به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری مهر، محمد باقر قالیباف با حضور در اختتامیه مجموعه هفتمین جشنواره های شکوفا، سومین جشنواره ساب پرتال های شهرداری تهران و چهارمین جشنواره های ساب پرتال های محله تهران در برج میلاد اظهارکرد: بسیار خوشحالم که دراین سالن در نشست امروز در جمع جوانان هستیم.

وی با اشاره به اینکه دو نشست در شهرداری تهران وجود دارد که در حوزه علمی و کاربردی جشنواره های مهم است، در این باره اظهارکرد: یکی از این کنفرانس ها، کنفرانس حمل و نقل و ترافیک است که در هفته های گذشته چهاردهمین دوره آن برگزار شد و از کنفرانس هشتم به بعد بین المللی شد. به طوری که کشورهای مهم و اساتید نام آور از دانشگاه های مهم دنیا در آن حضور دارند. 

شهردار تهران افزود: اخیرا کار این کنفرانس گسترده تر شده است و پیشنهاددادند که این کنفرانس را به صورت مشترک با یکی از کشورهای اروپایی برگزار کنیم. به طوری که هم در ایران وهم در آن کشور برگزار شود. این درحالی است که این کنفرانس جزو مجموعه هایی است که به طور مرتب برگزار می شود و در آن افرادی را می بینیم که همه از جوانان و اساتید نام آوری هستند که خودشان با پول وهزینه خودشان می آیند و حتی حاضرند هزینه کنند تا در این کنفرانس شرکت کنند.

شهردار تهران اذعان کرد: این درحالی است که سیمنارها و نشست هایی هم هست که برایشان اتوبوس فرستاده می شود، ناهار و شام هم داده می شود اما در اخر دستاوردی ندارد. 

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه دو دغدغه مهم در شهر تهران داریم، در این باره گفت: در حقیقت این موضوعات دغدغه مند نیست بلکه چالش شهر تهران است که به دغدغه تبدیل شده است و هر دوی این دغدغه ها به دومجموعه ساب پرتال ها و  حمل و نقل و ترافیک شهرتهران تعلق دارد . 

وی با اشاره به برگزاری هفتمین دوره از جشنواره ساب پرتال های شهرداری تهران که در کنار آن سومین جشنواره شکوفا و چهارمین جشنواره های ساب پرتال های محله نیز برگزار شده است، گفت: امیدوارم این مسیر بتواند چالشی که در این بخش داریم را در کنار موضوع حمل ونقل و ترافیک با کاری که شما انجام می دهید حل کند تا دو موضوع آلودگی هوا و بالارفتن کیفیت زندگی در شهر تهران حل شود. 

شهردار پایتخت اذعان کرد: همیشه می گویم چالش شهر تهران آلودگی هوا و آلودگی صوتی است. اگر آنها را حل کنیم همه مشکلات شهر تهران را حل کرده ایم. اگر این موضوع آلودگی را حل نکنیم امکان ندارد بقیه را هم حل کنیم. البته این کار به دست جوان های این شهر است که امیدوارم همیشه موفق و موید باشند . 

شهردار تهران در بخشی از سخنان خود اعلام کرد: اگر منطقی به موضوع نگاه کنیم به نظر می رسد در جوامع انسانی آنهایی که با تجربه  و علم مبتنی بر عقلانیت، مباحث را فارغ از گرایش ها، مکاتب مختلف و باورهایی که دارند دنبال می کنند، همه به دنبال حفظ انسانیت انسان و پیاده سازی عدالت و کرامت در جوامع شان هستند. 

قالیباف تصریح کرد: برداشت من آن است که کرامت در راس مسائل است. اگر کرامت را در جامعه حفظ کنیم و آن را توسعه دهیم و به آن توجه کنیم ، آن اساس کار است. حتی می توانم بگویم عدالت بی کرامت ، عدالت نیست. 

شهردار تهران که در جمع برگزیدگان جشنواره های شکوفا، ساب پرتال های شهرداری تهران و ساب پرتال های محله  های شهر تهران سخن می گفت، افزود: یکی از ویژگی های که در ذات کار ساب پرتال ها نهفته، عدالت است. به طوری که عدالت درکنار علم و کرامت قرار گرفته به شرط آنکه در مسیر درستی حرکت کنیم . 

قالیباف تاکید کرد: بدون شک یکی از اهداف جدی ما در شهر ، حفظ کرامت شهروندان است و ما با این نگاه مسیر را حرکت کرده و پیش برده ایم .  

وی تصریح کرد: ما برای اداره شهرمان نیازمند مشارکت هستیم. بدون شک این مشارکت باید موثر ، برنامه ریزی شده و معنی دار اتفاق بیفتد. درحقیقت فراهم کردن بستر این کار بدون حرکتی که شما در ساب پرتال ها شروع کرده اید امکان پذیر نیست . 

