به گزارش پارس، در این گزارش سعی داریم تا با معرفی بوستان‌های تهران فرصتی برای آشنایی بیشتر با بوستان‌ها و اماکن تفریحی فراهم کنیم و در این میان به معرفی باغ موزه‌های معروف تهران نیز اشاره می‌کنیم تا با یک تیر، دو نشان بزنید و علاوه بر حضور در فضای سیز از موزه‌ها نیز بازدید کنید.
 
چشمه علی و خاصیت ویژه آب
 
«چشمه علی» در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. چشمه‌علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است. نام باستانی این چشمه، سورنا بوده است که احتمالا منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام علی (ع) به چشمه علی معروف شد.
 
قدمت چشمه‌ علی به حدود ۸۰۰۰ سال گذشته بازمی‌گردد؛ زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بر بالای تپه‌ای، گرد آمدند. این محل در هزاره سوم پیش از میلاد ناگهان متروک شد و دوباره از هزاره دوم مسکونی و آباد گشت.
 
این جا آثاری از عهد پارت‌ها (حصار معبد آناهیتا متعلق به آغاز عصر مسیحی)، ساسانی‌ها، اسلام تا عهد تیموریان به دست آمده است. به استناد روایت‌های مختلف، مادر زرتشت نیز در این مکان متولد شده است. درباره آب چشمه گفته می‌شود که از جاجرود و قیطریه تامین می‌شود و پس از گذر از راه‌های زیر زمینی، از دل تپه می‌جوشد. در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را تمیز و رنگش را روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند.
 
بوستان نوروز و پل طبیعت
 
بوستان نوروز بزرگ‌ترین بوستان پهنه غربی اراضی عباس آباد تهران با کارکرد تفریحی، فرهنگی و تفرجی است که برای آن کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی در حوزه کشورهای عضو اکو نیز تعریف شده است. نوروز به عنوان یکی از شاخصه‌های فرهنگی مشترک بین کشور‌های عضو اکو مطرح است که این مسئله در بین کشور‌های همسایه دریای خزر نیز صادق بوده و به همین منظور دریاچه‌ای به شکل نقشه دریای خزر در این بوستان طراحی شده است.
 
در پهنه غربی ۶۵ هکتاری اراضی عباس آباد تهران، بوستان نوروز با بیش از ۹۰ هزار متر مربع مساحت، بزرگ‌ترین بوستان مجموعه را تشکیل می‌دهد که کارکرد تفریحی، فرهنگی و تفرجی برای آن در سطح فرامنطقه‌ای و بین‌المللی پیش‌بینی شده است. کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی بوستان نوروز در حوزه کشورهای عضو اکو تعریف شده که در همین راستا بخشی از این بوستان به نام «اکو» در نظر گرفته شده است که محلی برای معرفی آیین‌ها و سنت‌های کشورهای عضو اکو با محوریت آیین و سنت «نوروز» در تمام ایام سال خواهد بود.
 
در این بوستان ۱۲ سکو به ۱۲ کشور عضو اکو و دو سکو نیز به کشورهای عراق و بحرین که نوروز را جشن می‌گیرند ولی عضو اکو نیستند، اختصاص پیدا کرده است که هر کشور می‌تواند در یکی از این سکوها به معرفی خود در حوزه گردشگری، نمایش آداب و رسوم، صنایع دستی و موسیقی بپردازد.
 
اراضی عباس آباد
 
دریاچه چیتگر و ماهی‌های لجن خوارش
 
دریاچه مصنوعی چیتگر با مساحت ۳۳۰ هکتار در منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع شده‌است. این دریاچه از شمال به بزرگراه همت، از شرق به محور چهار باغ و از جنوب و غرب به پارک جنگلی چیتگر محدود می‌شود.
 
در حال حاضر شهرداری تهران به دنبال ساخت سکوهای مختلفی در حاشیه این دریاچه است تا نسبت به جذب هرچه بیشتر گردشگر اقدام کند. هرچند که تابستان سال گذشته، گردشگران و حتی اهالی از بوی نامطبوع این دریاچه گله داشتند اما حالا با ورود ماهی‌های لجن خوار و تعبیه ورودی و خروجی آب برای این دریاچه به نظر می‌رسد این مشکل حل شده است و پیشنهاد می‌شود سری هم به پارک جنگلی چیتگر بزنید.
 
