به گزارش پارس، سید جعفر تشکری هاشمی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه امسال نیز مانند سال‌های گذشته معاونت حمل و نقل بیشترین اعتبار را در میان مجموعه شهرداری به خودش اختصاص داد، گفت: این موضوع به دلیل اولویت و اهمیتی است که شهردار تهران به توسعه حمل و نقل عمومی می‌دهد و رویکرد اصلی ما در توسعه حمل و نقل عمومی، توجه به مترو و در گام بعدی اتوبوسرانی است.

پیشنهاد ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در لایحه بودجه ۹۴ شهرداری، اعتبار ویژه‌ای برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفته شده است،‌ گفت: در بودجه پیشنهادی ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمک به تسهیلات ارزان قیمت نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیش‌بینی شده که در حال حاضر در کمیسیون‌های این شورا این رقم به تصویب رسیده که امیدواریم به تصویب نهایی برسد.

اعتبار مترو در سال ۹۴ حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان

تشکری هاشمی در ادامه با بیان اینکه محور اصلی بودجه شهرداری تهران، توسعه مترو است، گفت: بیش از دو هزار میلیارد برای توسعه عمرانی مترو و نزدیک به ۷۰۰ هزار میلیارد در بخش بهره‌برداری پیش‌بینی شده است که در مجموع حدود ۳۰۰۰ میلیارد به مجموعه متروی تهران اختصاص یافته است.

۶۰ درصد بودجه به موضوع ترافیک اختصاص دارد

وی با بیان اینکه از مجموع ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری، ۴۰۰۰ میلیارد تومان به معاونت حمل و نقل اختصاص دارد، گفت: به جز بودجه معاونت حمل و نقل، مجموعه‌های دیگر شهرداری نیز در حوزه ترافیک منابعی دارند. به طور مثال در تمامی مناطق ۲۲ گانه و معاونت فنی و عمرانی و معاونت اجتماعی، ردیف‌های بودجه‌ای که در حوزه ترافیک است، پیش‌بینی شده است و اگر کل بودجه‌ای که رویکرد ترافیکی دارد را در نظر بگیریم، ۶۰ درصد بودجه شهرداری به امر ترافیک اختصاص پیدا کرده است.

تکمیل خط ۳ مترو تا پایان سال ۹۳ / تکمیل خط ۶ و ۷ تا سال ۹۵

تشکری هاشمی در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال ۹۳، خط ۳ مترو تکمیل و در سال ۹۴ و ۹۵ خطوط ۶ و ۷ تکمیل خواهند شد، گفت: اتمام خطوط مترو بستگی به بودجه‌ای دارد که به این امر اختصاص پیدا می‌کند. هر کیلومتر مترو حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. اما در حال حاضر بدون در نظر گرفتن فاینانس، می‌توانیم بیش از ۲۰ کیلومتر بسازیم. اما تمام تلاش ما در این است که در این حوزه از فاینانس‌های داخلی و خارجی و انتشار اوراق قرضه برای تکمیل خطوط بهره بگیریم که این موضوع در شورای شهر و در قانون بودجه پیش‌بینی شده است.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران ادامه داد: البته استقبال مردم از اوراق قرضه بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد که مردم به سمت اوراق قرضه بیایند یا برایشان سرمایه‌گذاری در صنعت یا پس‌انداز سودآور باشد.

تهران ۱۰ خط مترو و ۴ خط حومه‌ای خواهد داشت

تشکری هاشمی در ادامه با اشاره به بازنگری طرح جامع حمل و نقل ترافیک، گفت: بر اساس مطالعات مفصلی که مشاورین خارجی و مشاورین داخلی انجام داده‌اند، ما ۱۰ خط متروی داخلی و ۴ خط متروی حومه‌ای و چند خط متروی اتصال خواهیم داشت. البته این در صورتی است که این طرح در شورای شهر و شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور به تصویب برسد. همچنین خطوط گذشته نیز اصلاحاتی خواهد داشت. به طور مثال برای خط ۶ و ۷ توسعه بخش شمالی پیش‌بینی شده است.

احداث بی آر تی بزرگراه همت و صدر در دستور کار

معاون شهردار تهران همچنین به توسعه خطوط تندرو در پایتخت اشاره کرد و گفت: هنوز خط تندروی شهید همت و صدر در دستور کار قرار دارد و زمان و چگونگی اجرای آن بستگی به نتایج جلسات شورای ترافیک تهران دارد. همچنین خطوط فرا منطقه‌ای ویژه پیش‌بینی شده و خط ویژه شهید مطهری و بهشتی راه‌اندازی می‌شود که به جز این خط، هفت تا هشت محور جدید دیگر نیز پیش‌بینی شده است.

تشکری هاشمی زمان اجرای خطوط ویژه را موکول به زمانی کرد که تمام این خطوط به دوربین‌های پردازش تصویری مجهز شده باشند تا بتوان متخلفانی که به خط ویژه اتوبوس ورود پیدا می‌کنند را شناسایی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت تجهیز خطوط اتوبوسرانی به دوربین‌های کنترل تصویری، آیا گاردریل‌های خطوط تندرو حذف خواهند شد؟ گفت: این کار نیاز به زمان دارد و به جز دوربین، نیاز به فرهنگ‌سازی نیز داریم تا عابرین پیاده و سایر خودروها وارد این خطوط نشوند.

آخرین وضعیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی

معاون شهردار تهران با بیان اینکه تاکنون ۳۵۰ اتوبوس بازسازی شده‌اند که تا پایان سال این رقم به نزدیک ۴۰۰ دستگاه اتوبوس می‌رسد، گفت: همچنین ۲۰۰ اتوبوس دو کابین خریداری شده که تا روزهای پایانی ۱۰۰ اتوبوس در اختیار ناوگان اتوبوسرانی قرار می‌گیرد و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین دیگر تا ابتدای سال ۹۴ وارد ناوگان خواهد شد که اگر سرعت حمل و نقل دریایی افزایش پیدا کند، شاید تا پایان همین امسال نیز بتوانیم کل این ۲۰۰ دستگاه را به ناوگان وارد کنیم.