مناطق 22 گانه شهر تهران در 22 نقطه از مسیر راهپیمایی، از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی پردیس های فرهنگی و هنری را برپا می کنند که هر پردیس به طور میانگین 15 غرفه دارد. در این غرفه ها به مسائل متنوعی از حوزه عفاف و حجاب تا سبک زندگی پرداخته می شود. بحث جنگ نرم و فضای مجازی نیز در غرفه‌هایی در پردیس‌ها با امکانات لازم پیش بینی شده است.

 در این غرفه‌ها به موضوعات مختلفی از جمله تاریخ انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن می‌پردازیم. سراهای محلات نیز با پنج خانه قرآن و عترت، خانه کودک، خانه تسنیم، خانه سلامت و خانه فرهنگ و هنر با تیم‌های کانونی خود در این غرفه‌ها حضور دارند. همچنین کمپین آسمان آبی، زمین پاک و کمپین خط سفید نیز در این غرفه‌ها فعال هستند.

ردر کنار آن، نمایشگاهی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمی و فرهنگی در پردیس‌ها برپا می‌شود. برنامه‌هایی مثل مسابقه نقاشی نیز برای سرگرم کردن کودکان از طریق آموزش غیرمستقیم در نظر وجود دارد.

کار ساخت و ساز و اجرای پردیس‌ها از امشب شروع می‌شود و نیروها و کارکنان فردا از ساعت 8 صبح تا 2 بعدازظهر، در این پردیس‌ها مستقر هستند کنار هر پردیس نیز استیجی برای مخاطبان کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است.

همچنین جایگاهی به نام چشمه انقلاب اسلامی پیش بینی شده که در آنها 22 غرفه به 22 محله شاخص شهر تهران که در شکل گیری انقلاب اسلامی در سال‌های قبل از انقلاب و سال 57 نقش داشته‌اند، اختصاص یافته است. در این غرفه‌ها خصوصیات آن زمان محلات و نقش آنها در شکل گیری انقلاب اسلامی با ابزارهای گوناگون مثل تئاتر، نمایشگاه عکس و پوستر و غیره به تصویر کشیده می‌شود.

 قریب به یک هزار عکاس و فیلمبردار شمسه‌ای فردا در راهپیمایی حضور دارند که ضمن اینکه نمود حضور شمسه در این مراسم هستند، مسیر راهپیمایی و اتفاقات آن را مستندسازی می‌کنند و بعد آثار خود را در سِروری که برایشان پیش بینی شده، بارگذاری و در مسابقه عکس و فیلم شرکت می‌کنند.

گروه‌های نمایشی در فضاهای مشخص به اجرای تئاتر خیابانی می‌پردازند. همچنین فضایی برای آموزش بازیافت در غرفه‌ها در نظر گرفته شده است. یکی از مسائلی که هر سال بعد از راهپیمایی شاهد آن هستیم، تولید حجم انبوه زباله کاغذی و پارچه‌ای است که علاوه بر آلودگی فضای شهر و اسراف، به دلیل درج اسماءالله روی بسیاری از آنها، حرمت دارند. به همین دلیل غرفه‌ای بین پردیس‌ها در نظر گرفته‌ایم که افراد را تشویق می‌کند با جمع آوری و تحویل کاغذهای رها شده به این غرفه، بن کتاب جایزه بگیرند.

سرود اصلی جایگاه سخنرانی بعد از قرائت قرآن توسط گروهی 300 نفره از اعضای شمسه قرآنی اجرا می‌شود. ضمنا قبل از سخنرانی رئیس جمهور نیز اعضای سرود قرآنی شمسه، سرودی دیگر را اجرا می‌کنند.

منطقه 9 قدمگاه انقلاب اسلامی

با توجه به موقعیت منطقه 9 به عنوان قدمگاه انقلاب اسلامی، شهرداری منطقه در روز 22 بهمن اقدام به برپایی بزرگترین ایستگاه فرهنگی در خیابان آزادی، روبروی ساختمان اصلی شهرداری منطقه می‌کند. همچنین استیجی در ضلع غربی خیابان معین برپا می‌شود.

در این ایستگاه فرهنگی،30 غرفه با موضوعات هویت انقلابی، دینی، ملی، غرفه فرهنگی، غرفه ورزش، غرفه آموزش‌های شهروندی، غرفه سرای محلات و غیره اقدام به ارائه خدمات فرهنگی و هنری به راهپیمایان می‌کند.

استیج نیز با قرائت قرآن کار خود را شروع می‌کند و ضمن اجرای گروه‌های هنری با موضوع انقلاب اسلامی ایران، به معرفی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در سطح منطقه می‌پردازد.