دریاچه چیتگر
 
باغ موزه دفاع مقدس و نماد عدد8
 
باغ موزه دفاع مقدس، یک موزه رویدادی و متفاوت از موزه‌هایی است که صرفا بناها و اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند. باغ موزه دفاع مقدس از ۷ تالار و یک قسمت انتهایی که یادمان دفاع مقدس است، تشکیل شده که در آن اعداد ۷ و ۸ به‌ کار رفته است؛ عدد ۸ به عنوان نمادی از ۸ سال دفاع مقدس و عدد ۷ به خاطر تقدسی که دارد.
 
در میان تالارهای مختلف این باغ موزه، فقط یک تالار با نام «تالار پروانه‌ها» جنبه موزه‌ای دارد که برای معرفی سرداران دوران دفاع مقدس در نظر گرفته شده است. اما بقیه تالارها جنبه رویدادی دارد و می‌توان تمام اتفاقات دوران دفاع مقدس را در آن به شکل زنده در همان شرایط و حال و هوا مشاهده کرد.
 
وورد آقایان به بهشت مادران ممنوع!
 
این بوستان نخستین مجموعه ورزشی تفریحی ویژه بانوان است که با دیوارهای بلند محافظت شده و ورود مردان به آن ممنوع است. عملیات احداث پروژه بوستان بهشت مادران واقع در ضلع شمال شرقی تقاطع بزرگراه‌های رسالت و شهید حقانی از اواخر اردیبهشت سال ۱۳۸۴ شروع شد.
 
یکی از جذابیت‌های بوستان بهشت مادران، گونه‌های گیاهی است که برای فضای سبز آن استفاده شده و زنان علاقه‌مندی خاصی برای آگاهی از کم و کیف رشدشان نشان می‌دهند که البته در این رابطه فضایی در قالب کلینیک گل و گیاه نیز در پارک طراحی شده است. در این پارک بیش از ۳۸ گونه گیاهی وجود دارد. همچنین جوی‌های آب در سراسر بوستان طراحی شده که برخی در آرامش پارک، عبور آب را به تماشا می‌نشینند.
 
دوچرخه سواری در عمق دهکده گردشگری نهج البلاغه
 
دهکده گردشگری نهج البلاغه یا بوستان نهج‌ البلاغه یکی از پارک‌های تهران است که بیش از ۳۵ هکتار وسعت دارد و در بخش وسیعی از دره فرحزاد بین بزرگراه نیایش، بزرگراه همت و غرب بزرگراه یادگار امام احداث شده‌ است.
 
در عمیق‌ترین نقطه این بوستان، فضایی بکر و طبیعی به چشم می‌خورد که آب حاصل از قنات‌ها در آن جریان دارد. پیاده روی و دوچرخه سواری را می توان از ویژگیهای اصلی گردشگری و تفریحی این پارک دانست.
 
بوستان ولایت در دل فرودگاه قلعه مرغی
 
بوستان ولایت نام بوستانی در جنوب غربی شهر تهران است که در محل قبلی فرودگاه قلعه‌ مرغی ساخته شده است. این بوستان دارای ۳۰۰ هکتار وسعت و امکاناتی از قبیل شهربازی سقف‌دار و پیست دوچرخه سواری و موتورسواری است. فاز یک این بوستان با ۶۰ هکتار مساحت در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید.
 
از امکانات ویژه این بوستان می‌توان به گشتگاه پیاده (باغراه ایرانی)، زمین‌های بازی کودکان و بزرگسالان، پیست‌های اسکیت و دوچرخه‌سواری و غیره اشاره کرد. از این بوستان در تعطیلات نوروزی بویژه نمازخانه آن برای اقامتگاه مسافران نوروزی استفاده می‌شود. در کنار ایجاد کاربری اقامتگاهی، غرفه‌ای نیز برای ارائه خدمات مختلف گردشگری در این بوستان ترتیب دیده شده است و در قالب یک نمایشگاه بهاره، خدمات مختلف به گردشگران ارائه می‌شود.
 
ضمن اینکه این بوستان خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری به شمار می‌رود.
 
پارک ملت،در دل خیابان پردود
 
این پارک که یکی از مهم‌ترین پارک‌های تهران محسوب می‌شود، اولین پارکی است که یک شهروند تهرانی به یک میهمان معرفی می‌کند. این پارک دارای کف صیقلی است که برای ورزش اسکیت مناسب است. آب نماهای مختلف به همراه مجسمه مشاهیر بزرگ در پارک خودنمایی می‌کند.
 
