پایگاه خبری تحلیلی پارس- همواره یکی از مشکلات کلانشهرهای کشور نحوه دفن و امحاء زباله ها و پسماندهای شهری بوده است که اکنون به یاری خداوند شاهد استحصال برق از این پسماند ها در کلانشهر تهران بوده ایم. گرجه شهردار تهران مصرف این کارخانه را چیزی معادل یک چهلم زباله های شهر تهران ذکر کرده و علی الحساب هنوز تهران برای 39 نیروگاه اینچنینی زباله دارد، اما شروع این مسیر می تواند در آینده به بهره برداری مطلوب از این پسماند ها بیانجامد.

 نخستین کارخانه زباله‌سوز کشور از پسماند‌های شهری با مشارکت بخش خصوصی دقایقی پیش با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر، ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران، حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست افتتاح شد.

بر اساس مذاکرات صورت گرفته با مشارکت‌های بخش خصوصی، قراردادی درخصوص نصب و راه‌اندازی یک واحد زباله‌سوز با ظرفیت 200 تن پسماند و تولید 3 مگاوات برق منعقد شد. با راه‌اندازی این واحد 200 تن از پسماندهای ریجکت‌سوز حاصل از خطوط پردازش مجتمع آرادکوه به‌صورت روزانه سوزانده و به انرژی الکترونیکی تبدیل می‌شود.

با وجود جلوگیری از دفن روزانه 200 تن پسماند و شناسایی زمین‌ مورد استفاده برای دفن پسماند ریجکت، امکان استحصال انرژی پاک از پسماند‌های شهری، اشتغال زایی و درآمدزایی صورت می‌گیرد که از جمله دستاور‌دهای راه‌اندازی این کارخانه محسوب می‌شود.