به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر احمد صادقی صبح دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاح مرکز تاب آوری بحران شهر تهران  با بیان اینکه این مرکز مطالعاتی بین المللی در آستانه تولد حضرت فاطمه (س) در سازمان مدیریت بحران با حضور نخبگان واندیشمندان داخلی وخارجی راه اندازی شده است، گفت: مرکز مدیریتی تحت عنوان مرکز تاب آوری شهر تهران ایجاد شد تا در این مرکز از تجربیات موفق که در دنیا اجرا شده و بحث الگوسازی در زمینه کاهش خطرپذیری که در برنامه ۵ ساله دوم بر آن اصرار شده است بهره گرفته شود.

وی با  اشاره به بحث تاب آوری بیان کرد: بحث تاب آوری در کل دنیا به صورت یک سند مطرح شده و تمام کشورها پذیرفتند، و مرکز تاب آوری بحران پایتخت با هدف داشتن آمادگی برای مخاطره شناسی و برنامه ریزی برای برطرف کردن مخاطرات و نیز کاهش آثار و تبعات مخاطرات و به عبارتی کاهش خطرپذیری تاسیس شده است.

صادقی با بیان اینکه فعالیت های این مرکز را می‌توان به صورت یک دانش ارائه کرد، گفت: با توجه به سندی که در ۲۷ اسفند ماه ۹۳ ثبت شده، رویکردهای علمی بین المللی را سازمان ملل متحد تا چشم انداز سال۲۰۳۰ ابلاغ کرده و ایران هم به عنوان یکی از کشورهای شرکت کننده و امضا کننده این سند تلاش برای کاهش مخاطرات شهر تهران را با تاسیس این مرکز انجام خواهد داد.

وی اظهار داشت: ظرفیت سازمان مدیریت بحران پایتخت هم تراز با مراکز علمی کشور مثل مراکز دانشگاهی، و مراکزموفقی که در دنیا است در بحث تاب آوری اجرا شده است.

وی افزود: با ارتباط خوبی که با سازمان ملل متحد و صلیب سرخ جهانی داریم توانستیم یک مجموعه ای ازمتخصصین و نخبگان را در این مرکز گردهم آوریم تا در آینده شاهد موفقیت در زمینه کاهش خطرپذیری شهر تهران باشیم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: شناسایی مخاطرات و اثراتشان نیازمند کارهای مطالعاتی در سطح منطقه ای و بین المللی است که با تاسیس این مرکز و بهره مندی از حضور نخبگان علمی داخلی و خارجی، تجربیات موفق دنیا و استفاده از کارهای عملی که در شهر تهران انجام شده، امکان الگوسازی وارائه به کلان شهرهای کشور و کشورهای منطقه به وجود می‌آید.

صادقی اضافه کرد: زمینه وقوع مخاطرات بزرگ در شهر تهران وجود دارد، مانند وجود گسلهای مختلف، قنوات زیاد و بیش از ۳۸ مخاطره مختلف که شاید سیل و زلزله و آتش سوزی بیشتر به ذهن مردم برسد. اما در سطح محلات شهر تهران و سکونت گاه های شهری یک منطقه مخاطرات زیادی هست که باید برای کاهش آنها برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه تا کنون سرمایه گزاری اندکی در این بحث بوده و باید از طریق مشارکت های مدنی واقتصادی تلاش در کاهش خطرپذیری داشته باشیم، اظهار کرد: یکی از رویکردهای جدید مدیریت بحران نظارت بیشتر و تعامل بیشتر بخشهای محلی مثل شهرداری ها با دولت و در نهایت در سند تاب آوری است. شهرداری تهران در سند ۵ ساله اول به عنوان فعال شهری مشارکت خیلی خوبی داشت.

صادقی با بیان این مطلب که نمیتوان فقط بحث زلزله تهران را به عنوان بزرگترین مخاطره مطرح کرد، گفت: با وجود بزرگ بودن خطر زلزله امکانات محلی در شهر تهران قطعا جوابگوی شهر تهران نخواهد بود و اصلا تاب آوری را نمی توان با زلزله قیاس کرد چون ما در مقابل زلزله آمادگی چندانی نداریم.

وی افزود: بسیاری از مخاطرات هستند که می توان عدد ۱۰۰ به آن داد مثل آبگرفتگی در معابر که آن هم یک مخاطره شهر تهران بوده و قابل تحمل است بنابراین باید هر یک از مخاطرات را درجای خود بررسی کنیم.

صادقی در پایان یادآور شد: با افزایش مخاطرات در شهرها، نوع مخاطرات نیز با توجه به ماهیت شهرنشینی تغییر و افزایش پیدا می کند، به همین دلیل نیازمند شناخت مخاطرات برای رفع مخاطرات و کاهش اثرات ناشی از آن ها هستیم.