از امکانات این پارک می‌توان به باغ وحش پارک، دریاچه، رستوران و کافی شاپ، قطار دیزل یا دودی، سینمای چهاربعدی و پردیس سینمایی، زمین‌های بازی کودکان، خانه شطرنج اشاره کرد اما باید گفت که ممکن است برای پارک کردن خودرویتان دچار دردسر شوید.
 
پارک سنگی، جمشیدیه
 
پارک سنگی جمشیدیه از زیباترین و دیدنی‌ترین بوستان‌های تهران است که نام خود را از مالک قدیمی زمین‌های این منطقه گرفته و از ویژگی‌های این‌ پارک، دریاچه، آبشار و نیز آبنماهای سنگی است که جلوه‌ای خاص دارند. این پارک در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کلک‌چال قرار دارد.
 
این پارک پس از بوستان ملت، دومین پارکی است که یک شهروند تهرانی به یک میهمان غیر تهرانی معرفی می‌کند. از امکانات این بوستان می‌توان به آمفی تئاتر، رستوران، آب‌نما، مبلمان پارک، فضای سبز (گیاهان پوششی، جنگلکاری، درختچه، گل و گلکاری) نام برد. این پارک محل زیست گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف است و کفپوش سنگی آن نیز از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است.
 
این پارک در شمالی‌ترین نقطه پایتخت و در انتهای یک سربالایی تند و تیز که با کوهستان مخلوط شده است طی چند سال به یکی از جاذبه‌های گردشگری مبدل شود و نامش هنوز بر سر زبان‌هاست.
 
خانه‌ هنرمندان ایران یا انبار مهمات!
 
خانه‌ هنرمندان ایران در جهت تقویت جوانب گوناگون فعالیت‌های هنری و ایجاد و حمایت از تشکیلات هنری، در سال ۱۳۷۷ با بازسازی بنایی متعلق به دوران قاجار که در زمان دومین جنگ ویرانگر جهانی توسط قوای متفقین به انبار مهمات و بعد از آن پادگان نظامی بود، به یک مرکز فرهنگی تبدیل شد.
 
خانه‌ هنرمندان ایران، محل دبیرخانه‌ صنف‌های هنری ایران است که با اختصاص فضاها و ارایه‌ خدمات مختلف، امکان فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری را برای صنف‌های هنری ایران ایجاد کرده است.
 
این فضاها شامل تالار بتهوون، تالار فریدون ناصری، تالار غلامحسین امیرخانی، نگارخانه مرتضی ممیز، نگارخانه میرمیران و کارگاه عزت‌الله انتظامی که اخیرا با بازسازی کامل، فرصت‌های بیشتری برای تجربه‌های گوناگون در عرصه‌های هنری (از جمله تئاتر و نمایش عروسکی) برای علاقه‌مندان ایجاد کرده است و نگارخانه‌ غلامحسین نامی نیز با تصویب شورای عالی راه‌اندازی شده است.
 
خانه هنرمندان ایران
 
آتش بازی در پارک آب و آتش
 
بوستان حضرت ابراهیم یا پارک آب و آتش یکی از پارک‌های شهر تهران است. این پارک در سال ۱۳۸۸ توسط شهرداری تهران افتتاح شد. این پارک دارای مساحتی بالغ بر ۲۴۰۰۰ مترمربع است و دارای تجهیزاتی مانند چهار برج آتش و چادری ۷۰۰ متری است.
 
این پارک که در خیابان آفریقا واقع شده است، شامل پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه‌رانی، فانوس دریایی، آبنما، برج آتش، آلاچیق و محیط سبز است.
 
پارک آب و آتش
 
مجموعه‌ای فرهنگی به نام زندان قصر!
 
در شمال شرقی تهران و در مسیر شمیران، به دستور فتحعلی شاه قاجار، بر فراز تپه‌ای، کاخی زیبا بنا می‌شود که به قصر قاجار معروف می‌شود. این قصر در دهه آخر سلطنت ناصرالدین شاه بدون استفاده می‌ماند و رو به ویرانی می‌نهد. در زمان رضا شاه در باغ پایین تپه، زندانی بنا می‌شود که به زندان قصر مشهور می‌شود و در زمین‌های اطراف آن مرکز بی‌سیم و اولین فرستنده رادیوئی ایران دایر شد.
 
این زندان تا چند سال پیش هم پابرجا بود که به جهت بروز مشکلات مختلف شهری به شهرداری واگذار شد تا به مجموعه‌ای فرهنگی تبدیل شود. در حال حاضر بخشی از این زندان به پارک زیبایی تبدیل شده است که تنها بنای به جا مانده از قاجار در آن، عمارت کلاه فرنگی کوچک و زیبا است.
 
