به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، شورای شهر به منظور حل مشکلات مختلف شهری و بهره گیری از دیدگاه های مردم و استفاده از مشارکت آنها طبق ماده 71 اساسنامه شورای شهر، اقدام به تاسیس شورایاری در محلات تهران کرد. 
 
اولین دوره شورایاری های شهر تهران با از آذر ماه سال 1379 در 10 محله و تا پایان سال 1381 در مجموع در 87 محله از 13 منطقه شهر تهران تشکیل شد و با برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی زمینه آشنایی شورایاران با اهداف، وظایف، نقش ‌ها و کارکردهای شورایاری فراهم شد. پس از آن انتخابات شورایاری ‌ها در دوره دوم شورای اسلامی شهر گسترش یافت و در سال 1384 انتخابات شورایاری ها در 371 محله برگزار شد.
 
اما سومین دوره شورای شهر درحالی فعالیت خود را آغاز کرد که مهلت قانونی دوساله شورایاری ها به اتمام نرسیده بود. در این دوره مصوبات و آئین نامه های مربوط به شورایاری‌ ها مورد بازنگری قرار گرفت و مدت فعالیت اعضای شورایاری محله ها به 4 سال افزایش یافت و در سال 1388 شورایاری ها در 374 محله از 22 منطقه شهر تهران تشکیل شد.
 
پس از طبق قانون باید چهارمین دوره انتخابات شورایاری در سال 1392 برگزار می شد اما این انجام نشد و به سال 93 موکول شد.
 
وظایف شورایاری
 
شوراياری انجمني غيردولتی، غيرمتمركز، غيرسياسی، داوطلبانه و مشاركتی و خودگردان است. شرایط کسانی که عضو این انجمن می شوند داشتن حداقل 25 سال سن، داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن، نداشتن سوء سابقه کيفری، سکونت در محله مورد نظر به مدت حداقل شش ماه است. همچنین تعداد اعضای اصلی و علی البدل انجمن شوراياری محله شامل 7 نفر عضو اصلی و 3 نفر علی البدل است.
 
همچنین وظایف اعضا شناسايي مشكلات، ارائه طرح و پيشنهاد و تلاش برای ايجاد محيطي سالم از نظر زيست محيطي با اهداف مبارزه با آلودگي‌هاي خاك، آب، آلودگي‌هاي صوتي و صرفه‌جويي انرژي در اماكن، تهيه طرح و پيشنهاد در زمينه ايجاد نشانه‌ها و يادمانهاي شهري و پيشنهاد نامگذاري معابر، ميادين، خيابانها و كوچه‌ها ، ارائه طرح و پيشنهاد در جهت فراهم آوردن امكانات، گذران اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و گسترش مراكز تفريحي، ورزشي و هنري با هماهنگي ستاد اجرايي، همكاري با شوراي اسلامي شهر تهران براي برقراري آرامش و امنيت شهری و مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي و زمينه‌هاي جرم‌خيز، بررسي و شناخت كمبودها، نيازها و نارسائيهاي اجتماعي، فرهنگي، آموزشي، بهداشتي، اقتصادي، رفاهي و عمراني محله و ... است.
 
هم اکنون 374 محله در شهر تهران وجود دارد که با برگزاری این انتخابات، 10 نفر به عنوان شورایار در هر محله انتخاب می شوند.
 
گزارش سه دوره شورایاری
 
در مهرماه سال 1392 شورایاری‌ های شهر تهران عملکرد پنج ساله خود را در صحن علنی شورای شهر تهران ارائه کردند و ابراهیم علیپور نماینده ستاد هماهنگی انجمن ‌های شورایاری شهر تهران با اعلام این که شورایاری ‌ها از دوره اول آغاز شده ‌اند، اما در دوره سوم حجم و فشار زیادی روی آنها اعمال شد، گفت: در چند سال فعالیت دوره سوم شورایاری ‌ها، 88 درصد از شورایاران مرد و 12 درصد زن و 66 درصد آنها دارای دیپلم و لیسانس بوده‌اند و درصد کمی از آنها را شورایاران با تحصیلات زیر دیپلم تشکیل می‌دادند.
 