در چهار نقطه از منطقه، اقدام به برپایی فریضه دینی نماز جماعت می‌کنیم که نقطه اصلی در میدان آزادی به امامت حجه الاسلام قرائتی قرار دارد و علاوه بر آن در میدان استاد معین و خیابان جی نیز نماز جماعت به صورت محلی برگزار می‌شود.

غرفه هویت انقلابی شامل داستان انقلاب، نقاشی انقلاب، «قرآن بخوانید جایزه بگیرید» است. در نمایشگاه جنگ نرم مردم با فرقه‌های نوظهور و ابزارهای دشمن در جنگ نرم شامل ماهواره و بازی‌های رایانه‌ای مسئله دار آشنا می‌شوند. غرفه عکس یادگاری و غرفه نسیم بهشت با حضور مبلغین خانم و آقا از دیگر برنامه‌های ماست.علاوه بر این، در غرفه سلامت تست قند و فشار خون و معرفی دمنوش‌ها را داریم. در حوزه بانوان و سازمان‌های مردم نهاد نیز غرفه‌هایی داریم که پرده خوانی انقلاب و معرفی فعالیت‌های سازمان‌‌های مردم نهاد در این غرفه‌ها انجام می‌شود.

مسافران نامه رهبر انقلاب را به اروپا می‌برند

امسال برای اولین بار، علاوه بر غرفه‌هایی که خانه شهریاران در سطح مناطق ایجاد می‌کند، ستاد مرکزی شهریاران نیز در تقاطع خیابان‌های فلسطین و انقلاب، 10 غرفه را تحت عنوان پردیس جوانان شهر تهران برپا می‌کند.

در این غرفه‌ها رادیو جوان، آثار فرهنگی هنری کودکان مثل قلم کاری و گلیم بافی و سایر موارد کارآفرینی، جوانان نخبه، خدمات اجتماعی مثل توزیع بن‌های فرهنگی بین جوانان، نصب بیانیه درباره هتک حرمت به پیامبر (ص) و غیره فعالیت دارند.

همچنین کمپین «نامه رهبرم را می رسانم»در این غرفه‌ها فعال است که مسافرانی که قصد سفر به اروپا را دارند، می‌توانند به آن مراجعه و نامه‌ای را که مقام معظم رهبری برای جوانان اروپایی نوشته‌اند، دریافت کرده و آن را با خود به اروپا ببرند.

غرفه دختران و طومار نسل علی اکبری که یکی از شعارهای خانه شهریاران طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب است، از جمله غرفه‌های پردیس خانه شهریاران است. همچنین شهرداران مناطق به عنوان مهمانان ویژه در این غرفه‌ها حضور می‌یابند.

بسیج، محور توزیع اقلام فرهنگی

توزیع پلاکاردها و اقلام فرهنگی در مسیر راهپیمایی به طور متمرکز توسط بسیج صورت می‌گیرد.

 با توجه به حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، بسیج نیز به عنوان یک نهاد مردمی با رویکرد کاملا فرهنگی در این مراسم حضور دارد.

مهمترین اقدامی که بسیج حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی فردا انجام می‌دهد، برپایی پایگاهی در مسیر راهپیمایی در خیابان آزادی، جنب وزارت کار است که به توزیع پلاکاردها و اقلام مختلف فرهنگی می‌پردازد. این کار در مسیر راهپیمایی به صورت متمرکز توسط سازمان بسیج انجام می‌شود و حوزه‌های مختلف بسیج نیز در مسیر راهپیمایی، ایستگاه‌های توزیع اقلام فرهنگی را برپا می‌کنند.

 این اقلام شامل پرچم‌های مختلف با شعارهایی مثل «لبیک یا خامنه‌ای»، «ما تا آخر ایستاده‌ایم»، «لبیک یا رسول الله» و غیره در سایزهای مختلف می‌شود. همچنین پلاکاردها نیز با نوشته‌هایی مثل «نه تحریم نه ذلت، مذاکره با عزت» و «توافقات ننگین مایه ذلت ماست» توزیع می‌شوند. علاوه بر این، پلاکاردهای ویژه‌ای به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی با همین مضامین نیز در بین شرکت کنندگان توزیع خواهد شد.

ارسال پیامک انبوه برای شرکت کنندگان در راهپیمایی و مشترکان بانک اطلاعاتی که در اختیار عوامل بوده و  با مضامین سخنرانی‌های مقام معظم رهبری و حضرت امام (قدس سره) و حضور بسیجیان در راهپیمایی از دیگر اقدامات بسیج در روز 22 بهمن است.