باغ موزه قصر
 
جولان پرندگان در باغ لویزان
 
باغ پرندگان در نیمه شرقی پارک جنگلی لویزان در محدوده بین بزرگراه بابایی از شمال، خیابان استقلال و شهرک گلستان از جنوب و خیابان کوهستان از غرب و شهرک امید از شرق احداث شده است. پروژه باغ پرندگان با وسعت ۲۲ هکتار، بزرگ‌ترین باغ پرندگان خاورمیانه است. در این باغ، محل قرار گرفتن پرندگان بصورت کارشناسی و علمی جانمایی شده است و در پنج فاز اجرا می‌شود.
 
در فاز اول این پارک، برکه‌ها و ‌آبشارها، فاز دوم به طراحی کاشت درختان و گیاهان ویژه، فاز سوم، باغ شیشه‌ای مخصوص نگهداری تعدادی از پرندگان، فاز چهارم، محل نگهداری لاشخورها و عقاب‌ها و فاز پنجم آلاچیق‌ها و کتابخانه مجهز مجازی ویژه پرندگان طراحی شده است.
 
باغ پرندگان
 
گذری در معماری پهلوی در باغ موزه هنرهای ایرانی
 
باغ‌ موزه‌ هنر ایرانی از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول بوده و برای ییلاق و استفاده از آب و هوای خنک آن در فصول گرم سال ساخته شده است. موقعیت فعلی باغ در کوچه باغ‌های تجریش است. طرح اولیه باغ به جز درخت‌های کهنسال، به صورت کنونی نبوده و تمامی آبراه، حوضچه، دیوارها و نرده‌های اطراف باغ از سال ۱۳۸۴ مرمت شده است. آثار هنری باغ‌ موزه را می‌توان به دو دسته‌ کلی تقسیم کرد؛
 
دسته‌ نخست ماکت آثار باستانی، میراث گران ‌بهای نیاکان‌ به اضافه آثار حجمی (چوب و فلز) برخی هنرمندان معاصر که به شکل دائمی امکان تماشای آن‌ها میسر است. دسته دیگر آثار هنری قابل عرضه در فضای باغ، نگارخانه و دیواره‌های باغ که در مدت محدودی در معرض مشاهده علاقمندان قرار می‌گیرد.
 
بوستان ساعی و حیواناتش
 
بوستان ساعی با 12 هکتار مساحت در منطقه 6 تهران واقع شده است که بیش از 15 گونه گیاهی و جانوری در آن واقع شده و یکی از بوستان‌های بزرگ گردشگری در تهران است.
 
تهران زیرپای ما در بام
 
بام تهران مجموعه‌ای است در بالاترین نقطه خیابان ولنجک که شامل امکانات تفریحی و گردشگری زیادی است. به علت وجود مناظر زیبای کوهستانی و نیز دید زیبا از بالایی‌ترین نقطه شهر تهران موجب شده شهروندان برای استفاده از طبیعت و مناظر زیبا، به بام تهران بیایند. جاده‌ای که از پارکینگ تا ایستگاه اول به صورت آسفالت ساخته شده است، به‌ عنوان مسیری تفریحی و محلی برای پیاده‌روی استفاده می‌شود. تردد اشخاصی که قصد بالا رفتن از کوه‌های منطقه توچال و یا قصد استفاده از تله کابین را دارند باعث اهمیت بیشتر مجموعه بام تهران شده‌است و دمای هوا در این منطقه بسیار پایین است و به افراد سرمایی پیشنهاد می‌شود لباس گرم همراه داشته باشند.
 
پارک دانشجو،محلی برای فرار از ترافیک چهارراه ولیعصر(عج)
 
پارک دانشجوی تهران در خیابان انقلاب اسلامی و در نزدیکی چهارراه ولیعصر (عج) در همسایگی مجموعه تئاتر شهر قرار گرفته است. این پارک از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان رازی محدود است.
 
نام ابتدایی پارک دانشجو «پارک پهلوی» بوده است که در زمینی به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع احداث شده و شامل سالن تئاتر شهر، کتابخانه دانشجو، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی و بوفه است‌. این پارک محلی مناسب برای فرار از شلوغی خیابان انقلاب و ولیعصر(عج) است که می‌توان فارغ از هرگونه صدایی دقایقی را در فضای سبز این پارک به آرامش رسید.