علیپورادامه داد: 77 درصد شورایاران شاغل و تنها سه درصد از این میزان کارگر هستند. همچنین 64 درصد شورایاران در میانگین سنی 25 تا 55 سال هستند و درصد بسیار کمی از شورایاران در سن بالای 70 سال قرار دارند.
 
او گفت: تاکنون 118 شورایار استعفا داده ‌اند، 54 شورایار سلب عضویت شده‌اند و 36 شورایار فوت شده ‌اند و به این ترتیب در حال حاضر 3532 عضو شورایار در محلات داریم که 2618 نفر آنها عضو اصلی و 914 نفر آنها عضو علی‌البدل هستند.
 
چهارمین دوره انتخابات شورایاری های محلات
 
امسال زمان برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری های محلات است. ابتدا قرار یود که هشتم اسفند برگزار شود اما امیرفاضل الهیان، سخنگوی ستاد هماهنگی انتخابات شورایاری های شهر تهران در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد که احتمال تغییر در زمان برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری های محلات وجود دارد .
 
از این رو امروز اعلام شد که زمان برگزاری انتخابات به ۲۲ اسفندماه ۹۳ موکول شده است. امسال قرار است که 2 هزار صندوق رای در محله ها گذاشته شود.
 
تفاوتهای دوره چهارم با سه دوره قبلی
 
این اولین دوره برگزاری انتخابات شورایاری در دولت یازدهم است. از این رو سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در گفت وگو با مهر اعلام کرد: ستاد هماهنگی شورایاری ها بعنوان متناظر هیات های مرکزی اجرایی مرسوم در انتخابات عمل می کند و از سطح منطقه به پایین توسط شهرداری تهران یعنی شهرداران مناطق 22 گانه ، روسای ستادهای مناطق انتخابات دوره چهارم شورایاری ها خواهند بود و معاونت های اجتماعی شهرداران مناطق هم جانشین روسای ستاد ها خواهند بود با ترکیبی از معتمدین وهمکاری نمایندگان سایر نهادها و سازمان های مرتبط با فرایند انتخابات .
 
او تاکید کرد :سعی ما اینست در روند نظارت از تجربه ستاد هماهنگی در شورای سوم که در اصل رویکرد انها استفاده از ظرفیت های محله ای به نمایندگی از مساجد،مدارس ، بسیج ، کلانتری محل ، شهرداری ناحیه و سایر ریش سفیدان و معتمدین محل بود استفاده کنیم ،ضمن اینکه از تک تک اعضای شورای شهر تهران تقاضا کردیم ناظرین مورد اعتماد را به ما معرفی کنند تا ظرف یک هفته آینده حداقل دارای بانک اطلاعاتی مبتنی بر 2000 نفر ناظر باشیم .
 
سالاری گفت: با توجه به اینکه هیات نظارت دارای سابقه ای در این زمینه بصورت ساختاری و سازمانی نبوده است از تک تک اعضای هیات نظارت و اعضای شورای شهر تهران ستاد شورایاری ها تقاضا کردیم تا در این فرایند بصورت مجدانه ما را همراهی کنند، تا شاهد برگزاری انتخاباتی سالم و بدون شائبه و نزاع ها و مبتنی بر رویکرد اجتماعی و فرهنگی باشیم.
 
از سوی دیگر قرار است که در این دوره وزارت کشور در برگزاری این انتخابات همکاری دارد.
 
۱۸ هزار نفر ثبت نام کردند
 
براساس آخرین اعلام رئیس ستاد انتخابات تاکنون حدود 18 هزار نفر در انتخابات ثبت نام کرده اند که بیش از 14 هزار نفر اقدام به اخذ کد رهگیری کرده اند. برخی از افراد به دلایل مختلف منصرف شده اند یا مدارک مورد نیاز را نتوانسته اند ارائه دهند. از این مجموعه ثبت نام کنندگان 79 درصد مرد و 20درصد زن هستند .