قالیباف با تاکید بر اینکه همه نیازمند آن هستیم که تغییر رفتاری در شهروندان اتفاق بیفتد، در این باره گفت: یکی از چالش های امروز شهرمان فرهنگ ترافیک مان است که باید تغییر رفتارها در آن اتفاق بیفتد. زیرا اگر این تغییر رفتار اتفاق نیفتد هر چقدر هم که توسعه سخت افزاری در شهر داشته باشیم مشکلات ما کم نخواهد شد . 

شهردار تهران با اشاره به ویژگی های حمل و نقلی شهر تهران گفت: امروز در شهرمان تقریبا پا به پای کشورهای پیش رفته بزرگراه داریم و از آن طرف نیز نسبت به آنها خودروی کمتری داریم اما نوع فرهنگ رفتاری ما در به کار گیری وسیله نقلیه و نوع فرهنگ مصرف ما سبب شده آلودگی هوای ما چندبرابر آلودگی هوای آنها باشد. ضمن اینکه مصرف ما نیز چندبرابر آنهاست، درحالی که ما نیز همه زیرساخت ها را فراهم کرده ایم. 

قالیباف خاطرنشان کرد: در گذشته می گفتند خودرو نیست بزرگراه نیست تقاطع نیست، اما امروز همه اینها وجود دارد منتهی ما در فرهنگ استفاده از آنها دچار اشکال جدی هستیم. در حقیقت اگر این فرهنگ را تغییر ندهیم بدین معناست که در پیشرفت متوقف شده ایم .  

شهردار تهران تاکید کرد: تغییر رفتار برای یک حرکت معنی دار و حفظ کرامت در کنار آموزش و فرهنگ سازی کاری است که شما در ساب پرتال ها انجام می دهیم. حتی ما در بحث مبارزه با فساد که دغدغه همه شهروندان تهرانی و مردم اقصی نقاط کشور است، برای ضابطه مند کردن، رعایت قوانین و مقررات ، شفاف سازی و مبارزه با فساد نیازمند تکمیل حلقه های کار ساب پرتال ها هستیم . 

 وی خطاب به برگزیدگان جشنواره های ساب پرتال های شهرداری تهران اعلام کرد :از هر منظر که نگاه کنیم جای هیچ گونه شک و تردیدی در ضرورت و منحصر به فرد بودن کار ساب پرتال ها نیست و باید در این مسیر تلاش کنیم . 

قالیباف تصریح کرد: حال که به این نتیجه رسیده ایم که توسعه ساب پرتال ها یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، باید در پیاده سازی آن و نهادمند کردن این حرکت تلاش کنیم. چرا که نقطه شروع برای حل بسیاری از چالش های امروز ما حتی در بحث اقتصاد مقاومتی ، توسعه فرهنگ و حل معضل اشتغال و بیکاری  همین نقطه است. 

شهردار تهران با ابراز خرسندی از اینکه ضریب نفوذ فناوری در شهر خوب است و زیرساخت ها در این حوزه رشد کرده و مورد توجه جوانان است، اعلام کرد: ممکن است برخی از اساتید از این سخن اشکال بگیرند اما می خواهم بگویم امروز دیگر نباید به آموزش تاکید کنیم، چرا که جوانان ما و جامعه ما در این حوزه آموزش های بسیاری دیده اند. البته شاید بخشی از جامعه هنوز نیازمند آموزش باشند اما نهادمندکردن را به آموزش در شهر تهران ترجیح می دهیم . 

قالیباف با بیان اینکه به نظر می رسد توزیع آموزش فناوری در تهران توزیع نرمالی است، در این باره بیان داشت: اگر در خانواده های تهرانی بچه ها بر حوزه فناوری مسلط باشند، این آموزش خود به خود در خانواده هم اتفاق می افتد. البته مجموعه مدیریت شهری نیز می تواند تاثیرگذاری را با جوانان و بسترهایی که در شهر با ایجاد زیرساخت ها فراهم شده دنبال کند. 

وی ادامه داد: امیدوارم این جشنواره بتواند کمکی برای شهرداری تهران باشد تا شاهد تغییر رفتاری جدی در این دوره مدیریت شهری در ابعاد مختلف در پایتخت باشیم. 

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد: جشنواره شکوفا و ساب پرتال ها روز به روز از جنبه شکلی به سمت محتوایی حرکت کند و در این مسیر عمق و شتاب بیشتری بگیرد.

محمدباقر قالیباف خطاب به جوانان اظهارکرد: مطمئن باشید در این مسیر من را در کنار خود دارید و هر امکان و ظرفیتی که در اختیار مدیریت شهری باشد، حتما این امکان با اولویت در اختیار شما خواهد بود. 

وی در خاتمه سخنانش فرارسیدن سال نو را تبریک گفت و آرزوی عیدی خوش و سالی همراه با نشاط و شادمانی برای مردم کرد. 

بر اساس این گزارش در این مراسم که در برج میلاد تهران برگزار شد، تندیس نفرات برتر نیز با حضور قالیباف، ایازی و جمعی از مدیران شهری اهدا شد.