریت نوع بهره برداری، نوع فعالیت، چگونگی تامین اعتبارات و ترکیب شورای سیاست گذاری مشخص شده است که امیدواریم کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران و شهردار محترم تهران در این خصوص عنایت ویژه ای داشته باشند.
 
شاه علی درباره انتشار برخی اخبار درباره چکه کردن آب در ایام نوروز از سقف برج آزادی نیز توضیح داد: باوجود این که ما تلاش کردیم مرمت بنا بعد از بارش های زمستانی شروع کنیم و بلافاصله بعد از پایان مراسم 22 بهمن 93 عملیات برداشتن سنپگ فرش های آغاز کردیم اما متاسفانه بارندگی فروردین نوروز 94 ما را غافلگیر کرد.
 
وی ادامه داد: اما تنها در یکی از روز های فروردین باوجود این که به طور موقت تمهیداتی دیده شده بود که آب به درون مجموعه نفوذ نکند، بخش هایی از موزه اصلی دچار آبگرفتگی شد که عمده این آب هم از محل کانال سیستم روشنایی به درون مجموعه نفوذ کرده بود و خود سقف موزه آسیبی ندیده است.
 
رییس مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی گفت: خوشبختانه در روز های بعد همه چیز به صورت عادی بود و ما تا 15 فروردین میزبان 30 هزار نفر از هموطنان و بازدیدکنندگان از مجموعه آزادی بودیم.
 
وی تاکید کرد: اگر امسال ما شاهد بازسازی برج آزادی هستیم بدون شک بخش زیادی از این اتفاق به دلیل نگرانی های جامعه رسانه ای کشور است که از تمامی این دلسوزان تشکر می کنم.
 
 
**ثبت برج آزادی به عنوان اولین مجموعه معماری ایران در دکومومو
 
شاه علی همچنین خبر از ثبت جهانی برج آزادی در سال جاری به عنوان اولین بنای معماری مدرن ایران در موسسه (دکومومو) خبر داد.
 
دوکومومو یک نهاد غیر انتفاعی است که در سال 1988 دو معمار و محقق دانشکده معماری هلند تاسیس و آغاز به کار کرد. این نهاد بین المللی در زمینه مستندسازی و حفاظت از آثار معماری مدرن و معاصر فعالیت می کند. این نهاد در کشورهای جهان دارای نمایندگی های ملی است. دوکومومو ایران در 19 مرداد 1391 طی ارسال پرونده و حضور نمایندگانی از سوی کشور ایران در جلسه شورای جهانی دوکومومو و در کنفرانس دو سالانه آن در کشور فنلاند تصویب شد.
 
وی افزود: تمامی مدارک برج برای ثبت جهانی ارسال شده است و در حال بررسی است که احتمالا در شش ماه نخست سال شاهد ثبت جهانی و خبر خوش آن خواهیم بود.