پایگاه خبری تحلیلی پارس- ساخت و ساز های غیرقانونی همواره یکی از بزرگترین مشکلات کلانشهر ها و حتی شهرهای کوچک کشور بوده است، امری که این باور غلط را در میان مردم رایج کرده بود که هیچ بنایی پس از ساخته شدن تخریب نمی شود. اکنون اما با شهامتی که مجموعه شهرداری و مدیریت شهری تهران در ماجرای پاساژعلاء ادین به خرج داد، این باور غلط در خال تغییر است و مردم به قانون مداری و اصلاح رویه های غلط امیدوار شده اند. امری که می تواند باعث کنترل بسیاری از رویه ها و باور های غلط شود و متخلفین را از قانون شکنی باز دارد.

در یکی دیگر از این اصلاح مسیرهای خلاف قانون این بار شهرداری تهران به سراغ بناهای ساخته شده در منطقه سنگان رفته است و باز هم با جسارت دست به تخریب بناهای غیرقانونی زده است، امری که مایه امیدواری شهروندان در رعایت قانون از سوی همه شده است. در ادامه جزئیات اقدام امروز شهرداری را می خوانید؛

صبح امروز با حضور عوامل شهرداری تهران در منطقه سنگان «بالا، پایین و میانی» ۴۰ حکم قطعی  در زمینه تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در این محدوده به مرحله اجرا در آمد . 

براساس این گزارش طی یک ماه اخیر شهرداری تهران با پیگیری دستگاه قضایی و معاون دادستان برای  مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز  در منطقه سنگان این حکم را در دستور کار قرار داد.

بنابر دستور شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی طبیعی که به ریاست معاون دادستان جلسه‌ای تشکیل شد، موضوع برخورد با تخلفات غیرمجاز توسط شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت و در نهایت برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه سنگان به عهده شهرداری تهران گذاشته شد.

پس از بررسی‌های انجام شده و ارائه اسناد و مدارک از سوی شهرداری تهران، قوه قضائیه در نهایت دستور به تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه سنگان را صادر و در نهایت صبح امروز و با حضور عوامل شهرداری، اداره کل حریم، نیروی انتظامی و عوامل قوه قضائیه این واحدها تخریب شدند.

این تخریب با هماهنگی دستگاه‌‌های مختلف از جمله شهرداری تهران، قوه قضائیه، ناجا، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین سازمان آب و با محوریت شهرداری تهران بوده است.

احسان شریفی، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان شهرتهران در این رابطه گفت: سحرگاه امروز نیروهای شهربان و حریم بان به همراه نیروهای منطقه ۲۲ و پلیس در محدوده سنگان حضور یافتند و اقدام به اجرای ۴۰حکم قطعی در تخریب واحدهای ساخته شده غیرمجاز کردند.

وی با بیان اینکه این حکم با هماهنگی دادستانی صادر شده است، افزود: به طورمعمول نیروهای شهربان و حریم بان در اختیار مناطق و نواحی هستند و امروزنیز این نیروها به  همراه نیروهای اداره حریم و نیروهای پلیس اقدام به رفع مشکل ساخت و سازهای غیرمجاز کردند .

شریفی اضافه کرد: این عملیات همچنان ادامه دارد و طبیعی است که با مقاومت هایی از سوی اهالی مواجه شود اما با حضور نیروهای پلیس و نیز باتوجه به اینکه موازین اخلاقی رعایت شده و با احترام به شهروندان حکم قانون اجرا می شود، مشکلی پیش نیامده است.

به گفته وی برخی از واحدهای ساخته شده در مرحله بهره برداری بودند که رای تخریب از سوی مراکز قضایی صادر شده است.

علی صابری، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم دراین رابطه  گفت: بر اساس اصل مهم قانون گرایی که اساس اداره هر شهر و کشور را تشکیل می دهد، اجرای مستمر قانون امری ضروری است. از همین رو، به عقیده من اقدام شهرداری تهران در راستای اجرای ۴۰ حکم قضایی در منطقه سنگان ارزنده و قابل تقدیر است.

صابری ادامه داد: درعلم حقوق اصل مهمی وجود دارد که می گوید قانون بد از بی قانونی بهتر است و اجرای دقیق مصوبات قانونی می تواند به اداره بهتر ومنظم تر شهر کمک کند.
وی با بیان اینکه ویژگی مهم قانون داشتن ضمانت اجرا است، بیان کرد: نقش پررنگ قانون در اداره شهر و اجرای احکام قضایی از سوی شهرداری و تمامی نهادهای اجرایی کشور می تواند به تدریج به کاهش تخلفات در ساخت و ساز شهری بینجامد. 

عضو حقوقدان شورای شهر افزود: ممکن است بعد از این اقدام شهرداری برخی با عینک بدبینی، برخورد شهرداری و اجرای قانون را به ضرر عده ای از ساکنان منطقه سنگان توصیف کنند، اما به عنوان یک حقوقدان بر این باورم فردی که قانون را زیر پا می گذارد و به شکل غیر قانونی ساخت و ساز می کند، درمرحله اول خود را متضرر می سازد. تحت این شرایط برخورد شهرداری نه تنها ضروری است بلکه می تواند از آسیب های احتمالی آتی جلوگیری کند. 

وی در پایان با تاکید بر لزوم استمرار اجرای احکام قضایی از سوی شهرداری تهران گفت: اجرایی شدن احکام دادگاه و ورود مجدانه شهرداری به این موضوع در میان مدت می تواند میزان تخلفات را به حد معقولی برساند.